Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om cancer


iMacKalle

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag har deltagit i en del cancerforums diskussionstrådar genom åren, dels för att jag har haft egen dödlig cancer och samtliga sju familjemedlemmar som dött av sin cancer, plus alla kompisar, arbetskollegor, grannar och deras bekantas bekantas canceräventyr har gjort att jag fått en viss hum om vad cancer är. Samtidigt som cancer skrämmer mig, är den en intressant sjukdom som gäckar forskare och cancerläkar hela tiden.

Man vet ganska säkert att bröstcancer och prostatacancer är ärftliga som behöver könshormonerna Östrogen och Testosteron för att utveckla cancer som har ungefär samma förlopp som hamnar i skelettet förr eller senare, därför har man placerat dem i samma grupp. "Könshormonrelaterad Cancer"

Min far, hans bror,  jag och lillbrorsan fick prostacancer. Alla dog utom jag. Trots att det är över 20 år sedan jag ansågs botad, skulle ingen cancerläkare ge några garantier. Lynniga cancern vet man aldrig var man har.

Innan man startar strålbehandlingen eller cellgiftbehandlingen  stoppar man med mediciner testosteron/östrogenproduktionen i kroppen. Finns inga könshormoner i kroppen så finns det heller ingen prostatacancer eller bröstcancer, men man kan inte leva utan könshormoner längre än 2-3 månader för kroppen tar stryk, därför stoppar man medicineringen som tyvärr får cancern att vakna till liv. En kapplöpning som cancern vinner till slut. Än så länge tills forskarna löst problemet.

 

Glädjande är att cancerforskarna kommer ut med nya rön och förbättrade metoder hela tiden som räddar allt fler patienter. Tyvärr varvas dessa nyheter med tråkiga. Bland annat har man kommit på att kvinnor som ansett sig botade från bröstcancer efter att ha levt 10-15 år utan problem fått tillbaks cancern efter 20 år. Likaså blodprover som man idag tar för att se om det finns cancer visar att det finns spridd cancer i kroppen och inte bara i blodet.  Forskare i Australien håller på att ta fram ett blodprov som visar på cancer innan den spridit sig ut i kroppen. 

 

Det är svårt att ge råd eftersom cancer är så lynnig och det finns massor med undantag, men i stort kan man följa vissa regler.

 

Som man i 40 årsåldern som som inte har prostatacancer i släkten gå och ta ett PSA. Du man med prostatacancer i släkten gå varje år efter 30 och ta ett PSA. PSA är ingen värdemätare på cancer utan en irritationsmätare på prostatan som man kan få av olika saker, könssjukdomar, urinvägsproblem och cancer. Läkaren kör med uteslutningsmetoden. PSA över 10 anses som misstänksamt högt därför remitterar husläkaren dig till urologen.

Urologen stoppar in en kamera i analen som fotar av prostatan som sitter några millimeter från tarmen. På mig såg han tre små tumörer inne i prostatan. Han böt då till en vinkelkamera med inbyggd sax som han tryckte in genom tarmväggen och in i prostatan där han knipsade av bitar från tumörerna (Biopsis) som skickades till labbet. Spänningen var olidlig de veckor det tog innan svaret kom. Svaret berättade att mina tumörer inte hade spridit sig utanför prostatan och därför ansågs jag som bortbar (Men bara ansågs) Därför strålades jag med Brachymetoden som bara botbara får.

 

 

När du får en cancerdiagnos är det viktigt att du inte får besked om att man hittat metastaser i andra organ, men fortfarande går du att bota, däremot om du får beskedet att cancern spridit sig till skelettet är prognoserna extremt dåliga. Jag känner ingen som botats från cancer som spridit sig till skelettet. I Finland har man visst lyckats rädda en patient med skelettcancer.

 

Många patienter som fått besked om cancer i lungorna, levern och tarmen är i själva verket från annan cancer som spridit sig till organen.

Att försöka få bort redan etablerad cancer med ändrad kosthållning eller att sluta kröka/ röka hjälper inte, det skulle kanske hjälpt om du gjort det för 25 år sedan när du grundade din cancer.

