Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad tycker ni om att man inte kan byta RAM i nya Macar?


TryckVågen

Rekommendera Poster

Som rubriken säger, tycker ni att det är bakåtsträvande eller finns det fördelar med det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel är att det (i princip) inte kan bli dålig kontakt, antingen för att minnena inte var isatta ordentligt eller för att det bildas oxid på kontakterna.

 

Och så slipper man köpa inkompatibla minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på modell, i min iMac från 2017 så har jag adderat minne. Jag gillar att man kan byta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda dator jag har utökat minne på är en Mac Mini från 2011 men jag har ingen aning om det gjorde någon större skillnad med tanke på vad den används till. Den har agerat som mediaspelare och plex server ett tag.

Ingen av mina bärbara har jag utökat och har inte tidigt av det.

 

Men om man som användare har ett behov att mycket RAM så får man se till att när man köper den med maxat minnet från början.

 

Den tid när man behövde uppgrader minne,processor ser jag som en svunnen tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

... Den tid när man behövde uppgrader minne,processor ser jag som en svunnen tid.

Det gör inte Apple, eftersom de säljer Imacar där man kan uppgradera minne. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det gör inte Apple, eftersom de säljer Imacar där man kan uppgradera minne. 

 

Kanske dom inte gör men det beror på gnälliga kunder som inte har något bättre för sig att göra :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl främst de bärbara som man inte kan byta minne i, och det handlar om att de ska vara så slimmade som möjligt så då är allt lött på moderkortet. Jag har 8Gb i min MB Pro och det fungerar bra, med snabb SSD så finns inte samma flaskhals som det fanns med en vanlig hårddisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Vad tycker ni om att man inte kan byta RAM i nya Macar?

En klar nackdel. Jag kan ju omöjligtvis veta hur långt RAM-minnet räcker till det jag kommer att göra och nyare program som kommer med större krav. Att köpa RAM-uppgradering från Apple är ju hutlöst dyrt vilket gör att de flesta drar sig för det. Jag kan acceptera det in en ultratunn dator som MacBook Air. Men inte i en MacBook som har namnet Pro i sig. Eller i en iMac där det finns fysisk plats. Det är bara obegripligt. Även att det ska vara snudd på omöjligt att komma åt SSD-n. De håller inte i evighet. Plus att man kanske inser efter en tid att man vill ha större SSD. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är förkastigt.

Är ju bra att man kan byta själv.

Att de är fastlödda kan skapa problem.

Likväl som vi har hört att GPU-lödningar inte håller i 15" MBP, så kommer vi se att även minnesproblem kommer komma.

Har sett några stycken med 16 Gb Ram som är fastlött.

Enda lösningen förutom att byta logic-kort, är att degradera till 8 Gb för att logic-kortet skall fortsätta leva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, lappen71 said:

Men om man som användare har ett behov att mycket RAM så får man se till att när man köper den med maxat minnet från början.

Det blir ju så fasligt dyrt. Jag sparade flera tusen på att köpa minne separat och addera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

De senaste jag har köpt har varit 15" MBP, och de är redan maxade så där spelar det ingen roll.

 

Och iMac kan man ju fortfarande uppgradera; 27 tum i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

De senaste jag har köpt har varit 15" MBP, och de är redan maxade så där spelar det ingen roll. ...

Undrar om de är maxade på så vis att de har så mycket minne som logikkort och CPU tillåter medger? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på Apple Store och det kostar +15 000kr att maxa en iMac 27" 5K från 8GB till 64GB :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, BjornS said:

Kollade på Apple Store och det kostar +15 000kr att maxa en iMac 27" 5K från 8GB till 64GB :huh:

Yes, därför köpte jag bara med 8 GB och uppgradera till 40 GB själv. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, sevensleeper säger:

Yes, därför köpte jag bara med 8 GB och uppgradera till 40 GB själv. :D

Så länge det nu går. Jag har själv uppdaterat min iMac själv till en spottstyver jämfört med Apples priser. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, BjornS said:

Så länge det nu går. Jag har själv uppdaterat min iMac själv till en spottstyver jämfört med Apples priser. 

