Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Mail och Bahnhof


Mons

Rekommendera Poster

Har en besökare som har Bahnhof som leverantör. Trots att Bahnhof kollat inställningarna så kan hon ej ta emot eller skicka mail via Apple Mail.

Nödlösningen är nu att med samma inställningar i Outlook administrera mailen den vägen.

Bahnhof E-Mail funkar också med samma inställningar.

 

På Bahnhof kan de inte göra mer men säger att det är fler som har samma problem med sina iPhone.

 

Apple har fjärrstyrt telefonen och bett henne kontakta Bahnhof igen.

 

Märkligt är att det funkade i hennes iPhone 4 men inte i den nya iPhone SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter helt klart som ett Bahnhof-problem. De försöker bara skylla ifrån sig på Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå igenom inställningarna och kontrollera så protokoll och portar överensstämmer.

Oftast är det standardportar, men en del ISP'ar har andra/egna där. Se till att använda SSL-alternativet och kryssa i det om lösenord (som skall vara normalt lösenord).

# Standardportar

                SSL 
------------------------------
POP     110     995
IMAP    143     993

SMTP     25     465
       2525

Välj alltid SSL-alternativet. När det gäller SMPT (utgående mail) så är oftast port 25 blockad från ISP och man får välja en alternativ port då, t ex 2525. Det webhotellet jag har - de kör t ex med port 26 där.

Se till att alla mailservrar är rättstavade med, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger ett meddelande på Bahnhof om att de gjort om lite. Om det kanske kan påverka.
https://www.bahnhof.se/support/category/din-bahnhof-mejl/assistance

Klicka på “Frågor och svar om...”

***Meddelande om nya inställningar***
Vad är det för e-postmeddelande jag fått från epost-omlaggning@bahnhof.se?

Mejlet som du har fått från oss är information om en uppdatering av våra e-posttjänster. Det är så klart inget bluffmejl eller bedrägeriförsök, utan du måste genomföra dessa förändringar för att din Bahnhof-mejl fungera.


Längre ner på sidan finns alla inställningarna med. Ser ut att vara alla standardportar.

Mailservrana ser nya ut. Tidigare var det väl: mail2.bahnhof.se både på in/ut-gående trafik. Nu är det uppdelat på 3 olika:

In:
POP: pop3.privat.bahnhof.se
IMAP: imap.privat.bahnhof.se

Ut:
SMTP: mailout.privat.bahnhof.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en besökare som har Bahnhof som leverantör. Trots att Bahnhof kollat inställningarna så kan hon ej ta emot eller skicka mail via Apple Mail.

Nödlösningen är nu att med samma inställningar i Outlook administrera mailen den vägen.

Bahnhof E-Mail funkar också med samma inställningar.

 

På Bahnhof kan de inte göra mer men säger att det är fler som har samma problem med sina iPhone.

 

Apple har fjärrstyrt telefonen och bett henne kontakta Bahnhof igen.

 

Märkligt är att det funkade i hennes iPhone 4 men inte i den nya iPhone SE

 

Bytte hon tele-operatör samband med telefonbytet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, ofta - men inte alltid - så är det Bahnhof som mejlleverantör när det dryftas problem med Apple Mail i det här forumet. Vet inte varför det är så riktigt... Tycker bara jag känner igen detta med Bahnof och problem Mail, sett förr i forumet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bytte hon tele-operatör samband med telefonbytet?

 

Nu har jag fått svar från henne.