Det spelar heller ingen roll om du lever ett perfekt liv, cancern tar dig när den vill. Hoppas den väntar tills man är över 85 år när man ändå är på väg att dö.

 

Fyll på med egna berättelser och egna idéer hur man kan bota cancer, men dra inte in löjliga religösa värderingar och ändrad kosthållning.  På Vidarekliniken dog patienterna som flugor under tiden prästerna tutade i dödssjuka patienter religös smörja.

 

 

Mina källor är tagna från egna erfarenheter och från cancerartiklar på https://www.cancerfonden.se  som är skrivna av cancerexperter och artiklar i https://forum.healthcare.se där man kan ställa egna frågor.

 

Välkomna.

 

 

 

 

Skärmavbild_2018-02-07_kl__16_46_10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oerhört trist läsning men samtidigt fängslande. Tack för att du delar med dig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Axelman säger:

Oerhört trist läsning men samtidigt fängslande. Tack för att du delar med dig. 

Tack Axelman. Jo, det är lite vågat ämne, men eftersom alla  har någon anknytning till cancer  har man undringar som man kan prata om i en gemenskap med andra i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMacKalle säger:

Tack Axelman. Jo, det är lite vågat ämne, men eftersom alla  har någon anknytning till cancer  har man undringar som man kan prata om i en gemenskap med andra i denna tråd.

Nja, inte så vågat, mer än viktigt ämne. Jag tror alla idag har någon form av relation till sjukdomen - någon anhöring, eller bekant som drabbats. Och jag utgör uínget undantag där... Min pappa dog i cancer. Mamma har haft cancer x2, och min bror fick för några år sen en väldigt ovanlig form. Ibland känns det som man bara sitter och väntar på sin tur s a s. Men så skall man såklart inte tänka. Tack och lov så har cancervården blivit väldigt bra idag, och de allra flesta klarar sig. När min pappa gick bort hette det väl att 2 av 8 klarade sig... Idag är det väl 8 av 2 (≈).

 

Bra tråd :yeahbaby: , och många uppskattar nog att den finns till - om inte annat för att kanske behöva skriva av sig, osv. Tack!

 

 

La till 2 taggar. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är tack och lov nästan helt utan cancer i familjen. Min mor hade en tumör i lungan innan hon dog. Men den var av en stillsam art och gjorde inget egentligen vad jag vet. Den växte inget på många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte till någon enda släkting som dött i cancer, det är ju lite lustigt, men ingen tröst för alla har ju dött ändå fast i andra saker.

Det här tyckte jag var intressant när det kom, kortväxta människor på en ö som aldrig får cancer, de saknar tillväxthormonet så de eller cancern växer inte till. Ja hade för mig det var en ö men det här var en by men sak samma, kortväxta har tur ang cancer alla fall:

https://www.expressen.se/nyheter/byn-dar-alla-ar-immuna-mot-cancer/

 

Men det är ju en sjujäkla sjukdom, så oändligt grym, som en triss fast högsta vinsten är döden och det är lika vanlig som att vinna 100 kr på triss. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Som ModErik nämner är tråden i högsta grad till för dom som vill prata av sig. Svårigheten när barn i 20-30 årsåldern som inte är vana vid cancer  ber om tips om någon av föräldrarnas eller syskonens cancer som håller tummarna att tipsen innehåller positiva besked. Att då svara rakt på sak eller linda in svaren med falska förhoppningar är svårt. Jag personligen försöker att ge raka och trovärdiga svar så långt det går.

En bra metod är att läsa av cancerläkarens  bemötande. Är han undvikande och tyst, då kan man anta att han har dåliga nyheter som han  undviker.

 

Nej, att 8 av 10 cancerpatienter blir botade stämmer inte. Man pratar väldigt mycket om dom som blir botade för det ger en bra bild av cancervården. Det tar minst 10-15 år innan man kan känna sig nästan botad från cancer som kan poppa upp så lång tid som 20 år senare. Därför ger ingen cancerläkare några besked om dom anser dig botad.

