Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OBS! OT-fråga om farthållare till MC


113Nilsson

Rekommendera Poster

Halloj!

Är det någonstans i det här forumet där en liknande fråga kan ställas så bör det vara här, tänker jag.

OM jag tänker helt fel, så är admin välkommen att ta bort inlägget.

 

Jag kör MC (KTM 990 cc, årsmodell 2010) och är i behov av en farthållare till den. Till andra modeller finns det numera original farthållare monterade (vanligen som tillbehörsutrustning), men till just den modellen jag kör finns ingen sådan utrustning.

Det är fullt möjligt att bygga en manuell farthållare, men det är ett jädrans trixande och kräver en hel del tankeverksamhet innan man kan skrida till verket. Dessutom blir en sådan farthållare helt mekanisk och väldigt svårt att få den att 'koppla ur' när antingen hand- eller fotbroms aktiveras eller när kopplingshandtaget aktiveras.

Således är önskningen att farthållaren ska styras elektroniskt. I motorcykeln finns en ECU (Engine Control Unit, dvs. en slags dator) som styr 'allt'.

 

Finns här någon som har en aning om det är möjligt att bygga en elektronisk farthållare genom att 'programmera' ECU'n att utföra en viss handling; i det här fallet att gaswiren ska aktiveras när hastigheten sjunker till ca. 1-2 km/h långsammare än den hastighet som man har valt, samt att den ska släppa av på gaspådraget när hastigheten ökar med ca. 1-2 km/h snabbare än den som man valt? Dessutom att den ska slås av helt när man aktiverar hand-/fotbroms samt kopplingen.

 

Tack på förhand för tips och idéer kring farthållarproblematiken :-)

 

/Nilsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering 1

 

För att kunna skapa en slags elektronisk farthållare behöver motorcykeln vara utrustad med ett gasreglage som Inte har en gaswire (min mc har gaswire). Därmed kan jag glömma detta med elektronisk farthållare.

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2/8/2018 på 21:39, 113Nilsson säger:

Tack på förhand för tips och idéer kring farthållarproblematiken :-)

Jag tänker som så att det borde finnas färdiga lösningar med farthållare/cruise control, 3'e-parts tillbehör: https://duckduckgo.com/?q=universal+cruise+control+kit+motorcycle

 

Att bygga nåt hemmameck känns inte särskilt lämpligt om man inte har den vanan/kunskapen. Det första man tänker på med gaswire, gasreglage och hemmameck är en skenande motorcykel där gasen hängt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för respons 'modEric'!

 

Visst finns det färdiga lösningar, fast jag tycker inte att de motsvarar de krav som jag ställer. Det ska vara väldigt enkelt uppbyggt, säkert och enkelt att demontera vid behov.

 

Förstår hur du tänker med något hemmabygge som inte blev 'riktigt klart, men nästan'... och därför kanske fastnar i fel läge. Det vore verkligen surt.

 

Den varianten jag har i åtanke är en ganska enkel sak - en extremt kort beskrivning; den består av en metallplatta som trycks ner mot gasrullen och håller fast den genom friktion. Gasrullen är alltså den del där gaswiren (samt säkerhetswiren) sitter infästad.

Säkerhetswiren gör att om något händer, t.ex. att gaswiren splittar sig och fastnar på något sätt, så KAN man med våld vrida gasrullen tillbaka så att gasspjällen stängs ;-)

 

Kanske en konstruktion som i princip fungerar som denna dörrhållare:

https://www.bauhaus.se/dorrhallare-180-mm-silverlack.html

 

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...