Man får ju hoppas att uppgraderingen av RAM på stationära Mac:ar går ett tag till. Alt, sänk priset på minnen i shoppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, sevensleeper säger:

Yes, därför köpte jag bara med 8 GB och uppgradera till 40 GB själv. :D

Om man ser på hur Apple hanterar Iphone, och även Ipad, kan det ge fingervisningar om vartåt det barkar med Macarna. Det är ju tveklöst så att Apple tjänar fett på att sälja enheter med lite mer lagring/minne så varför fortsätta låta användare själv stoppa i sådant? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, poi ran said:

Om man ser på hur Apple hanterar Iphone, och även Ipad, kan det ge fingervisningar om vartåt det barkar med Macarna. Det är ju tveklöst så att Apple tjänar fett på att sälja enheter med lite mer lagring/minne så varför fortsätta låta användare själv stoppa i sådant? 

Det handlar nog också om trovärdighet (på stationära datorer). Varför ska man betala +15000 för att få 64 GB RAM i nya iMac:en när man kan addera det själv för några tusen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-02-14 på 19:26, Alix säger:

Undrar om de är maxade på så vis att de har så mycket minne som logikkort och CPU tillåter medger? :fundersam:

Tvivlar på det, om inte annat så för att kunna motivera flera olika produkter. Dagens CPU är väl dessutom lite begränsade i sin RAM-användning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, poi ran säger:

Om man ser på hur Apple hanterar Iphone, och även Ipad, kan det ge fingervisningar om vartåt det barkar med Macarna. Det är ju tveklöst så att Apple tjänar fett på att sälja enheter med lite mer lagring/minne så varför fortsätta låta användare själv stoppa i sådant? 

Det handlar ju om att vänja kunderna av med sådana "dumheter" som att själv peta i produkterna. Alla kan ju förstå att man inte kan ge sig in i en telefon och trixa med hårdvaran eller i en slimmad dator som MacBook Air. Så nu försöker Apple tvinga in oss datoranvändare helt i denna fålla så att deras kontantkassa ( som rör sig i trakterna av Sveriges nationalbudget x 3 ) inte sinar utan fylls på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Tvivlar på det, om inte annat så för att kunna motivera flera olika produkter. Dagens CPU är väl dessutom lite begränsade i sin RAM-användning?

Trist tanke att 8 GB RAM är max eftersom det är det som är fastlött. Egentligen kanske det hade kunnat sitta 16 GB där...

Vad gäller Intels 64-bit CPU så har de klarat av åtminstone 32 GB sedan tio år tillbaka.

Flaskhalsen är logikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Dagens CPU är väl dessutom lite begränsade i sin RAM-användning?

Det beror nog lite på. Många CPU'er idag har ju inbyggdgrafik, där man då t ex lånar upp till 2GB RAM. En dator med 8GB blev plötsligt en på 6GB.

Har så här på en dator, men valde att sätta 1GB så man i a f hade 7GB RAM - fast sen köpte jag ett xtra grafikkort istället.

 

2/14/2018 på 08:27, TryckVågen säger:

Som rubriken säger, tycker ni att det är bakåtsträvande eller finns det fördelar med det?

 

Tycker det är en självklarhet att man kan/får byta sin egen RAM i datorn. Dels är det ju en förbrukningsvara, precis som en hårddisk/lagringsenhet är, men också att man kan byta &/el uppgradera när man själv vill.

 

Tex om man köper en ny dator så kan det ju dra iväg lite. Då kan man köpa en standardkonfigurerad dator - och så köper man på lite mer minne senare, när man får råd. Samma med diskar/diskkonfiguration.

 

Sen förstår man ju att det är en helt annan grejj med telefoner, klockor, osv... iPrylar. Där är det ju extrem-tight och ofta specialdelar - och f f a är väl de lite mer gagdets.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett viktigt argument för fastlött minne är att logikkortet kan göras avsevärt tunnare, vilket bärbaras design gynnas av. Men i så fall ska man inte snåla på RAM, och det gör Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, e-snobben säger:

Det beror ju enbart på att de program du använder inte behöver mer. 

Här skulle man ha velat klicka ett plus eller gilla eller något. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...