 

Cancer börjar oftast med en huvudtumör som är ofarlig om läkaren upptäcker den innan den hinner metastisera sig ut i kroppen och då operera bort den, med mycket bra prognos.

 

Metastaser tar sig först via blodådrorna till lymfstationerna i kroppen som finns under armarna och ljumskarna,  bland annat, senare sprider dom sig ut i kroppens organ.

Tjocktarmscancer som exempel är lätt att bli av med för kirurgen tar bort en väl tilltagen bit av tarmen där tumören sitter och sedan sätter dit en Stomipåse som får sitta där tills man är säker på att ingen cancer  finns kvar och då ta bort Stomipåpåsen och syr ihop tarmändarna. Tyvärr vet inte läkarna hur länge patienten  haft tjocktarmscancer som kanske hunnit sprida sig utanför området han skar bort så cancern fortsätter att växa med dålig prognos.

Patienter med spridd cancer till skelettet är i så dåligt skick efter alla cellgiftkurer och strålbehandlingar tillsammans med alla livsfarliga mediciner så dom vistas på Paliativvårdsenheter för vård i livets slutskede. Det finns undantag, men dom är inte många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • sevensleeper changed the title to Tråden om cancer
  • sevensleeper featured och unfeatured this ämne

I min släkt på svärdsidan drabbas vi av prostatacancer.

Det talas nu om att införa allmän screening.  

Detta trots att det saknas bra testrutiner.  

PSA dominerar men missar många cancrar och när det upptäcker cancrar kan det ändå inte visa hur allvarlig cancern är.

Många män blir därför både impotenta och inkontinenta genom operation trots att de med bred marginal hade överlevt cancern.

En del får grönt ljus trots att de har allvarlig cancer.

Visste ni att man får höjt PSA-värde enbart genom att cykla?

Det finns ett bättre test men det har inte spridits än. Det heter Sthlm3.

För egen del vägrar jag PSA-prov. Jag väntar tills nya, bättre tester kommer.

Men den som är dörädd för att dö ska givetvis redan nu göra allt för att slippa prostatacancer.

Jag hör dock inte till dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

I min släkt på svärdsidan drabbas vi av prostatacancer.

Det talas nu om att införa allmän screening.  

Detta trots att det saknas bra testrutiner.  

PSA dominerar men missar många cancrar och när det upptäcker cancrar kan det ändå inte visa hur allvarlig cancern är.

Många män blir därför både impotenta och inkontinenta genom operation trots att de med bred marginal hade överlevt cancern.

En del får grönt ljus trots att de har allvarlig cancer.

Visste ni att man får höjt PSA-värde enbart genom att cykla?

Det finns ett bättre test men det har inte spridits än. Det heter Sthlm3.

För egen del vägrar jag PSA-prov. Jag väntar tills nya, bättre tester kommer.

Men den som är dörädd för att dö ska givetvis redan nu göra allt för att slippa prostatacancer.

Jag hör dock inte till dem. 

Du blandar äpplen med päron. Varken PSA eller Sthlm3 har med cancer att göra, utan det visar irritation på prostatan som jag redan berättat om, därför känner aldrig doktorn på prostatan samma dag som man tar ett PSA prov för då skulle värdet visa för högt falskt värde.

Inkontinens och impotens har ingenting med cancer att göra annat än att de två nerver som styr potensen som går från hjärnan ner till manslemmen genom prostatan skadas när man strålar eller opererar i prostatan. Inkontinens får man genom att strålningen slår ut nervfunktioner i prostatan och urinblåsan och/eller att kirurgen skurit av viktiga nerver.

Ej heller har inkontinens eller impotens ett dugg med om man överlever cancern eller inte, för det har inte med varandra att göra förutom att det är biverkningar från olika behandlingar och ingrepp.

 

Att cancer växer långsammare på äldre män det vet man och därför väljer många  med ett fungerande sexliv att inte gå igenom cancerbehandlingarna med allt vad där tillhör som valt bättre livskvalitet i stället för långt liv med impotens, urinläckage och all sköns helvete i många år och ändå kanske dö.

