Mons Postad 11 januari, 2018 Share Postad 11 januari, 2018 Har en besökare som har Bahnhof som leverantör. Trots att Bahnhof kollat inställningarna så kan hon ej ta emot eller skicka mail via Apple Mail. Nödlösningen är nu att med samma inställningar i Outlook administrera mailen den vägen. Bahnhof E-Mail funkar också med samma inställningar. På Bahnhof kan de inte göra mer men säger att det är fler som har samma problem med sina iPhone. Apple har fjärrstyrt telefonen och bett henne kontakta Bahnhof igen. Märkligt är att det funkade i hennes iPhone 4 men inte i den nya iPhone SE Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 11 januari, 2018 Share Postad 11 januari, 2018 Låter helt klart som ett Bahnhof-problem. De försöker bara skylla ifrån sig på Apple. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 11 januari, 2018 Share Postad 11 januari, 2018 Gå igenom inställningarna och kontrollera så protokoll och portar överensstämmer.Oftast är det standardportar, men en del ISP'ar har andra/egna där. Se till att använda SSL-alternativet och kryssa i det om lösenord (som skall vara normalt lösenord). # Standardportar SSL ------------------------------ POP 110 995 IMAP 143 993 SMTP 25 465 2525 Välj alltid SSL-alternativet. När det gäller SMPT (utgående mail) så är oftast port 25 blockad från ISP och man får välja en alternativ port då, t ex 2525. Det webhotellet jag har - de kör t ex med port 26 där.Se till att alla mailservrar är rättstavade med, osv. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 11 januari, 2018 Share Postad 11 januari, 2018 Det ligger ett meddelande på Bahnhof om att de gjort om lite. Om det kanske kan påverka.https://www.bahnhof.se/support/category/din-bahnhof-mejl/assistanceKlicka på “Frågor och svar om...” ***Meddelande om nya inställningar***Vad är det för e-postmeddelande jag fått från epost-omlaggning@bahnhof.se?Mejlet som du har fått från oss är information om en uppdatering av våra e-posttjänster. Det är så klart inget bluffmejl eller bedrägeriförsök, utan du måste genomföra dessa förändringar för att din Bahnhof-mejl fungera. Längre ner på sidan finns alla inställningarna med. Ser ut att vara alla standardportar.Mailservrana ser nya ut. Tidigare var det väl: mail2.bahnhof.se både på in/ut-gående trafik. Nu är det uppdelat på 3 olika:In:POP: pop3.privat.bahnhof.seIMAP: imap.privat.bahnhof.seUt:SMTP: mailout.privat.bahnhof.se Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
polken Postad 11 januari, 2018 Share Postad 11 januari, 2018 Har en besökare som har Bahnhof som leverantör. Trots att Bahnhof kollat inställningarna så kan hon ej ta emot eller skicka mail via Apple Mail. Nödlösningen är nu att med samma inställningar i Outlook administrera mailen den vägen. Bahnhof E-Mail funkar också med samma inställningar. På Bahnhof kan de inte göra mer men säger att det är fler som har samma problem med sina iPhone. Apple har fjärrstyrt telefonen och bett henne kontakta Bahnhof igen. Märkligt är att det funkade i hennes iPhone 4 men inte i den nya iPhone SE Bytte hon tele-operatör samband med telefonbytet? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raphael Postad 11 januari, 2018 Share Postad 11 januari, 2018 Hm, ofta - men inte alltid - så är det Bahnhof som mejlleverantör när det dryftas problem med Apple Mail i det här forumet. Vet inte varför det är så riktigt... Tycker bara jag känner igen detta med Bahnof och problem Mail, sett förr i forumet... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mons Postad 13 januari, 2018 Författare Share Postad 13 januari, 2018 Bytte hon tele-operatör samband med telefonbytet? Nu har jag fått svar från henne. Nej hon har samma abonnemang från Telia i sin nya iPhone SE Så ser det ut när hon använder Apple Mail Men inloggningen funkar via Outlook eller Bahnhof Web-mail Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raphael Postad 13 januari, 2018 Share Postad 13 januari, 2018 Min mor har SBBS och de har flera olika serverinställningar. Hon fick en iPad nyligen och jag skulle installera den. Jag utgick från SBBS inställningar som de har på hemsidan, de fungerade inte, trots att jag följde SBBS instruktioner på sin hemsida. Sen gick jag in i hennes Macbook Air och där såg jag att där fanns andra inställningar på SBBS servrar, andra än dem som SBBS själva alltså rekommenderar på sin hemsida. När jag ställde in iPad efter samma inställningar i hennes Macbook så fungerade hennes mejl-konto. Hon har haft SBBS under flera år och inställningarna i datorn har varit samma från sen hon började med dem. