Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med uppstart av Power Mac G5.


Yasper

Rekommendera Poster

Jag har kommit över en power mac g5 jag tänkte använda för musikproduktion. Dessvärre verkar något knas då jag inte får någon bild.

Jag har testat att starta i säkert läge utan någon vidare framgång. Startljud hörs, hårddisken arbetar utan några konstiga missljud och fläktarna går på normal fart. Men bilden är svart.

När jag startar upp den från starthanteraren är enda gången jag får bild (se bifogad bild). Men längre än så kommer jag inte.

Jag har plockat ut alla minnen och satt tillbaka dom utan vidare resultat.

Jag tänkte om det möjligtvis finns något knep att ta till? Eller är det så att den kanske har gjort sitt?

 

Kan det bero på att jag har fel dvi-vga-adapter? Bifogar även bild på den adapter jag använder.

 

Hoppas någon kunnig kan hjälpa till med lite tips och råd.post-81405-0-75561900-1516220642_thumb.jpgpost-81405-0-75561900-1516220642_thumb.jpgpost-81405-0-61590700-1516220951_thumb.jpgpost-81405-0-75529400-1516220968_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell är det?

Jag törs inte svara på det. Finns det något lätt sätt att ta reda på vilken modell det är?

Jag tror dock att det är en Apple Power Macintosh G5 2.5 DP (PCI-X).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om det finns operativsystem installerat..

Får inte upp vad det står under hårddisken som syns

 

 

Det finns 5 modeller av G5

 

 

post-113-0-36014500-1516223193_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om det finns operativsystem installerat..

Får inte upp vad det står under hårddisken som syns

 

 

Det finns 5 modeller av G5

 

Det står toontrack studio under disken och ett blått kryss.

Gissar på att det är någon av modellerna från 2004. Skulle gissa på att det är ett Radeon 9600 XT som sitter i om det hjälper till att modellbestämma den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag törs inte svara på det. Finns det något lätt sätt att ta reda på vilken modell det är?

Jag tror dock att det är en Apple Power Macintosh G5 2.5 DP (PCI-X).

Borde funka med din adapter. Är skärmen större än 1920x1200?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står toontrack studio under disken och ett blått kryss.

Gissar på att det är någon av modellerna från 2004. Skulle gissa på att det är ett Radeon 9600 XT som sitter i om det hjälper till att modellbestämma den?

Det är originalgrafik för den modellen. Klarar max 1920x1200.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde funka med din adapter. Är skärmen större än 1920x1200?

Skärmen är tv med vga-ingång just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en datorskärm med dvi.

Ja det har jag tänkt att göra. Måste bara få tag i en först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ju bild, så grafiken fungerar.

Jag undrar, som Pocahontas, om det finns något system på disken ”tontrack studio”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ju bild, så grafiken fungerar.

Jag undrar, som Pocahontas, om det finns något system på disken ”tontrack studio”

Jag börjar också fundera på det. Hur gör jag enklast för att kontrollera det?

Och var hittar jag ett operativsysyem att installera ifall det inte finns något på disken? Och vilket borde jag i så fall satsa på? Tiger eller Leopard? Jag hat 8Gb RAM i burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på att det är ett Radeon 9600 XT som sitter i om det hjälper till att modellbestämma den?

 

Sitter i både june 2004 och late 2004. Men late 2004 tar bara 4 GB RAM men june 2004 tar 8 GB RAM så det borde vara en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar också fundera på det. Hur gör jag enklast för att kontrollera det?

Och var hittar jag ett operativsysyem att installera ifall det inte finns något på disken? Och vilket borde jag i så fall satsa på? Tiger eller Leopard? Jag hat 8Gb RAM i burken.

 

Tiger, Mac OS 10.4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit över en power mac g5 jag tänkte använda för musikproduktion. Dessvärre verkar något knas då jag inte får någon bild.

Jag har testat att starta i säkert läge utan någon vidare framgång. Startljud hörs, hårddisken arbetar utan några konstiga missljud och fläktarna går på normal fart. Men bilden är svart.

När jag startar upp den från starthanteraren är enda gången jag får bild (se bifogad bild). Men längre än så kommer jag inte.

 

 

Kan du klicka på ikonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På äldre Macar är det nödvändigt att ha original DVD-n som OS X ligger på. Då kan man slänga i den och köra skivverktyg och ominstallera OS X. Utan den är man handikappad. Apple skickade med ett OS X till varje datorn som bara fungerade på den avsedda Macen, så det går inte att ta en som det står iMac på eller MacBook. Då behöver man en universal köp-DVD med OS X på med drivrutiner till alla tillverkade modeller som den är avsedd för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar också fundera på det. Hur gör jag enklast för att kontrollera det?

Och var hittar jag ett operativsysyem att installera ifall det inte finns något på disken? Och vilket borde jag i så fall satsa på? Tiger eller Leopard? Jag hat 8Gb RAM i burken.

Om du skaffar Leopard kan du använda det här programmet plus inkluderade avancerade skript för att kunna surfa på ett modernt sätt: https://sourceforge.net/projects/leopard-webkit/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i både june 2004 och late 2004. Men late 2004 tar bara 4 GB RAM men june 2004 tar 8 GB RAM så det borde vara en sådan.

Det är ingen Mac Pro. Det är en power mac G5. Jag är fortfarande osäker på vilket fabrikat kortet har. Men det verkar ju hur som helst fungera då jag får bild i bootloadern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen Mac Pro. Det är en power mac G5. Jag är fortfarande osäker på vilket fabrikat kortet har. Men det verkar ju hur som helst fungera då jag får bild i bootloadern.

 

Skrev fel och har ändrat mig vilket borde synas om du laddar om sidan. Beklagar. Satt och sov. :dumstrut: Det är sannolikt en PowerMac G5 june 2004.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du klicka på ikonen?

Jag kan klicka på högra pilen. Då blir skärmen grå för att sedan bli svart igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev fel och har ändrat mig vilket borde synas om du laddar om sidan. Beklagar. Satt och sov. :dumstrut: Det är sannolikt en PowerMac G5 june 2004.

Jodå. Jag såg ditt redigerade inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan klicka på högra pilen. Då blir skärmen grå för att sedan bli svart igen.

 

Men inte på ikonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På äldre Macar är det nödvändigt att ha original DVD-n som OS X ligger på. Då kan man slänga i den och köra skivverktyg och ominstallera OS X. Utan den är man handikappad. Apple skickade med ett OS X till varje datorn som bara fungerade på den avsedda Macen, så det går inte att ta en som det står iMac på eller MacBook. Då behöver man en universal köp-DVD med OS X på med drivrutiner till alla tillverkade modeller som den är avsedd för.

Så det är läge att ge upp med andra ord? Originalskivan är nog svår att hitta dessvärre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan installera Leopard 10.5 (10.5.8) på den också, dock inte SnowLeopard

 

post-113-0-53426000-1516274343_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte på ikonen?

 

Ikonen går inte att klicka på. Eller det händer inget om jag klickar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...