 

Om din släkt haft prostatacancerfall och du ignorerar varningssignalerna och regelbundna PSA tester då skall du sluta oja dig. (För ingen med obehandlad spridd cancer har överlevt) Och kom ihåg cancer känns inte förrän den börjat sprida sig med dålig prognos.

 

Här har du en annan som trots att fadern dog i prostatacancer ignorerat PSA tester och tidiga varningssignaler. Han har garanterat inte kunnat bli fri från sin cancer men kanske kunnat förlänga livet med 4-5 år om cancervården fått hand om honom. Nu är han döende med metastaser i hela kroppen, till och med i skallbenet.

https://www.expressen.se/sport/os-2018/jag-vet-inte-hur-lange-jag-lever/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMacKalle säger:

Du blandar äpplen med päron. Varken PSA eller Sthlm3 har med cancer att göra, utan det visar irritation på prostatan som jag redan berättat om, därför känner aldrig doktorn på prostatan samma dag som man tar ett PSA prov för då skulle värdet visa för högt falskt värde.

Inkontinens och impotens har ingenting med cancer att göra annat än att de två nerver som styr potensen som går från hjärnan ner till manslemmen genom prostatan skadas när man strålar eller opererar i prostatan. Inkontinens får man genom att strålningen slår ut nervfunktioner i prostatan och urinblåsan och/eller att kirurgen skurit av viktiga nerver.

Ej heller har inkontinens eller impotens ett dugg med om man överlever cancern eller inte, för det har inte med varandra att göra förutom att det är biverkningar från olika behandlingar och ingrepp.

 

Att cancer växer långsammare på äldre män det vet man och därför väljer många  med ett fungerande sexliv att inte gå igenom cancerbehandlingarna med allt vad där tillhör som valt bättre livskvalitet i stället för långt liv med impotens, urinläckage och all sköns helvete i många år och ändå kanske dö.

 

Om din släkt haft prostatacancerfall och du ignorerar varningssignalerna och regelbundna PSA tester då skall du sluta oja dig. (För ingen med obehandlad spridd cancer har överlevt) Och kom ihåg cancer känns inte förrän den börjat sprida sig med dålig prognos.

 

Här har du en annan som trots att fadern dog i prostatacancer ignorerat PSA tester och tidiga varningssignaler. Han har garanterat inte kunnat bli fri från sin cancer men kanske kunnat förlänga livet med 4-5 år om cancervården fått hand om honom. Nu är han döende med metastaser i hela kroppen, till och med i skallbenet.

https://www.expressen.se/sport/os-2018/jag-vet-inte-hur-lange-jag-lever/

 

Här ovan står ett helt kompani halmgubbar i givakt. Även andra logiska krumbukter finnes, liksom personliga angrepp. Det lämnar mig kall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Här ovan står ett helt kompani halmgubbar i givakt. Även andra logiska krumbukter finnes, liksom personliga angrepp. Det lämnar mig kall. 

Spamma inte sönder tråden med en massa trams. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-02-10 på 15:10, Alix säger:

... Det talas nu om att införa allmän screening.  

Detta trots att det saknas bra testrutiner.  

PSA dominerar men missar många cancrar och när det upptäcker cancrar kan det ändå inte visa hur allvarlig cancern är.

Många män blir därför både impotenta och inkontinenta genom operation trots att de med bred marginal hade överlevt cancern. ...

Som tur är beslutade Socialstyrelsen att det inte ska bli någon allmän screening i dagsläget, just på grund av vad jag tog upp i mitt inlägg.

 

Citat:

 

”Slutsatsen är att Socialstyrelsen rekommenderar att hälso- och sjukvården inte bör erbjuda screening för prostatacancer. Personer som bjuds in till screening har inte själva tagit initiativ till att uppsöka sjukvården. Det ställer höga krav på att det finns ett tillförlitligt vetenskapligt underlag för att screeningprogrammet är till nytta för befolkningen.