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mons Postad 13 januari, 2018 Författare Share Postad 13 januari, 2018 Min mor har SBBS och de har flera olika serverinställningar. Hon fick en iPad nyligen och jag skulle installera den. Jag utgick från SBBS inställningar som de har på hemsidan, de fungerade inte, trots att jag följde SBBS instruktioner på sin hemsida. Sen gick jag in i hennes Macbook Air och där såg jag att där fanns andra inställningar på SBBS servrar, andra än dem som SBBS själva alltså rekommenderar på sin hemsida. När jag ställde in iPad efter samma inställningar i hennes Macbook så fungerade hennes mejl-konto. Hon har haft SBBS under flera år och inställningarna i datorn har varit samma från sen hon började med dem. Vad är SBBS? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raphael Postad 13 januari, 2018 Share Postad 13 januari, 2018 SBBS är ett internetföretag/webbföretag för mejl, hemsidor och andra internetrelaterade tjänster. https://www.sbbs.se Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mons Postad 13 januari, 2018 Författare Share Postad 13 januari, 2018 Hon skriver så här: "Jag har en stationär Macintosh sen 2009 Där funkar inte AppleMail heller På datorskärmen kom denna bild upp Problemet har funnits i den stationära sen ett par månader men eftersom Bahnhof webmail på stationär funkade samt Apple-mailen på min gamla iPhone 4 stod jag ut. iPhone SE sen trettondagsafton (tvingas kolla mailen via Outlook) Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jan.s Postad 13 januari, 2018 Share Postad 13 januari, 2018 Jag skulle kolla att definitionerna i fungerande outlook betr servernamn, portar, ssl, ja alla defs är exakt lika i ickefungerande mail. Om det fortfarande inte funkat, ta bort kontot och börja från början med outlooks defs. Sedan kan jag tycka att om outlook funkar, kör med det. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raphael Postad 13 januari, 2018 Share Postad 13 januari, 2018 Om inställningarna har varit samma hela tiden i Apple Mail och har fungerat tidigare men inte gör det längre, så är det troligt att problemet ligger hos Bahnof för då har de ändrat. Att webmejlen fungerar indikerar bara att lösenordet är korrekt. Att Outlook fungerar betyder att nya inställningar har matats in och då verkar ju de fungera. Någonstans är det troligt en skillnad på inställningarna mellan Mail och Outlook och det är det som gör att Mail inte fungerar. Det kan vara portnr, det kan handla om SSL av eller på, metod för autenticiering och så vidare. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mons Postad 18 januari, 2018 Författare Share Postad 18 januari, 2018 Nu har vi raderat Bahnhofkontot. När vi försöker lägga till ett nytt konto kommer följande ruta upp Både användarnamn och lösenord funkar på web-mail, mina sidor, Outlook Och vi har ju inte kommit så lång med att lägga till ett nytt konto så att vi kan redigera portar mm Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mons Postad 18 januari, 2018 Författare Share Postad 18 januari, 2018 Jag skulle kolla att definitionerna i fungerande outlook betr servernamn, portar, ssl, ja alla defs är exakt lika i ickefungerande mail. Om det fortfarande inte funkat, ta bort kontot och börja från början med outlooks defs. Sedan kan jag tycka att om outlook funkar, kör med det. Outlook funkar ju men vissa funktioner saknas eller är krångligare Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattis.se Postad 18 januari, 2018 Share Postad 18 januari, 2018 Nu har vi raderat Bahnhofkontot. När vi försöker lägga till ett nytt konto kommer följande ruta upp bahnhofstrul.jpeg Både användarnamn och lösenord funkar på web-mail, mina sidor, Outlook Och vi har ju inte kommit så lång med att lägga till ett nytt konto så att vi kan redigera portar mm Användarnamn ska väl vara det där "mb" och en massa siffror som visas på bild i inlägg #11? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jan.s Postad 18 januari, 2018 Share Postad 18 januari, 2018 Är användarnamnet rätt? Saknas inte @bahnhof.se? Vissa ISP vill ha det, andra inte. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raphael Postad 18 januari, 2018 Share Postad 18 januari, 2018 På de mejlkonton jag har - utom iCloud - så är användarnamnet hela e-postadressen, alltså även domännamnet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mons Postad 19 januari, 2018 Författare Share Postad 19 januari, 2018 Ni har alla tre en poäng där. jag ska kontakta henne och kolla detta Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.