Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac fortfarande värt pengarna?


Muskelberget88

Rekommendera Poster

Muskelberget88

Hej,

jag har länge använt mig av en windows dator och men är en gammal mac användare (via jobbet). Nu blev jag sugen på att köpa mig en mac även för privat bruk men är lite osäker på om det är värt pengarna. Sedan Windows 10 lanserades så har ju datorerna fungerar "mer felfritt" än med tidigare versioner som även den mest inbitna MAC-anhängaren måste erkänna. Så min fråga är ganska enkel, är priset för MAC fortfarande befogat 2018?

Vad tycker ni? Varför bör jag satsa på en mac för en windows dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting beror helt på vad du har för förutsättningar.

Om man gått in helt i Apples ekosystem och använder alla funktioner är det verkligen värt det.

Jag använder Bilder och iCloud Bildbibliotek,Apple Music och iCloud Musikbibliotek,har en iPhone,iPad,Apple TV och en Mac och skulle jag försöka börja använda Windows till det skulle delvis inte gå och kännas smutsigt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag primärt gillar otroligt med Mac är operativsystemet. Jag arbetar väldigt mycket snabbare på en Mac än en PC, trotts att jag är gammal PC-nörd. Vad ska du använda datorn till? Jag tänker, du kan ju alltid köpa en bättre begagnad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Muskelberget88 säger:

Hej,

jag har länge använt mig av en windows dator och men är en gammal mac användare (via jobbet). Nu blev jag sugen på att köpa mig en mac även för privat bruk men är lite osäker på om det är värt pengarna. Sedan Windows 10 lanserades så har ju datorerna fungerar "mer felfritt" än med tidigare versioner som även den mest inbitna MAC-anhängaren måste erkänna. Så min fråga är ganska enkel, är priset för MAC fortfarande befogat 2018?

Vad tycker ni? Varför bör jag satsa på en mac för en windows dator?

Jag skulle vilja hävda att du uttrycker dig på ett sådant sätt om Windows att du förmodligen blir besviken om du lägger ned en massa pengar på en Mac. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man står och väger mellan Windows och Mac och har uppfattningen att de är i stort likvärdiga om Windows har förbättrat stabiliteten, ja då ska man nog inte ha Mac. En Mac har man för att man gillar dess arbetssätt och logik, som är annorlunda än Windows. Det handlar om att man gillar miljön och att man gillar designen och känslan i datorerna. Sen finns det en massa program till Mac som inte finns till Windows eller i sämre version för Windows. Och de program som finns på båda systemen är ofta Macigare på Mac alltså har den där särskilda Mac-känslan, som jag anser är värt pengarna. MS Office 2016 på Mac är ju t ex fullt användbart, men på Windows klarar jag inte av det. MS Word på Windows tycker jag är en styggelse, både i form av utseende och användande. Filhanteringen som växlar till ett läge som tar upp hela skärmen osv. Det märks att Windows-programmen allt mer görs för att både passa skrivbordsdator och pekskärm som en läsplatta, och det har blivit ett mellanting som inte är riktigt bra. 

Sen är det ju fortfarande så att justeringar på Windows kräver djupare nergrävning i operativsystemet, särskilt när det gäller nätverksinställningar som ligger i undermenyer till undermenyer och fortfarande kör efter samma koncept som i Windows 95, där har inte mycket hänt. 

Men om man inte har ont av detta utan tycker att Windows är helt ok, ja då kommer man nog inte tycka att Mac är prisvärd. För mig som har ont av det som Windows fungerar på - jag blir bara frustrerad - så är det inte en prisfråga. Jag väljer Mac för jag trivs bättre med det. Har jag inte råd med nytt skulle jag köpa begagnad Mac i en affär med garanti. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade Windowsdatorer så kände jag alltid ett starkt behov av att byta efter fem år.

Nu har jag haft min iMac 27" i fem år och den känns som ny.

Endast bytt tangentbord under dessa år.

 

Som Lappen71 sa så är ju ekosystemet viktigt, har också iPhone, iPad och apple-TV och allt fungerar smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...