– Vår bedömning är att nyttan med prostatacancerscreening i dagsläget inte tydligt skulle överväga de negativa effekterna. Det finns en risk att screening skulle kunna göra alltför stor skada – i form av överdiagnostik, överbehandling och biverkningar, säger Lars-Torsten Larsson, avdelningschef på Socialstyrelsen och ordförande i screeningrådet.

Den största nackdelen med screening med PSA-prov är att många män skulle riskera att diagnostiseras och behandlas, trots att deras cancer aldrig skulle ha utvecklats till någon allvarlig sjukdom. En svensk studie visar att det på 14 års sikt är mer än tio gånger så många män som överdiagnostiseras med en icke dödlig prostatacancer, än som undviker död på grund av screeningen. De flesta som behandlas drabbas av erektionsproblem. Urinläckage och ändtarmsbesvär är andra vanliga, bestående biverkningar som kan påverka livskvaliteten mycket.”

 

Bra! :yeahbaby: 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Som tur är beslutade Socialstyrelsen att det inte ska bli någon allmän screening i dagsläget, just på grund av vad jag tog upp i mitt inlägg.

 

Citat:

 

”Slutsatsen är att Socialstyrelsen rekommenderar att hälso- och sjukvården inte bör erbjuda screening för prostatacancer. Personer som bjuds in till screening har inte själva tagit initiativ till att uppsöka sjukvården. Det ställer höga krav på att det finns ett tillförlitligt vetenskapligt underlag för att screeningprogrammet är till nytta för befolkningen.

– Vår bedömning är att nyttan med prostatacancerscreening i dagsläget inte tydligt skulle överväga de negativa effekterna. Det finns en risk att screening skulle kunna göra alltför stor skada – i form av överdiagnostik, överbehandling och biverkningar, säger Lars-Torsten Larsson, avdelningschef på Socialstyrelsen och ordförande i screeningrådet.

Den största nackdelen med screening med PSA-prov är att många män skulle riskera att diagnostiseras och behandlas, trots att deras cancer aldrig skulle ha utvecklats till någon allvarlig sjukdom. En svensk studie visar att det på 14 års sikt är mer än tio gånger så många män som överdiagnostiseras med en icke dödlig prostatacancer, än som undviker död på grund av screeningen. De flesta som behandlas drabbas av erektionsproblem. Urinläckage och ändtarmsbesvär är andra vanliga, bestående biverkningar som kan påverka livskvaliteten mycket.”

 

Bra! :yeahbaby: 

 

 

 

Ingen har någonsin sagt att varken Mammografi eller PSA är perfekta metoder att få bort cancer. Massor av mamografiundersökta kvinnor har dött i bröstcancer likaså PSA testade män. Vi vet att ju tidigare man kommer under cancerläkares vård, ju fler förlänger man livet på och en del blir botade, därför har fler PSA testade män levt längre än de som ignorerat dem och kan tacka PSA testet att dom fick leva några år till. Ingen har överlevt obehandlad prostatacancer och individer som du som ignorerar risker med ärftlig cancer i familjen så den hunnit sprida sig till skelettet, ber om att få dö. Lycka till.

 

Det är stor skillnad på att förlänga livet med 1-5 år  och bli botad. Massor med okunniga anhöriga  jublar av glädje när dom ser att anhörig klarat av cancerbehandlingarna och dessutom ser frisk ut redan efter någon månad. Det tar minst 10-15 år innan man försiktigt kan hoppas på att man är botad från cancer.  All prostatacancer utvecklas till allvarlig dödlig sjukdom om den lämnas obehandlad. Som jag tidigare nämt väljer en del äldre män livskvalitet i stället för ett långt liv de år de har kvar i livet, men det har ingenting med  att bli botad från cancer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMacKalle säger:

...  All prostatacancer utvecklas till allvarlig dödlig sjukdom om den lämnas obehandlad. ...

Det där är direkt felaktigt. Socialstyrelsen skriver klart och tydligt:

 

”Den största nackdelen med screening med PSA-prov är att många män skulle riskera att diagnostiseras och behandlas, trots att deras cancer aldrig skulle ha utvecklats till någon allvarlig sjukdom.

