Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Många funktioner försvinner från Mac OS Server


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Det är tråkigt att Apple kommer att försämra MacOS server :ThumbsDown: . Den sista seriösa versionen som Apple har gjort är MacOS X server 10.6. När de började göra server som ett separat verktyg har det bara blivit sämre och sämre. Det är bara att glömma att köra en Mac som server. Den kommande versionen går knappt att använda på hobbynivå.

 

Kan det finnas något alternativ för oss som har Mac och vill köra den som server?

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom iCloud har flera av de funktionerna (kontakter, kalender-delning etc.) så förstår jag att Mac server strippas. Det är en naturlig del av utvecklingen, särskilt när Apple själva bygger ut sitt molnbaserade ekosystem. Bra att Apple länkar till tredjepartsprogram/open source för den som av olika anledningar inte vill använda molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tråkigt att Apple kommer att försämra MacOS server :ThumbsDown: . Den sista seriösa versionen som Apple har gjort är MacOS X server 10.6. När de började göra server som ett separat verktyg har det bara blivit sämre och sämre. Det är bara att glömma att köra en Mac som server. Den kommande versionen går knappt att använda på hobbynivå.

 

Kan det finnas något alternativ för oss som har Mac och vill köra den som server?

 

/Henrik

 

En Mac är en PC och kan därför köra Linuxserver.

 

https://mobile.serverwatch.com/columns/slideshows/top-10-linux-server-distributions.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det som var så bra med Mac OS X server var att det var mycket lätt att använda och samtidigt mycket kraftfullt.

Finns det något grafisk verktyg för Linuxserver som man kan använda?

Jag är inte speciellt bra på att använda terminal.

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom iCloud har flera av de funktionerna (kontakter, kalender-delning etc.) så förstår jag att Mac server strippas. Det är en naturlig del av utvecklingen, särskilt när Apple själva bygger ut sitt molnbaserade ekosystem. Bra att Apple länkar till tredjepartsprogram/open source för den som av olika anledningar inte vill använda molnet.

Jag håller med att iCloud och dess funktioner fungerar bra. Det saknas fortfarande många grundläggande funktioner som MySQL, Apache, VPN etc. Det blir att installera dessa separat. Det som var bra med Mac OS X server var att det var mycket lätt att konfigurera dessa tjänster.

Det kommer på sikt att bli mer nödvändigt att kunna använda terminalen.

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som var så bra med Mac OS X server var att det var mycket lätt att använda och samtidigt mycket kraftfullt.

Finns det något grafisk verktyg för Linuxserver som man kan använda?

Jag är inte speciellt bra på att använda terminal.

 

/Henrik

Det rekommenderas inte med GUI, men det finns. Se exempel:

 

https://thishosting.rocks/ubuntu-server-guis/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

För den som är ibehov av att migrera, så har Apple tagit fram både en sida - och en riktigt bra PDF.
(PDF'en är riktigt bra läsning, även om man inte kör servern - om man vill lära sig mer om sitt system).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...