Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook 2,4 Ghz Intel 2 Duo, OS X 10.6.8, 2 GB RAM-minne


bob1

Rekommendera Poster

Min MacBook Pro är från slutet av 08. 2,4 GHz Intel Core 2 Duo. Jag uppdaterade först till Leopard, sedan El Captain på den(gratis). Bytte alldeles själv ut minnet till 8GB. Går som en dröm.

 

Vet inte om det hjälper, men på gamla Macar är det ju enkelt att uppgradera minnet till skillnad mot de nya och de gör skillnad. du kan säkert uppgradera i alla fall till 4 GB

 

TS kan uppgradera till 6 GB, men inte köra ett operativsystem nyare än Lion. Kul annars att du är nöjd med din dator.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MacBook Pro är från slutet av 08. 2,4 GHz Intel Core 2 Duo. Jag uppdaterade först till Leopard, sedan El Captain på den(gratis). Bytte alldeles själv ut minnet till 8GB. Går som en dröm.

 

Vet inte om det hjälper, men på gamla Macar är det ju enkelt att uppgradera minnet till skillnad mot de nya och de gör skillnad. du kan säkert uppgradera i alla fall till 4 GB

 

 

 

 

 

Kul att höra att du är nöjd med din dator, den är ju ändå 10 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack för ett fint engagemang, slutsats, det är ej att rekommendera nyare versioner av MacOS?

Istället är det Linux som gäller?

Om man väljer Linux, finns det ngn. bra manual för detta, lämplig version osv?

Tacksam för svar.

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack för ett fint engagemang, slutsats, det är ej att rekommendera nyare versioner av MacOS?

Istället är det Linux som gäller?

Om man väljer Linux, finns det ngn. bra manual för detta, lämplig version osv?

Tacksam för svar.

/B

I din Macmiljö: Ladda ned Lubuntu 16.04 LTS 32 bit som iso (981 MB). Direktlänk. Bränn denna till en dvd med hjälp av programmet SimplyBurns. Direktlänk. I SimplyBurns, välja användarläge "Bränn avbild". När skivan är klar startar du om macen och håller nere "C" vid omstart. Då väljs dvd:n som startskiva. I grunden är Lubuntu samma som Ubuntu, fast med en annan (och resurssnålare) skrivbordsmiljö. Du kan därför följa den här guiden för installation (i första dialogrutan kan du naturligtvis med fördel välja svenska).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde vi flytta denna tråd till Linux avdelningen?

Om man vill ha en ren dator innan installation av Linux, skall man använda skivverktyg, på skivan för MacOS, för att rensa datorn?

Formatera den del där MacOS är installerat, inte totala datorn?

/Bob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde vi flytta denna tråd till Linux avdelningen?

Om man vill ha en ren dator innan installation av Linux, skall man använda skivverktyg, på skivan för MacOS, för att rensa datorn?

Formatera den del där MacOS är installerat, inte totala datorn?

/Bob

Med största sannolikhet kommer du att få det översta valet som anges på den här sidan i guiden jag länkade till. Det räcker gott och väl. Om du skulle få valet att installera vid sidan av Mac OS X, välj då inte det alternativet, utan det som jag nämnde. Se bild:

 

25d1eb9e8b23d55b.png

 

Välj alltså inte nedanstående, utan punkten där under:

 

install-ubuntu-linux-alongside-mac-os-x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...