 

Var och en får avgöra om de vill följa Socialstyrelsen eller din skrämselpropaganda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Alix säger:

Det där är direkt felaktigt. Socialstyrelsen skriver klart och tydligt:

 

”Den största nackdelen med screening med PSA-prov är att många män skulle riskera att diagnostiseras och behandlas, trots att deras cancer aldrig skulle ha utvecklats till någon allvarlig sjukdom.

 

Var och en får avgöra om de vill följa Socialstyrelsen eller din skrämselpropaganda.

Fortfarande har du ingen aning om vad du pratar om. Det Socialstyrelsen pratar om måste vara en felskrivning, för det finns ingen cancer som inte utvecklas till farlig cancer. All cancer är dödlig sjukdom om den förblir obehandlad, med eller utan PSA. Förstår du inte detta vill inte jag vara med i dina påhoppsinlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMacKalle säger:

Fortfarande har du ingen aning om vad du pratar om. Det Socialstyrelsen pratar om måste vara en felskrivning, för det finns ingen cancer som inte utvecklas till farlig cancer. All cancer är dödlig sjukdom om den förblir obehandlad, med eller utan PSA. Förstår du inte detta vill inte jag vara med i dina påhoppsinlägg.

Du är tydligen oemottaglig för  fakta. Men andra kanske vill veta att prostatacancer är den enda cancerform som inte alltid ska behandlas. Det har jag vetat i många år. Och det är välbekant hos både urologer och onkologer. Här är en artikel ur högen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Du är tydligen oemottaglig för fakta. Men andra kanske vill veta att prostatacancer är den enda cancerform som inte alltid ska behandlas. Det har jag vetat i många år. Och det är välbekant hos både urologer och onkologer. Här är en artikel ur högen.

Det här är verkligheten: PSA-prov med eller utan kompletterande undersökningar kan inte avgöra om man har en dödlig prostatacancer eller ej. Diagnostiken har inte nått dit än. Beslutet att åtgärda en eventuell prostatacancer överlämnas i regel därför åt den enskilde. Man får själv bedöma risken om man har en allvarlig form av prostatacancer eller ej. Hur man nu ska kunna göra det*.

De flesta fruktar cancer överhuvudtaget. Begreppet är synonymt med lidande och förtida död. Så det är inte förvånande att folk har iMacKalles felaktiga verklighetsuppfattning, och därmed heller inte förvånande att många som får en cancerdiagnos tar det säkra före det osäkra och väljer kirurgisk behandling, som ofta ger allvarliga biverkningar. Det ska man ha i åtanke.

 

 

*Det enda man kan göra är att se sig om i sin släkt. Men det är inte okomplicerat, läs mer här. Risken är klart förhöjd om man har nära manliga släktingar med prostatacancer, men den är långt ifrån i det närmaste garanterad, som de räddhågsna vill göra gällande. Citat:

 

”De män som bara hade en bror som drabbats hade 30 procent risk att själva få diagnosen före 75 års ålder, vilket kan jämföras med 13 procent genomsnittlig risk för svenska män. Risken att drabbas av en mycket allvarlig prostatacancer var dock avsevärt lägre, 9 procent (att jämföra med 5 procent genomsnittlig risk).

De män som hade både en far och en bror med prostatacancer hade betydligt högre risk: 48 procent för någon form av prostatacancer och 14 procent för den mycket allvarliga formen.”

 

Med andra ord: Inte ens hälften av alla män som har en far eller bror som har diagnostiserad prostatacancer, får själva prostatacancer.

 

Man får själv ta ställning till om glaset därmed är halvfullt eller halvtomt, jag överlåter med varm hand var och en att fatta sitt eget beslut.

 

I nämnda artikel upprepas för övrigt det jag skrev tidigare:

 

”Prostatacancer är många gånger en beskedlig åkomma som inte behöver behandlas, andra gånger är det en dödlig sjukdom.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägg gömt pga personangrepp. På detta forum argumenterar vi sakligt. 

