Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur många stänger av WiFi på sin telefon?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Såg sista minuterna på "Den Mobila revolutionen" igår kväll, och fick mig att fundera.

 

Där visades hur lätt det är att komma åt våra telefoner.

Det nämndes bl.a om när det var stora demonstrationer i Ukraina, så hade regering full koll på vilka som deltagit genom att avläsa deras mobiltelefoner, och alla fick hem ett SMS.

 

 

Kommer att stänga min Wi-Fi

 

http://urplay.se/program/184504-den-mobila-revolutionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har int för vana at demonstrera stänger jag aldrig av ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte bor i Ukraina............. se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men titta 40 minuter in i programmet

 

post-113-0-66407300-1515661300_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en drönare och en liten pryl kan man komma åt din telefon lätt enligt denne mannen

 

post-113-0-95083700-1515661420_thumb.jpg

 

post-113-0-92295700-1515661488_thumb.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gamla nyheter. Men ändå aktuella.

 

Jo det var en repris, men kan vara värt att påminna om i dessa tider när det sker massa fula grejer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om min telefon inte är ansluten till ett wi-fi hur ska dom kunna komma åt vad jag surfar på?

Dessutom om jag är ansluten till ett öppet wi-fi så ansluter jag med VPN på min server för kryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har flygplansläget på min varje natt. :)
I nya iOS 11 så kan man inte stänga av Wifi helt från notispanelen, även om man stänger av Wifi så säger den att Wifi kommer att vara på för vissa tjänster och att den kommer slå på helt wifi igen i morgon. Så där stänger man av i Inställningar om man vill stänga av det helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller att undersöka vilka som demonstrerar så räcker det ganska bra att kolla vilka mobiltelefoner som varit uppkopplade mot olika master.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller att undersöka vilka som demonstrerar så räcker det ganska bra att kolla vilka mobiltelefoner som varit uppkopplade mot olika master.

 

Nja, man kan se vilka abonnenters SIM-kort som fanns i en enhet som var uppkopplad just där och då. Vem som faktiskt var på plats med SIM-kortet och vad den gjorde (demonstrerade, spatserade eller shoppade)kan man inte avgöra med den informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stänger aldrig av det faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det att det är så enkelt att komma åt telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det att det är så enkelt att komma åt telefonen?

 

Det hävdas det i programmet i vilket fall.

Mobilens Wifi söker ju hela tiden efter nät, och det finns ju apparater som kan fånga upp signalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det hävdas det i programmet i vilket fall.

Mobilens Wifi söker ju hela tiden efter nät, och det finns ju apparater som kan fånga upp signalen.

 

 

Ja att den söker söker efter nät men det betyder inte per automatik att den ansluter sig.

Har man ställt in att den ska fråga vid anslutning behöver man inte oroa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nja, man kan se vilka abonnenters SIM-kort som fanns i en enhet som var uppkopplad just där och då. Vem som faktiskt var på plats med SIM-kortet och vad den gjorde (demonstrerade, spatserade eller shoppade)kan man inte avgöra med den informationen.

 

Menar du verkligen att man inte kan avgöra vilken aktivitet folk ägnar sig åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Stänger av det när jag inte skall använda WiFi samt att jag har VPN även för mobilen via Bahnhof, detta gör att min trafik blir svår att komma åt för någon som sitter och för söker sniffa nätverket med exempelvis whireshark mm.

 

Öppna okrypterade nätverk är ett otyg som gör att en nyfiken/elak person med rätt lite tekniskt kunnande lätt kan komma åt trafik på det nätet och i många fall kan lösenord från appar etc gå okrypterat tyvärr.

 

/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar stänga av Wi-Fi'n när jag lägger mig om jag stängt ner allt annat - mest för att spara ström, så den inte ligger och söker efter nät. Sen kör jag DND på nätterna (istf Flygplan) - då funkar allt men inget låter förutom ev alarm man satt + att man inte missar några ev samtal man fått. De dyker upp som missade. Även på dagtid om jag åker hemifrån, så den inte ligger och söker efter olika nät när man är ute. Drar bara xtra ström.

 

Annars är jag inte spec orolig över mitt Wi-Fi hemma. Har bra lösenord, kör utan broadcasting - så ingen vet namnet på nätverket, och jag kör statisk - så ingen DHCP är igång (i routern) heller. Man kan nog inte göra så mycket mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Kan vara lämpligt att nämna hur det funkar i iFånar:

"I iOS 11 och senare kopplas din enhet direkt bort från wifi- och Bluetooth-tillbehör när du växlar knapparna för wifi och Bluetooth i Kontrollcenter. Både wifi och Bluetooth fortsätter vara tillgängliga så att du kan använda dessa viktiga funktioner:

AirDrop

AirPlay

Apple Pencil

Apple Watch

Synkad-funktioner, som Handoff och Instant Hotspot

Instant Hotspot

Platstjänster"

samt

"Stänga av wifi och Bluetooth

Om du vill inaktivera wifi och Bluetooth helt för alla nätverk och enheter följer du dessa steg:

Stäng av wifi genom att gå till Inställningar > Wi-Fi och slå av Wi-Fi."

https://support.apple.com/sv-se/HT208086

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...