Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd: iMac mid 2017 27" vs iMac late 2012 27"


mfall87

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag står och väljer mellan två iMacs och skulle verkligen uppskatta er hjälp då jag är ny på Mac.

Kommer jobba med webbdesign och en del grafisk design i Affinity Photo/Designer. Även en del videoredigering i FCP, och det blir väl antagligen i 4k.

 

Dessa är alternativen jag kollat på:

 

iMac mid 2017 27" 5k

Intel Core i5 7500 3.4 ghz

Radeon Pro 570 4 gb

24 gb ram DDR4 2400 MHz (uppdaterat från 8 gb)

32 gb SSD / 1 tb fusion drive

Pris 21.800 kr

 

iMac late 2012 27"

Intel Core i7 3.4 ghz

Nvida Geforce gtx 680mx 2 gb

32 gb ram DDR3 1600 MHz

1.12 gb fusion drive

Pris 9000 kr

 

Är den nya iMacen värd nästan 13.000 kr mer? Kommer jag märka stor skillnad tror ni?

 

Mvh Matthias 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar: har du gott om tid?

 

;)

 

Jag hade utan tvekan tagit den dyrare om du ska jobba med video i 4K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att den nya iMacen skulle vara så mycket snabbare? Det är ju en bättre processor i den gamla, i7 istället för i5.
Mer minne, 32 gb istället för 24 gb, dock DDR3 istället för DDR4. Gör det stor skillnad? Och så skiljer grafikkortet, men annars så är det väl ingen större skillnad?

Mvh Matthias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg så här då, det är snabbare processor i den nyare, det är snabbare RAM i den nya (om än att det inte är lika mycket så är det ändå tillräckligt), det är mycket snabbare SSD i den nya. 

 

Om tiden inte är en faktor så borde skärmen vara det. Om du ska redigera i 4K så vill du väl ha en bra skärm? Vad jag kan se så har 2012:an inte ens retina.

 

Jag hade tveklöst tagit den nyare. Någon annan här kanske säger annorlunda än mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ om du vill spara pengar, köp en bättre begagnad MacBook Pro och en bra extern skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Men är det verkligen snabbare processor i den nya? Den nya har ju bara i5, den gamla har i7, och båda är på 3.4 ghz. Så den gamla borde väl ha snabbare processor?

Videoredigeringen är inte det viktigaste nu, men kommer bli mer framöver. Så så länge jag inte ska redigera allt för mycket videos på den, så borde den gamla fungera bra eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, mfall87 said:

Men är det verkligen snabbare processor i den nya? Den nya har ju bara i5, den gamla har i7, och båda är på 3.4 ghz. Så den gamla borde väl ha snabbare processor?

Den nyare är snabbare, kolla Mactracker om du inte tror mig. :)

 

2 minutes ago, mfall87 said:

Videoredigeringen är inte det viktigaste nu, men kommer bli mer framöver. Så så länge jag inte ska redigera allt för mycket videos på den, så borde den gamla fungera bra eller?

Absolut, klart den gamla funkar bra. Men den nya är snabbare och mycket bättre skärm. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dig, tycker det verkar konstigt bara :)

Okej, men jag kör på den gamla ett tag och testar lite. Gillar jag Mac mycket så får det bli en nyare framöver :)
Det är väl ändå rätt bra pris med 9.000 kr för den specen eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just now, mfall87 said:

Jag tror dig, tycker det verkar konstigt bara :)

Okej, men jag kör på den gamla ett tag och testar lite. Gillar jag Mac mycket så får det bli en nyare framöver :)
Det är väl ändå rätt bra pris med 9.000 kr för den specen eller?

Det är en sex år gammal dator för 9000 kr, men visst är specen bra. Jag hade nog kollat www.mac2sell.net, gamla Tradera- och Blocket-annonser för att skapa mig en bättre bild av priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...