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här intervjuas en olympisk mästare som gjorde ett medvetet val angående prostatacancer. Citat:

 

”Jonny Nilssons pappa gick bort i prostatacancer, även hans bror blev sjuk.

Han skaffade all kunskap han kunde om prostatacancer och om PSA-provet som visar om man drabbats av sjukdomen.

– Jag bestämde mig för att inte göra något prov, säger Jonny Nilsson.

Varför?

– Risken är stor för komplikationer vid en operation eller strålning av prostatacancer.

Ångrar du att du inte gick och testade dig?

– Nej, det var en chansning. Men komplikationerna är så stora vid en behandling. Risken var uppenbar att jag skulle bli impotent eller inkontinent.

Sjukvården kan inte heller garantera att det inte blir komplikationer.

– Hade sjukvården kunnat erbjuda mig en säker operation utan biverkningar hade jag tagit PSA-provet redan för 15 år sedan, säger Jonny Nilsson.

– Jag och min fru Marianne har haft ett fantastiskt samliv. Jag ville inte ta några risker att det skulle upphöra.

Nu har cancern spridit sig och kan inte längre botas.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg intervjun med representanten från Socialstyrelsen på Aktuellt i går. Han förtydligade att de hade tagit alla faktorer i beaktning och konsulterat världens ledande auktoriteter och kommit fram till att screening i dagsläget inte är lösningen. Dels för att PSA-provet och andra prov inte är tillräckligt tillfredsställande och dels för att all prostatacancer inte är dödlig. Det är ett tungt uttalande. Jag funderar på hur jag ska ställa mig som är i riskzonen. Jag har en jämnårig kompis som nyss är opererad för prostatacancer vars pappa dog i prostatacancer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Såg intervjun med representanten från Socialstyrelsen på Aktuellt i går. Han förtydligade att de hade tagit alla faktorer i beaktning och konsulterat världens ledande auktoriteter och kommit fram till att screening i dagsläget inte är lösningen. Dels för att PSA-provet och andra prov inte är tillräckligt tillfredsställande och dels för att all prostatacancer inte är dödlig. Det är ett tungt uttalande. Jag funderar på hur jag ska ställa mig som är i riskzonen. Jag har en jämnårig kompis som nyss är opererad för prostatacancer vars pappa dog i prostatacancer.

Nej, det är inget enkelt beslut. För egen del har jag fått prostatan kollad rektalt, och den är helt okej. Brorsan, som är 13 år äldre än jag, har prostataförändringar så han ska genomgå ett antal biopsier framöver. De gör inte MR längre, bland annat för att kompetensen saknas att tolka bilderna. För egen del ser jag tiden an, det är ingen brådska. Förhoppningsvis kommer det mycket bättre diagnosmetoder. Behovet är ju minst sagt stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-02-12 på 12:20, Alix säger:

Det där är direkt felaktigt. Socialstyrelsen skriver klart och tydligt:

 

”Den största nackdelen med screening med PSA-prov är att många män skulle riskera att diagnostiseras och behandlas, trots att deras cancer aldrig skulle ha utvecklats till någon allvarlig sjukdom.

 

Var och en får avgöra om de vill följa Socialstyrelsen eller din skrämselpropaganda.

 

 

Socialstyrelsen kan ingenting om cancer, utan det är en myndighet  där generaldirektören är utsedd av politiker som kan vara vem som helst. Han som var med i TV-debatten om PSA sa tydligt att sista ordet om detta inte var sagt, utan han välkomnade fler med kunskap om detta och att beslut kommer senare när man vet mer.

 

Jag vill förtydliga en sak som tidigare nämnts, men som ingen tycks veta värst mycket om.

 

Allt i kroppen börjar med  celler som sprider sig ut i kroppen via blodet, även cancerceller gör samma sak. Ganska snart bildar cancerceller metastaser som för det mesta sätter sig ner i lymfstationerna i kroppen där dom växer till sig innan dom sprider sig vidare ut till organen.

