Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur säkert är Kivra?


Semmelman

Rekommendera Poster

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Uppgifter,varor same same but different.

Poängen är att dina försäkringar är inte värd något.

Nej, jag har noterat det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på radion för några veckor sen att de hade hittat massvis med gamla brev hemma hos en brevbärare, utomlands nånstans glömt var, jag har inte misstrott svenska brevbärare nånsin men nu för tiden är jag inte lika säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Semmelman säger:

Hörde på radion för några veckor sen att de hade hittat massvis med gamla brev hemma hos en brevbärare, utomlands nånstans glömt var, jag har inte misstrott svenska brevbärare nånsin men nu för tiden är jag inte lika säker.

Okej, så en oklar uppgift om en utländsk brevbärare, som skulle ha en massa brev hemma hos sig, gör dig osäker på svenska Posten. Är det korrekt uppfattat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe inte bara det, PostNord har ju missat många paket har man läst, å jag har mina aningar varför men det är inte PK att skriva, så även om det inte är brev utan paket så är det samma företag, så nu för tiden - plus tidsandan är jag inte lika säker på Posten som förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag blir tossig. Urpsrungligen handlade detta om en jämförelse mellan snigelpost och elektronisk dito vad gäller brytandet av hemligheter/uppgifter angående dessa förmedlingstjänster. Då försökte jag påpeka att brevbärare är ointresserade av innehållet i brev (och då undantar jag pengar, varor, et cetera, GIVETVIS). Ställ tusen brev på ett par morgontimmar, så fattar ni nog varför. Nu handlar det plötsligt om att posten stjäl varor och tappar bort paket. Här skulle man vilja lägga in en massa lallande smajlisar, men jag nöjer mig med klassikern: :totaltgalen: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har faktiskt oxå inte fått brev som var väntade från banken. Vem vet varför, kanske brevbäraren inte orka gå tillbaka utan slängde brevet, de är inte alla av samma virke som förr då det fanns en heder att utföra sitt jobb väl. Det är förstås inte många eller ens några brevbärare som stjäl brev men det förekommer säkert uti vårt avlånga land.

Jag har förresten oxå jobbat på Posten, för länge sen, då skulle alla brev å paket fram, och man sket i vad som var i det fanns inte tid eller intresse. Men nu så förekommer ju allting så man vet ju inte. Jag skulle inte kunna garantera att ingen brevbärare alls aldrig varit intresserad av nåt brev. Å är det inte av vilja så kan de komma bort av slarv, förra veckan fick jag två av grannens brev. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Semmelman säger:

... Jag har förresten oxå jobbat på Posten, för länge sen, då skulle alla brev å paket fram, och man sket i vad som var i det fanns inte tid eller intresse. ...

Ja, det var det jag ville förmedla. Hur det är idag vet jag inte, men jag tror knappast de har fått mer tid till att plöja igenom kundernas post. Att döma av min egen trappuppgång och grannskap hamnar breven emellanåt i fel postfack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte det heller, att det är särskilt stor risk att drabbas, men den är säkert inte helt obefintlig idag. Som mycket annat i vårt samhälle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams
35 minutes ago, Alix said:

Jag tror jag blir tossig. Urpsrungligen handlade detta om en jämförelse mellan snigelpost och elektronisk dito vad gäller brytandet av hemligheter/uppgifter angående dessa förmedlingstjänster. Då försökte jag påpeka att brevbärare är ointresserade av innehållet i brev (och då undantar jag pengar, varor, et cetera, GIVETVIS). Ställ tusen brev på ett par morgontimmar, så fattar ni nog varför. Nu handlar det plötsligt om att posten stjäl varor och tappar bort paket. Här skulle man vilja lägga in en massa lallande smajlisar, men jag nöjer mig med klassikern: :totaltgalen: 

Det är nog mitt fel då det var jag som blandade in Posten. Dock var min poäng aldrig att Posten inte går att lita på utan att de när det kommer till frågan om integritet inte alls blir bedömda i närheten av så hårt som vi bedömer digitala tjänster. Lite så som jag skrev från början, att vi länge accepterat att de hanterat större delen av vår kommunikation, som vi sedan under längre perioder förvarat i en låda ute vid gatan, och nu börjar vi fundera på om SÄPO har tillgång till våra meddelanden i en e-brevlåda och om någon från företaget som äger dessa kan se kommunikationen. 

 

Jag är inte orolig över varken Posten eller en e-brevlådan men avhåller mig från att använda alla typer av brevlådor som någon form av arkiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Ollie Williams säger:

Det är nog mitt fel då det var jag som blandade in Posten. Dock var min poäng aldrig att Posten inte går att lita på utan att de när det kommer till frågan om integritet inte alls blir bedömda i närheten av så hårt som vi bedömer digitala tjänster. Lite så som jag skrev från början, att vi länge accepterat att de hanterat större delen av vår kommunikation, som vi sedan under längre perioder förvarat i en låda ute vid gatan, och nu börjar vi fundera på om SÄPO har tillgång till våra meddelanden i en e-brevlåda och om någon från företaget som äger dessa kan se kommunikationen. 

 

Jag är inte orolig över varken Posten eller en e-brevlådan men avhåller mig från att använda alla typer av brevlådor som någon form av arkiv.

Jag tycker inte att det är ditt ”fel”, det glider väl iväg helt enkelt. :) Annars håller jag med dig. :yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, modEric säger:

Förvisso, men om jag blir av med ett brev el att någon läser det, så är det 1 brev - vid 1 enstaka tillfälle. Vid ett dataintrång, så har de då allt liggandes där. Och det finns inte en chans att jag tror att de skulle radera varje eBrev efter varje tillfälle. No way liksom.

 

  Visa dolt innehåll

Är verkligen Posten en centraliserad tjänst om man bor (bortom landsbygden, ut) i obydgen. :totaltgalen:

Vid husintrång har inträngaren tillgång till allt som finns där, hur har du anpassat datasäkerheten gällande sådana intrång?

3 timmar sedan, Alix säger:

Som fd brevbärare, såväl brevbärarbiträde som förste postiljon, har jag en reflektion. Om de som tillhandahåller digitala tjänster är lika intresserade som brevbärare av det som förmedlas, kan ni alla känna er lugna. :D

Antyder du att du inte regelbundet onanerade i tjänsten till misstänkta kärleksbrev:tappahakan:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Vid husintrång har inträngaren tillgång till allt som finns där, hur har du anpassat datasäkerheten gällande sådana intrång?

Om du menar stöldskdd... Ja, om någon bryter sig in här och stjäl mina datorer, så är det en hårdvaruförlust (dvs dator, inte data). :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valt digital post för miljöns skull, inte på grund av eventuella säkerhetsskäl. 

Hur lätt är det inte för en elak granne att sno din post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...