Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta från modifierad MBP


Farbror Jan

Rekommendera Poster

Jag har en gammal MacBook Pro som håller på att tyna bort. Jag tänker köpa en iMac med Fusion Drive.

Min MBP är modifierad av tidigare ägare och har två hårddiskar: En liten SSD med alla program m m, en "gammaldags" hårddisk med alla filer.

 

Min fråga är om Flyttassistenten klarar av att automatiskt lägga innehållet på dessa diskar på en och samma disk, eller om jag kommer att tvingas att göra en del manuellt, med risk för att det går fel.

Innehållet finns förutom på den gamla datorn på en extern hårddisk som är kopplad till Time Machine.

 

Jag har ställt frågan både till butiken Macforum i Göteborg och till Apples telefonsupport men inge kan ge klart besked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blandar ihop två saker. Du kan starta din nya imac utan att flytta data från den gamla och sedan använda flyttassistenten för att flytta över ditt userdid tex från gamla till nya. I detta fall spelar det ingen roll vilken disk datat ligger på. Skapa gärna ett userid på nya imacen som inte är lika som det du tänkte importera. Kör bara, ingen kan förutspå  resultatet innan du provat. Och datat finns alltid kvar på den gamla. (Man kan alltid betala butiken, där man köper nya en slant för att föra över datat eller kanske gratis..)

 

Eller så använder du Time Machine (du får antagligen en fråga första gången du kör i gång nya macen), som du tidigare har använt till den gamla, för att göra samma sak, importera datat från den gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar. Jag förstår inte riktigt varför jag skulle behöva ändra user-id. Men jag räknar kallt med att behöva flytta en hel del filer manuellt för att få t ex alla bilder att hamna i Bilder och iTunes att hamna i musik - de ligger på andra ställen nu - via en extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder flyttassistenten kan du välja att importera ditt userid från gamla macen. Har du då redan ett befintligt med samma namn så måste du döpa om det du importerar.

Allt du har lagrat under din hemmamapp, Bilder, Dokument, Music, mm, allt på gamla mac som finns under detta userid importeras. Om du därutöver har mappar eller filer på externa hårddiskar så får du flytta dessa manuellt vilket du alltså inte behöver göra med dina mappar under ditt userid på gamla macen.

Jag kan inte förklara det bättre. Använd flyttassistenten eller TM, du kan inte misslyckas. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för att du har brytt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...