Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta mail från lokal mapp till imapserver


macman8000

Rekommendera Poster

Har råkat spara en massa mail på en ios-enhet´s lokal mail-mapp, dvs "På min iphone" i inställningar. 

Om jag vill flytta alla dessa lokala mail till en server-synkroniserad mapp så att de går att se på fler enheter hur gör jag?

Markerar jag alla så finns det ju sen bara "Flagga" eller "markera som läst" som alternativ, dvs jag måste markera alla hundratals mail en och en var för sig för att kunna flytta ut dem, finns de inget smidigare sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen enklast att göra det på en dator. Där kan du flytta hela mappen med dess innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly har helt rätt. Men visst, finns de lokala mapparna i iphonens mail kanske det funkar annorlunda. Du kan ju inte använda en dator om lokala mapparna finns i iphonen.

 

Jag försöker skapa en lokal mapp i min iphone men misslyckas skändligen. Hur har du definierat i iphonen, lite utförligare, tack så jag labba lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, jan.s säger:

Telly har helt rätt. Men visst, finns de lokala mapparna i iphonens mail kanske det funkar annorlunda. Du kan ju inte använda en dator om lokala mapparna finns i iphonen.

 

Jag försöker skapa en lokal mapp i min iphone men misslyckas skändligen. Hur har du definierat i iphonen, lite utförligare, tack så jag labba lite.

 

Det går inte vad jag kan se skapa lokal mapp på iOS. 

Om det beror på att man IMAP istället för POP vet jag inte. 

Jag hittar ingenstans att man kan som macOS skapa lokala mappar. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om de kallas mapp men kika på bilden här:

Loopia mail guide

Klickar man på t.ex. utkast så finns de längst upp val att välja "på min iphone" och om jag redan har mail sparat sedan länge på den inställningen så försvinner de ju tillfälligt om jag därefter väljer att spara på "drafts-mappen" på en imapserver på t.ex. loopia / binero etc..... istället för "på min iphone".

Om jag senare väljer att byta tillbaks från servermappen drafts till det tidigare "på min iphone" så kommer jag att se alla lokala gamla mail igen så de sparas ju bevisligen i minnet på telefonen somehow, men lite drygt att man bara kan "flagga" eller markera som läst/oläst men inte flytta alla på en gång.

 

apple sa när jag ringde och frågade, att de hade tagit bort funktionen att flytta ut allt på en gång eftersom folk då markerar alla mail, klickar på radera, av misstag, istället för flytta, sen kommer dom på att dom inte har någon icloud-kopia och ringer och skäller på apple för att dom har gjort en telefon som tagit bort alla deras mail...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt som du beskriver det ser det ut för definitionen för Telias imapserver i min phone. Väljer men (som du inte angett) Inställningar - Konto och lösenord -  Telia -  Mitt Teliakonto - Avancerat - Brevlådan Utkast - så står det att mappen utkast finns 'på min iphone'. Och det är iofs riktigt. Längre mer på samma sida i iphone står, definierat med en bock, att utkast sparas på servern under 'Drafts'. Dvs mappen 'Drafts' på servern synkas med mappen 'Utkast' på min iphone.

 

Så, om du loggar på ditt konto på Loopia med webmail/en browser, saknas något där som du bara har i iphonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jo precis, men där bocken är, är det som gäller, så om det inte är det alternativet längst upp "på min iphone" som har bockats för så synkar den mappen med servern. Det var det min polare missat att göra så alla mail låses in i telefonen onödigt krångligt, men de är väl det som är signum för apple, barnlås på allting. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...