Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur säkert är Kivra?


Semmelman

Rekommendera Poster

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkrare än snigelpost, men frågan kvarstår, kan Säpo, FRA, ryssar, nordkoreaner etc läsa vår post? Står ingenstans om chiffer-klasser eller vad det heter ska man bara lita på dom? Inte för jag har nåt av värde nyfiken bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att Säpo, FRA, ryssar, nordkoreaner och andra kan läsa vad som helst bara de har ett tillräckligt intresse av att läsa en viss persons brev. Har de det intresset så ser de till att knäcka koder etc som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mesta post jag får av myndigheterna skickas ut på papper ändå. Jag har testat digital brevlåda, så jag vet. Vissa grejer måste skickas brevledes, enligt lag/förordning/föreskrift. Suck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våra brev hamnar ibland hos grannen, ibland kan nåt sticka upp ur brevlådan kan vem som helst ta. Så kan ju brevbäraren ta det, har ju hänt. Inte mig, tror jag. Eller nån som går förbi brevbärarens cykel när han är inne, bara å ta vad man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag upplever digital backup enklare än analog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

:lol:

 

Men allvarligt talat, jag trodde du hade några konkreta exempel? :)

Javisst! FK, KFM, CSN, Skatteverket, exempelvis. Alla skickar de papperspost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste det vara smygreklam som dyker upp på kuverten eller i breven från någon av dessa. Är rätt säker på att det är via någon av dessa myndigheter jag sett om Kivra. "Få din post digitalt istället", inte "också". "Enkelt och miljövänligt" eller nåt sånt.

Det är myndigheter som skickar brev av många olika orsaker. Vissa brev kan skickas digitalt, andra inte. I mitt fall innebar det ingen påtaglig förändring.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Våra brev hamnar ibland hos grannen, ibland kan nåt sticka upp ur brevlådan kan vem som helst ta. Så kan ju brevbäraren ta det, har ju hänt. Inte mig, tror jag. Eller nån som går förbi brevbärarens cykel när han är inne, bara å ta vad man vill ha.

Japp. Och i det sammanhanget kan man ibland undra hur den tänker som ur säkerhetssynpunkt är skeptisk mot en elektronisk brevlåda.

 

Det är nog nyttigt att ha en viss skepsis mot allt som är nytt, eller iallafall att inte hylla allt enbart på grund av att det är nytt. Men jag är faktiskt ganska road över hur folk kan bekymra sig över sådant här när de större delen av deras liv fått all sin post levererad till en plastlåda ute på gatan som vem som helst kunnat gå och tömma. Och leveransen har gått genom ett antal personer som kunnat stjäla eller tjuvläsa posten på vägen. Och sedan har man placerat dessa viktiga papper i stora skrymmande pärmar, utan en enda kopia som säkerhet om huset brinner ner.

 

Men e-brevlådan, nej den känns inte riktigt trygg. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Och i det sammanhanget kan man ibland undra hur den tänker som ur säkerhetssynpunkt är skeptisk mot en elektronisk brevlåda.

 

// ... //

 

Men e-brevlådan, nej den känns inte riktigt trygg. :hihihi:

Jag tror inte själva skepsisen ligger i att de är en eBrevlåda, utan tanken på en centraliserad tjänst.

 

Har kikat lite på det där Kivra. Inget som kändes lockande direkt... Vill gärna ha eBrev istället för vanliga, men att man får de från resp ställe direkt då.

 

T e x, “Oranga kuvertet”... Vuxenmobbiningen. Det går att bli mobbad online nu, istf fäör att man får det hem i lådan. En miljövinst med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams
4 hours ago, modEric said:

Jag tror inte själva skepsisen ligger i att de är en eBrevlåda, utan tanken på en centraliserad tjänst.

Du har alltid använt en centraliserad tjänst - Posten. Som alltid kunnat stjäla eller läsa din post om de så önskat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att ha all viktig post nånstans samlat, och inte hemma, hemma har jag viktiga brev i olika mappar å högar ofelbart ligger nåt viktigt nånstans där det aldrig kommer se dagsljus igen och på datorn å epostprogram så är röran om möjligt ännu värre.

Det ska va krypterat innehållet säger de, men de säger inte hur hög säkerhetsnivå det är på krypteringen, men jag hade sannolikt inte förstått det ändå så man får hoppas de valt en tillräcklig hög nivå så inte ryska maffian kan stjäla mina pengar å identitet.

https://www.kivra.com/sa-fungerar-kivra/sakerhet/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Ollie Williams säger:

Du har alltid använt en centraliserad tjänst - Posten. Som alltid kunnat stjäla eller läsa din post om de så önskat.

Förvisso, men om jag blir av med ett brev el att någon läser det, så är det 1 brev - vid 1 enstaka tillfälle. Vid ett dataintrång, så har de då allt liggandes där. Och det finns inte en chans att jag tror att de skulle radera varje eBrev efter varje tillfälle. No way liksom.

 

 

Är verkligen Posten en centraliserad tjänst om man bor (bortom landsbygden, ut) i obydgen. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams
9 hours ago, modEric said:

Förvisso, men om jag blir av med ett brev el att någon läser det, så är det 1 brev - vid 1 enstaka tillfälle. Vid ett dataintrång, så har de då allt liggandes där. Och det finns inte en chans att jag tror att de skulle radera varje eBrev efter varje tillfälle. No way liksom.

 

  Hide contents

 

I princip kan Posten läsa/kopiera/stjäla all din post. Och de kan ha gjort det under en längre period utan att du vetat om det. Att de gör så är osannolikt, men det är inte så varken du, jag och många andra ser på digital säkerhet. Där räcker det med att det finns en teoretisk möjlighet att någon ska kunna komma åt vår information för att vi ska vidta åtgärder - avsluta tjänsten, uppdatera, byta lösenord etc. Trots att det är lika osannolikt att någon skulle använda bristerna på ett sätt som skadar oss.

 
Den informationssäkerhet Posten erbjuder hade vi aldrig accepterat i digital form. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja stöld av lösenord en masse och försäljning av dem har väl skett, å en del annan brottslighet på nätet, men de lär väl inte se min bank-ID kod på breven från skatteverket eller pensionsmyndigheten, å all annan info om ens person finns ju ändå lättåtkomligare på andra sajter. Så summan av kardemumman blir nog till slut fördel Kivra etc ändå. Men man vill ju veta om man är nyfiket lagd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som fd brevbärare, såväl brevbärarbiträde som förste postiljon, har jag en reflektion. Om de som tillhandahåller digitala tjänster är lika intresserade som brevbärare av det som förmedlas, kan ni alla känna er lugna. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Som fd brevbärare, såväl brevbärarbiträde som förste postiljon, har jag en reflektion. Om de som tillhandahåller digitala tjänster är lika intresserade som brevbärare av det som förmedlas, kan ni alla känna er lugna. :D

 

Dina försäkringar är inte värd någonting.

 

https://www.svd.se/chauffor-stal-brev-och-paket-for-miljoner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Suck... Du blandar äpplen och päron. I artikeln handlar det om stöld av varor. Jag (och vi) pratar om uppgifter. Det är svårt att e-posta en platt-TV. 

Uppgifter,varor same same but different.

Poängen är att dina försäkringar är inte värd något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...