Nej hon har samma abonnemang från Telia i sin nya iPhone SE

 

post-5966-0-14457500-1515846224_thumb.jpg

 

Så ser det ut när hon använder Apple Mail

 

Men inloggningen funkar via Outlook eller Bahnhof Web-mail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mor har SBBS och de har flera olika serverinställningar. Hon fick en iPad nyligen och jag skulle installera den. Jag utgick från SBBS inställningar som de har på hemsidan, de fungerade inte, trots att jag följde SBBS instruktioner på sin hemsida. Sen gick jag in i hennes Macbook Air och där såg jag att där fanns andra inställningar på SBBS servrar, andra än dem som SBBS själva alltså rekommenderar på sin hemsida. När jag ställde in iPad efter samma inställningar i hennes Macbook så fungerade hennes mejl-konto. Hon har haft SBBS under flera år och inställningarna i datorn har varit samma från sen hon började med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mor har SBBS och de har flera olika serverinställningar. Hon fick en iPad nyligen och jag skulle installera den. Jag utgick från SBBS inställningar som de har på hemsidan, de fungerade inte, trots att jag följde SBBS instruktioner på sin hemsida. Sen gick jag in i hennes Macbook Air och där såg jag att där fanns andra inställningar på SBBS servrar, andra än dem som SBBS själva alltså rekommenderar på sin hemsida. När jag ställde in iPad efter samma inställningar i hennes Macbook så fungerade hennes mejl-konto. Hon har haft SBBS under flera år och inställningarna i datorn har varit samma från sen hon började med dem.

 

Vad är SBBS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBBS är ett internetföretag/webbföretag för mejl, hemsidor och andra internetrelaterade tjänster.
https://www.sbbs.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon skriver så här:

"Jag har en stationär Macintosh sen 2009

Där funkar inte AppleMail heller
På datorskärmen kom denna bild upp
post-5966-0-14902800-1515849077_thumb.jpg
Problemet har funnits i den stationära sen ett par månader men eftersom Bahnhof webmail på stationär funkade samt Apple-mailen på min gamla iPhone 4 stod jag ut.
iPhone SE sen trettondagsafton (tvingas kolla mailen via Outlook)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla att definitionerna i fungerande outlook betr servernamn, portar, ssl, ja alla defs är exakt lika i ickefungerande mail. Om det fortfarande inte funkat, ta bort kontot och börja från början med outlooks defs. Sedan kan jag tycka att om outlook funkar, kör med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inställningarna har varit samma hela tiden i Apple Mail och har fungerat tidigare men inte gör det längre, så är det troligt att problemet ligger hos Bahnof för då har de ändrat.

Att webmejlen fungerar indikerar bara att lösenordet är korrekt.
Att Outlook fungerar betyder att nya inställningar har matats in och då verkar ju de fungera.

Någonstans är det troligt en skillnad på inställningarna mellan Mail och Outlook och det är det som gör att Mail inte fungerar. Det kan vara portnr, det kan handla om SSL av eller på, metod för autenticiering och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi raderat Bahnhofkontot.

 

När vi försöker lägga till ett nytt konto kommer följande ruta upp

 

post-5966-0-97795000-1516268319_thumb.jpeg

 

Både användarnamn och lösenord funkar på web-mail, mina sidor, Outlook

 

Och vi har ju inte kommit så lång med att lägga till ett nytt konto så att vi kan redigera portar mm

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla att definitionerna i fungerande outlook betr servernamn, portar, ssl, ja alla defs är exakt lika i ickefungerande mail. Om det fortfarande inte funkat, ta bort kontot och börja från början med outlooks defs. Sedan kan jag tycka att om outlook funkar, kör med det.

 

Outlook funkar ju men vissa funktioner saknas eller är krångligare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi raderat Bahnhofkontot.

 

När vi försöker lägga till ett nytt konto kommer följande ruta upp

 

attachicon.gifbahnhofstrul.jpeg

 

Både användarnamn och lösenord funkar på web-mail, mina sidor, Outlook

 

Och vi har ju inte kommit så lång med att lägga till ett nytt konto så att vi kan redigera portar mm

 

 

 

 

Användarnamn ska väl vara det där "mb" och en massa siffror som visas på bild i inlägg #11?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är användarnamnet rätt? Saknas inte @bahnhof.se? Vissa ISP vill ha det, andra inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På de mejlkonton jag har - utom iCloud - så är användarnamnet hela e-postadressen, alltså även domännamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har alla tre en poäng där. jag ska kontakta henne och kolla detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...