Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wifi inställningar?


Blythe

Rekommendera Poster

Jag har lite frågor om Wifi nätverk..

Såg nu att jag har ett Guest konto på mitt Wifi men minns inte att jag haft det innan. Ingår det i ens wifi eller är det något som jag själv startar igång?

Det är tydligen inte samma lösenord till det som till mitt vanliga Wifi.

Sen gick jag in under Proxyservrar och längst ner står det " förbigå proxyinställningarna för dessa värdar och domäner" och där i står det * local och några siffror, vad betyder det?

Under DNS inställningar är det en DNS server och sökdomän lan.. vad är det?

Sen undrar jag om någon som loggat in på mitt Wifi kan va inne på det fast personen är några kilometer bort? 

många frågor men hoppas någon kan svara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del routrar har ett Guest wifi som isf måste definieras och aktiveras. Varför? Man kanske hyr ut ett rum och inte vill att de som hyr kommer åt samma prylar som jag. Du har inte gjort detta utan fabrikanten.

 

Alla enheter som har ett nätverk har en ipadress. För att slippa veta att www.dn.se har ipadressen 23.53.36.27 definierar man en DNS (Domain Name Server) som kopplar ihop ett namn med en ipadress. Normalt är din router DNS och din router pekar ut internetleveratörens DNS.

 

Ibland kan man 'gömma sig' bakom en proxyserver. Innebärande att det kan sitta ett otal datorer med sina ipadresser bakom denna. Siffrorna anger säkert ipadressen till proxyn.

 

Jag kan inte använda grannens wifi fast han är 200 m bort och wifit är öppet och syns. 'Några km' går icke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men det guest wifi:t har inte funnits innan.. hur kan det finnas nu då? 

Men detta med Proxyn, förstod inte riktigt.. har jag en proxy i mitt Wifi? Eller vad är det för ipadress som står där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan omöjligen svara på hur det har dykt upp. Bara att logga in på din router och stänga av det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, lappen71 said:

Vi kan omöjligen svara på hur det har dykt upp. Bara att logga in på din router och stänga av det. 

Kan jag stänga Proxyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Blythe säger:

Kan jag stänga Proxyn?

 

Vet du vad det är? Har du det inställt på din router?

 

Ta reda på det först

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...