Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

3G- eller vanlig 2G-telefon?


Alphonze

Rekommendera Poster

Nån som har några viktiga för och emot? :wacko:

 

mvh/Alphonze

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3G är inte utbyggt än och programvaran som 3Gväxlarna är beroende av är inte färdig förrän 2010. 3G släpps i 5 stadier där det första är att testa om saker och ting ens är möjligt, det andra stadiet är en försöksplatform för vidareutveckling som aldrig var tänkt att släppas för konsumenterna. Det är där vi är idag. Vitala saker såsom roaming, att telefonen kan byta mast medan du rör dig, fungerar inte eftersom det helt enkelt inte fins än!

Pratar du när du sitter i bilen, på bussen, tåget så blir du helt enkelt tvungen att sluta med det.

 

3G är ett spännande koncept och när det blir verklighet så kan man göra väldigt mycket men vi är inte där än oavsett vad de säger på reklamen.

 

Har du inte det direkta behovet att använda 3G datatjänster så skulle jag inte rekomendera dig att skaffa en sådan mobil. 3G mobilerna är överlag klumpigare, dyrare, segare i användning och att bara ringa med så kommer du att bli besviken eftersom du kommer att tappa många många samtal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man inte beroende utav den snabbare datahastigheten så kan man köra kvar med en 2G lur. Jag har en V800a som jag kör som ett mobilt modem till min Powerbook men ingen telefon jag använder dagligen. Däremot så kan man stänga av 3G helt i den om man vill det för o spara batteri osv.

 

Jag använder privat en 2G lur som min primära telefon och kommer nog göra ett bra tag till tror jag. 3G är däremot väldigt spännande men det saknas fortf. tjänster som är attraktiva så säg att inom en 5 års period så slår det igenom. Terminalerna börjar komma ner lite i storlek nu tycker jag Samsungs Z500 som finns ute i handeln är riktigt smäcker, SonyEricsson kommer ju med sin K600a snart med.

 

Låt ditt behv styra valet utav telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en K750i; grym och svart 2G-lur med bra aac- och mp3-spelare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vill jag också ha, riktigt grym telefon, synd bara att jag nyss har köpt en z800i och en s700i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag kör Nokia 6630, och den är allt annat än klumpig. Den har i stort sett alltid gått i 3G-läge (byter till "vanligt" GSM om 3G-täckning saknas). Funkar helt felfritt, har aldrig lidit av icke-funkande roaming eller annat nätstrul. Dessutom är den finfin som modem till bärbara datorn, det går fort! Jag har bara använt den för e-post (IMAP utan bilagor), och på några månader har jag "surfat" för runt 20 spänn. Snabbheten och priset för icke-datatunga överföringar är bra, men löjliga videosamtal och annan skit klarar man sig utan. Synd om operatörerna, hur ska de få in pengar om man inte nyttjar deras skittjänster?

 

Edit: Spelar AAC också, men den går inte att synka med iSync. Än. Hoppas det kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog aldrig köpa en 3G telefon förrän de är mindre och billigare att ringa med än de gamla, vet inte vad för glädje jag skall ha av 3G-tjänsterna, använder telefonen att ringa med endast. Frågan är om inte detta är en flopp, är det nåt vi vill ha el nåt kapitalet vill att vi skall tro att vi vill ha, ungefär som de intelligenta kylskåpen?! Har ni sett ngt sådant än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog aldrig köpa en 3G telefon förrän de är mindre och billigare att ringa med än de gamla, vet inte vad för glädje jag skall ha av 3G-tjänsterna, använder telefonen att ringa med endast. Frågan är om inte detta är en flopp, är det nåt vi vill ha el nåt kapitalet vill att vi skall tro att vi vill ha, ungefär som de intelligenta kylskåpen?! Har ni sett ngt sådant än?

156790[/snapback]

 

Precis samma taxa för 3G och GSM. Därför köpte jag. Plusvärdet är snabbheten när jag vill surfa eller eposta, antingen via klient i telefonen eller som modem till datorn. Inga minusvärden. Man kan då fråga sig: varför GSM?

 

Sen kan man ju också fråga sig huruvida utbyggnaden av 3G-nätet, som kostat miljarder och som staten inte ens hade vett att dra in pengar på som i andra länder, rättfärdigas av mitt ynka lilla plusvärde. Jag klarade mig fint med GSM. Kanske bara ska vara tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel: jag behövde en adress häromdagen, och 3G:ade mig till Eniros webbsida. Där fick jag fram det jag behövde. Trafiken landade på totalt 15 kB, till en kostnad av 30 öre. Med en vanlig telefon hade det kostat sms-taxa, alltså flera gånger mer.

 

Gör tiotusen sådana sökningar på en månad och du är en rik man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel: jag behövde en adress häromdagen, och 3G:ade mig till Eniros webbsida. Där fick jag fram det jag behövde. Trafiken landade på totalt 15 kB, till en kostnad av 30 öre. Med en vanlig telefon hade det kostat sms-taxa, alltså flera gånger mer.

 

Gör tiotusen sådana sökningar på en månad och du är en rik man.

159120[/snapback]

 

Inte behöver du 3G för att surfa till eniro. GSM med GPRS går utmärkt det med.

Den stora skillnaden är strömförbrukningen, enligt min erfarenhet. Köpte i våras en z1010, utmärkt på alla sätt men batteritiden med 3G var bedrövlig samt att jag aldrig utnyttjade finesserna med 3G.

Köpte häromveckan en Z600 vilket vissa anser som en flera generationers tillbakagång. Har laddat batterierna en gång, räcker över en vecka. Bra ljud och förträffliga menyer. skärmen något svårläst i solsken, men annars är det den bästa mobil jag haft, sett ur mitt behov.

Lagom stor, vikbar, alltså inga "tjuvringningar", snygg, ... rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte behöver du 3G för att surfa till eniro. GSM med GPRS går utmärkt det med.

159136[/snapback]

 

Jajamen, men om jag får välja mellan två tjänster, för samma pris, där den ena går skitlångsamt, så väljer jag den som inte gör det, alltså 3G. När jag körde min gamla GPRS-telefon som modem till datorn gick det... inte helt fort.

 

Jag tältar nästan aldrig, och har alltså tillgång till laddning varje natt om det skulle behövas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...