Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

LÖST Behövs iMovie 9.0.9?

Rekommendera Poster

e-snobben

Såg just att jag konstigt nog har två versioner av iMovie, 9.0.9 och 10.1.8. Version 9.0.9 är dessutom 32-bitars vilket ju verkar vara ett program som Apple inte längre kommer att stödja om man ska tro ryktena.

Jag borde alltså kunna dra version 9.0.9 till papperskorgen oavsett, eller?

(Vet inte om jag vågar använda mig av CleanMyMac i det här fallet eftersom det kan finnas filer som används av version 10.1.8 som också försvinner. Då tar jag hellre att det ligger några kb extra till ingen nytta.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Raphael

iMovie 9.0.9 är från maj 2013, så det är rätt gammalt idag. Om det är iMovie 10 du använder och har dina projekt i så finns ingen anledning till att ha kvar iMovie 9.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

iMovie 9.0.9 är från maj 2013, så det är rätt gammalt idag. Om det är iMovie 10 du använder och har dina projekt i så finns ingen anledning till att ha kvar iMovie 9.

Tack!

Har du någon idé om varför det inte tagits bort av macOS-installeraren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Fler som har mer än en iMovie-version på sin dator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sevensleeper

Fler som har mer än en iMovie-version på sin dator?

Nej, har bara 10.1.8.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Imovie 9 var ju en del av iLife '11-paketet som fanns på DVD, men det blev senare tillgängligt även på App Store och alla efterkommande versioner har varit släppta på App Store. Hur fick du in det från början? Hämtades det ner via App Store eller var det på datorn vid köp? Jag minns när iWork flyttades in i App Store och kom i nya versioner, då försvann inte iWork-programmen som redan fanns i datorn när nya versioner hämtades ner från App Store, för det var helt enkelt olika installerare - olika system. Och som jag minns det gällde det även iLife-programmen. App Store-utgåvorna tog inte bort de äldre som hade kommit på DVD...

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Imovie 9 var ju en del av iLife '11-paketet som fanns på DVD, men det blev senare tillgängligt även på App Store och alla efterkommande versioner har varit släppta på App Store. Hur fick du in det från början? Hämtades det ner via App Store eller var det på datorn vid köp? Jag minns när iWork flyttades in i App Store och kom i nya versioner, då försvann inte iWork-programmen som redan fanns i datorn när nya versioner hämtades ner från App Store, för det var helt enkelt olika installerare - olika system. Och som jag minns det gällde det även iLife-programmen. App Store-utgåvorna tog inte bort de äldre som hade kommit på DVD...

Har rotat i min CD/DVD-hylla och hittade Mac Box Set - som innehåller Snow Leopard, iLife och iWork. Senare har jag installerat från App Store så då är det nog som du säger, att de installerats av olika installerare.

Däremot har jag ingen iWork-mapp kvar, om det funnits någon. Men det kan hända att jag raderat den själv förut, minns inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Jag hade dubbla versioner av iWork ett tag, för det vart en så stor omställning mellan Pages 4 och Pages 5 - 5:an var ju gjord för att matcha iOS-versionen så det var egentligen ett annat program från grunden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kenta

För mig har samma sak hänt. I samband med uppdatering till Sierra tror jag, så installerades iMovie 10 och samtidigt lade installationen iMovie 9 prydligt i en mapp för att hålla isär versionerna antog jag.

Min tanke var att man lät 9 och 10 finnas samtidigt för att brygga över nån kompatibilitet med format på filer. iPhoto och Bilder ligger ju också sida vid sida. Mitt iMovie 9 kom säkert med Macen från köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Bilder är ett annat program än iPhoto - gränssnitten är olika och flera funktioner är olika även fast Bilder i senare version har närmat sig iPhoto. Bilder sparar bilderna på annat sätt så iPhoto-biblioteket behöver läsas in, det händer inte automatiskt utan är ett manuellt val. Konsumenten får välja. Men när man har gått över till Bilder så finns egentligen ingen anledning till att ha kvar iPhoto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...