Problemet med cancerceller är att dom delar sig och växer 6-7 gånger fortare än kroppens egna celler som trycker sönder organen som slutar att fungera som i nästa skede dödar patienten.

 

Varje cancerpatient har en T-Lista som läkarna ser om det är en Icke Aggresiv eller Aggresiv  cancer som är graderad mellan 1-10. Helt plötsligt kan en Icke Aggresiv cancer bli Aggresiv, men den kan aldrig gå tillbaks till Icke Aggresiv  igen utan rätt behandling.

 

På äldre människor över 70 år växer cancer långsammare, så många väljer kvalitet än längre överlevnad. Det har ingenting med att bli botad från cancern utan att någonting annat hinner ta död på patienten innan cancern gör det.

 

Många tror att blodproven som visar på cancer i blodet som funnits i 30 år (Gäller ej PSA prov som bara visar på irritation på prostatan) som är den enklaste metoden i stället för biopsi-prov hos urologer, inte bara visar på cancer i blodet utan också utvecklad cancer i kroppen.. När läkaren  får reda på att det finns cancer i  blodet vet han inte om den funnits där i flera år  som  fått metastaser att sprida sig och växa till sig.

 

Därför letar cancerläkare med ljus o lykta efter ett blodprov som bara visar på cancer i blodet innan den har spridit sig ut i kroppen. Ett forskarteam i Australien håller på att utveckla ett sådant test  som kanske finns på marknaden om några år.

Ni som kräver källor. Läs Cancerfondens experutlåtanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hunzafolket är ett bergsfolk som lever nordväst om Kashmir i norra Pakistan, jag tror vi pratar om Himalaya här, de verkar ha ett europeiskt ursprung ser inte ut som de andra i omgivningarna här - kanske komna hit under Alexander den stores tid, de talar ett eget språk som inte finns nån annanstans: burushaski (intressant språk f ö kan va släkt med frygiska som ingen förstår men som en gång pratades i Frygien i Turkiet). Medelåldern sägs vara uppåt 120 år och de har ingen cancer där. Därmed kom vi till varför jag tar upp denna folkspillra, men så varför då då, de har en bra kosthållning där aprikoser ingår i stor mängd, kan detta ha nåt med cancern att göra, nja kanske eller kanske inte, det visar sig att aprikoskärnor innehåller ett ämne som heter amygdalin (likt f ö nåt område i hjärnan) som ansågs ett tag ta död på cancer och användes som medicin mot cancer, så det vore ju rimligt då som förklaring till varför de inte får cancer. Men så upptäcktes efter en tid att det kanske inte förhöll sig exakt så och dessutom att amygdalin var ganska giftigt så man slutade använda sig av detta som cancerprevention, men tydligen verkar det som att dessa Hunzafolk äter aprikoskärnor så jag vet inte, de kanske äter nåt annat som tar bort giftigheten men som gör att cancergiftigheten kvarstår, eller nåt annat, de kanske bara äter jävligt sunt helt enkelt å aprikoser inte har nåt med detta att göra. Intressant dock om det stämmer detta med Hunzafolket. Nåt att forska vidare i kanske för den som vill.

 

http://lifestyleinterest.com/hunza-people-world-without-cancer/

https://en.wikipedia.org/wiki/Apricot

https://en.wikipedia.org/wiki/Amygdalin

http://destinationpak.com/blog/8/?fb_comment_id=911728778912300_1064000190351824#f3080ad709337ec

dried-appricots_2015-09-09%25252000%2525

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte var amygdalinet som var giftigt utan cyaniden, som f ö oxå finns i bittermandel, finns alltså lite av det i sötmandel oxå (42 ggr mindre), så vem vet om det inte i små mängder kanske är mest giftigt för cancer? Mandel är en intressant liten grej man äter lite varstans i världen, undrar om man kunde göra en statistisk undersökning på mandelförekomst och cancer och kanske upptäcka nåt? Men fortsätt ät semlor. Och aprikoser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Almond#Sweet_and_bitter_almonds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aprikoskärnor används ofta i lite billigare bakverk i affärerna, typ bullar och sådant. Håll utkik! ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...