Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför visas grannarnas Apple TV i volymfönstret


iMacKalle

Rekommendera Poster

Hej.

I förra veckan köpte jag en ny iMac 21,5 i5  Retina 4K. Jag lade volymkontrollen och nätverket i menyraden för att slippa gå in i systeminställningar.

 

När jag ville höja volymen ser jag flera andra saker i samma fönster. (På alla tidigare iMac:s har volymhandtaget legat ensam i sitt fönster) nu ligger bland annat flera Apple TV som läggs under varandra med olika namn. Apple TV (3),  Apple TV Vardagsrummet och Apple TV Basic bland några som rör på sig och byts ut mot annan med Apple TV. Att dom har med fastighetens Wi-Fi nätverket från Comhem att göra är inte svårt att klura ut, eftersom alla bor i en Comhemfastighet.

 

Jag ringde Comhem för jag misstänkte att man stulit mitt lösenord till routern från Comhem, men det hade man inte gjort. Hon berättade att grannarnas WI-Fi  läcker över till närmaste grannarnas prylar, men signalerna är för svaga för att kunna användas av grannarna, så dom är ofarliga enligt henne.

 

Min fråga blir då. Varför tycker Apple att vi användare måste få reda på detta och varför har man lagt den i volymkontrollen och inte inne i nätverksfönstret. 

 

Här en skärmdump på hur det kan se ut, men när jag tog skärmdumpen fanns bara en AppleTV 3 om en timme kanske dom är 5-6 under varandra.

Kan någon bena ut problemet.

Tack.

 

 

Skärmavbild_2018-02-06_kl__19_24_26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte din grannes Apple Tv om du tror det utan det är din egen.

Det kan bli sådär när dina enheter får en annan IP-adress och macOS inte av någon anledning döper enheten med rätt namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Det är inte din grannes Apple Tv om du tror det utan det är din egen.

Det kan bli sådär när dina enheter får en annan IP-adress och macOS inte av någon anledning döper enheten med rätt namn.

OK, tack. Intressant. Sånt sköts väl automatiskt.

Jag stängde av min gamla iMac något dygn innan man kom med min nya. Jag kollade aldrig IP adressen jag fick. Jag har ingen Apple TV. Hur döper jag om  IP adressen så den blir rätt för att slippa dessa konstiga AppleTV meddelanden.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, lappen71 säger:

Det är inte din grannes Apple Tv om du tror det utan det är din egen. ...

 

23 minuter sedan, iMacKalle säger:

... Jag har ingen Apple TV. ...

Dagens bästa. :D

 

Snarare tror jag att grannarna kör sin Apple TV utan lösenkod för att ändra dess inställningar. Citerat härifrån:

 

”Ställ in enhetsverifiering för Apple TV (2:a och 3:e generationen)
Om du vill att en engångslösenkod på skärmen ska krävas för alla AirPlay-kompatibla enheter går du till Inställningar > AirPlay > Säkerhet och aktiverar Kräv enhetsverifiering.”

 

Det har de alltså inte gjort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

 

Dagens bästa. :D

 

Snarare tror jag att grannarna kör sin Apple TV utan lösenkod för att ändra dess inställningar. Citerat härifrån:

 

”Ställ in enhetsverifiering för Apple TV (2:a och 3:e generationen)
Om du vill att en engångslösenkod på skärmen ska krävas för alla AirPlay-kompatibla enheter går du till Inställningar > AirPlay > Säkerhet och aktiverar Kräv enhetsverifiering.”

 

Det har de alltså inte gjort.

 

 

Är jag förvånad att du gläds över andras misstag att upptäcka det i första inlägget. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

 

Dagens bästa. :D

 

Snarare tror jag att grannarna kör sin Apple TV utan lösenkod för att ändra dess inställningar. Citerat härifrån:

 

”Ställ in enhetsverifiering för Apple TV (2:a och 3:e generationen)
Om du vill att en engångslösenkod på skärmen ska krävas för alla AirPlay-kompatibla enheter går du till Inställningar > AirPlay > Säkerhet och aktiverar Kräv enhetsverifiering.”

 

Det har de alltså inte gjort.

 

Tack för tipset. Jag ringer Applesupportern i morgon som får hjälpa mig. 

Jag återkommer  efter snack med Applesupportern. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Är jag förvånad att du gläds över andras misstag att upptäcka det i första inlägget. 

 

Det tror jag knappast, du gillar ju inte mig, ”pissdryg” och allt elände vad jag nu är, men jag tyckte att det var rätt kul. Det viktiga är dock att TS frågetecken rätas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMacKalle säger:

Tack för tipset. Jag ringer Applesupportern i morgon som får hjälpa mig. 

Jag återkommer  efter snack med Applesupportern. Tack.

Okej, hoppas det löser sig. Fast jag tror att du tvingas se grannens Apple TV så länge den är ”öppen”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte vara uppkopplad på wifi för att se Apple tv-enheter i närheten. Du kan koppla upp dig direkt mot en Apple tv. Enheterna ser varandra via blåtand och kan sen koppla upp via wifi (peer-to-peer).

 

Detta kan man stänga av på Apple tv:n, men såvitt jag vet kan man inte hindra att andras Apple tv visas i ens egna system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattis.se och Alix svar är exakt det Comhem gav mig. Hon trodde inte ny IP adress var problemet.

 

Här kommer svaren jag fick från Applesupportern och Comhems tekniska  avdelning.

 

Applesupportern kom fram till att dom inte hade med saken att göra så dom hänvisade mig till Comhem som kunde pröva att ge mig nytt lösenord.

 

Comhem berättade att mitt WPA2 omöjliggör stöld av mitt lösenord och att det inte används av annan.

För att testa böt vi lösenord på nätverket sedan startade jag om datorn. Tyvärr dyker AppleTV 3 och Apple TV Vardagsrum fortfarande upp i volymfönstret. Comhem var helt säker på att jag får leva med problemet. Eftersom problemet bara visar sig när jag vill ändra volym på ljudet och det gör man ju inte varje dag så bjuder jag på problemet, men det hade varit bättre om man slapp denna trafik.

 

Man lär sig alltid något nytt. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Mycket irriterande att behöva ha grannarnas Apple TV i min lista. Jag har en Apple TV 4K som heter ”vardagsrum”. Grannarnas som också heter ”AppleTV vardagsrum”, ”vadagsrum”, osv hoppar fram och tillbaka i min lista.

Ser stökigt ut och ibland råkar man trycker på grannen som vill ha lösenord. 

Måste gå att hindra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...