Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kaputt 27" iMac


wilhelm-tell

Rekommendera Poster

Köpte mig en trasig iMac från 2010 för 400 kr. Den ville inte boota, stannade vid hälften ungefär. Så jag testade att plocka isär den, petade ut grafikkortet och körde in den i ungen på 200 grader i 8 minuter. Nu efteråt startar datorn utan problem. Tyvärr är V-sync kabeln trasig men skärmen verkar fungera bra ändå piper dock lite.

 

2.jpg

 

1.jpg

 

3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är den inte kaputt längre. ^_^

Precis min tanke. :D

 

Men, grafikkort i ugnen? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke. :D

 

Men, grafikkort i ugnen? :huh:

Javisst! Även logikkort. Äldre macar har ibland problem med lödningen, särskilt GPU. Ibland kan man fixa till det i ugnen.

 

Edit: En del macar har både diskret och inbyggt grafikkort och i de fallen kan det vara smartare att avaktivera det diskreta grafikkortet, som är det som brukar krångla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst! Även logikkort. Äldre macar har ibland problem med lödningen, särskilt GPU. Ibland kan man fixa till det i ugnen.

 

Edit: En del macar har både diskret och inbyggt grafikkort och i de fallen kan det vara smartare att avaktivera det diskreta grafikkortet, som är det som brukar krångla.

Jag antog att det var lödningen, men jäklar att det funkade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Macbook Pro slutade funka häromveckan. Den visade konstiga mönster på skärmen och stannade halvvägs genom uppstarten. Så jag skruvade ur logikkortet och körde det i ugnen. Och nu funkar den fint! Krävdes bara åtta minuter på 225 grader. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Macbook Pro slutade funka häromveckan. Den visade konstiga mönster på skärmen och stannade halvvägs genom uppstarten. Så jag skruvade ur logikkortet och körde det i ugnen. Och nu funkar den fint! Krävdes bara åtta minuter på 225 grader. :D

Kul att det gick att lösa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammalt husmorstips.

 

Håller dock inte hur länge som helst, kommer att behövas göra om.

 

Perfekt om man typ bara vill backa över data från hårddisken mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan fungera bra. Tänk på ESD och gör detta i ett EPA. Dvs statisk elektricitet förstör elektronik om man inte skyddar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...