Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Crossover 17, fungerar inte ihop med APFS


Pocahontas

Rekommendera Poster

Har skrivit till Codeweavers om problemet. Är inte ensam om det ser jag i deras forum.

 

Crossover startar, men de program som Crossover ska starta börjar att studsa i dockan, och efter en stund står det att programmet inte svarar.

Går inte att avsluta, måste tillämpa tvångsavstängning.

När man sedan vill stänga av Crossover så går det inte heller att stänga av, blir tvångsavstängning där med.

 

Det värsta är dock att sedan går det inte att stänga av datorn.

Blir till att trycka på startknappen på datorn.

inte alls bra.

 

Allt fungerar dock om datorn startas i Säker Start.

 

Är det någon annan här på forumet som upplever samma problem med en dator med High Sierra och APFS?

Får hoppas de fixar detta.

 

Funkade med Sierra.

Codeweavers svar i forumet är att avinstallera Crossover och installera om allt och alla flaskor.

Inte så jäkla lätt när de program jag använder mig av ligger på CD-skivor, mina datorer har ingen läsare längre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte Crossover, men jag kunde inte få Virtualbox att funka med APFS. Säkerligen är det så att filsystemet spökar i båda fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar idag

 

Hello,

Thanks for writing us! We're working on a simple solution, but the problem is fairly difficult to replicate so I don't have an eta on the patch that will fix this. For now, though, users have almost always had success after removing and reinstalling CrossOver. Removing CrossOver requires deleting a couple hidden files, so you'll want to follow the guide at https://www.codeweavers.com/support/wiki/mac/mactutorial/uninstall
After CrossOver is removed, reboot the computer and reinstall like normal. Please let me know if you have continued issues after this.

Thanks,
Brian
CodeWeavers Support

 

 

Men det är inte bara till att installera om när man ingen CD har till mina macar.

Flera av mina släktforskningprogram ligger på en CD

Visst skulle man kunna flytta dem till en pinne, men det ska jag fan inte behöva. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns externa CD/DVD-läsare att köpa och som inte kostar så mycket, runt 300 kr får du en för. Kan vara värt det om du har många program på CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns externa CD/DVD-läsare att köpa och som inte kostar så mycket, runt 300 kr får du en för. Kan vara värt det om du har många program på CD.

 

jo jag vet, men varför ska jag behöva trixa för att ett program som kostar pengar inte fungerar.

Jag förväntar mig att Codeweaver löser detta, under tiden kan jag starta upp min MacBookAir i Säker Start och kööra mina databaser därifrån.

Det är släktforskningsprogram typ Sveriges Dödbok, Sveriges befolkning 1970, 1990 mm

 

Släktforskningen sköter jag sedan i min iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorgon ska jag testa detta som supporten skickade mig

 

You should be able to preserve your installed programs by first moving the ~/Library/Application Support/Crossover/Bottles folder to the desktop.

After you reinstall, move that folder back into ~/Library/Application Support/Crossover/ then launch CrossOver. All of your applications should be in place.

Brian
CodeWeavers Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort som jag blev ombedd att göra.

Tog och och la mappen med Bottles på skrivbordet

 

Rensade bort allt som beskrivs här:

https://www.codeweavers.com/support/wiki/mac/mactutorial/uninstall

 

Drog ner Crossover, som packar upp sig själv i Hämtade filer.

Klickar på CrossOver, får frågan om jag vill flytta Crossover till min programmapp. Svarar JA.

 

Följer instruktionerna, CrossOver installeras och upp kommer en ruta om jag vill installera Windowsprogram.

Ville jag inte, utan stänger ner CrossOver och beger mig till Bibliotek i min Hemmapp, och lägger in mappen Bottles där den skulle ligga.

 

Hade tidigare i Dock rensat bort alla iconer för de program jag använder tillsammans med Crossover, även Crossover togs bort.

 

Så nu gick jag till programmappen, och drog CrossOver till Dock.

Startade Crossover, och alla mina "flaskor" dvs program låg där så fint. :galetglad:

 

Startade ett av dem, och nu fungerade det :galetglad:

Testade de övriga programmen, ett efter ett, allt såg bra ut.

Stängde ner dem.

Drog sen varje programicon till Dock igen.

 

Stängde ner CrossOver.

 

Startade nu ett av mina program från Dock.

Ser då att en ny icon av Crossover i Dock, så nu låg det två Crossover där. (Den ena med markeringen öppen)

Mitt program öppnade sig, frid o fröjd, även de andra fungerade.

 

Stängde ner dem igen, liksom CrossOver.

Gör en omstart av datorn.

 

Startar nu ett av mina program..

Tillbaka på ruta 1

 

post-113-0-95775500-1515837872_thumb.jpg

 

 

Inget av programmen svarar, och jag har två iconer av CrossOver i Dock.

Får tvångsstänga programmen som inte svarar.

Crossover går inte att stänga av.

 

Inte ens med Tvinga fram stängning.

post-113-0-22632600-1515838007_thumb.jpg

 

Blir till att låta Finder Tvångsavsluta.

 

Går till mappen Hämtade filer, där ligger den nerladdade filen Crossover, som skulle flyttats till Programmappen, det var alltså den som öppnade sig när jag klickade på programiconerna i Dock ????

 

Väljer att starta om datorn, och som tidigare, datorn vägrar starta om, den hänger sig.

Blir till att trycka på knappen på baksidan iMacen.

Ny start

 

Startar normalt, går till Hämtade filer, och slänger Crossover.

Tömmer Papperskorgen.

 

Klickar på en av mina programiconer i Dock.

Allt fungerar igen, varje program öppnar sig och stängs som det ska.

Och det finns bara en Crossovericon i Dock, den som är öppen.

Vet inte om jag ska jubla igen.. för jag ha inte startat om datorn igen...

 

Har rapporterat allt detta till Brian på Codeweaver.

Om felet är att det låg kvar en version av CrossOver i Hämtade filer som stöka till det vet jag inte.

 

Slkulle nog ha flyttat CrossOver manuellt till Programmappen, men jag följde de instruktioner som programmet angav.

 

Får se vad Brian svarar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca, du har CleanMyMac jag skulle testa radera Crossover i den och börja om - istället för de instruktioner som de gett för avinstallation. Det var ju en lång lista de ville att man gör när man avinstallerar, det är lätt det blir fel när det är så många steg. Men CleanMyMac gör ju en avsökning och ska kunna hitta de filerna ändå så det kan vara ett alternativ.

Och kör säker start för att rensa cachefiler, för säkerhets skull. (eller låt CleanMyMac göra det också, i Maintenance).

Strulet tror jag beror på att något gammalt låg kvar av den tidigare installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övervägde det, men jag tycks fått bort det ändå.

 

Har rensat manuellt på iMac och MacBookAir. I Terminal hände inget verkade det som.

 

Tog hem CrossOver från CodeWeaver

På MacBook Air drog jag in den uppackade Crossover i Programmappen, och låt den installeras därifrån.

När den var installerad, lade jag tiillbaka Bottles där den hörde hemma.

Startade om, och det tycks fungera nu...

Slapp ju installera om mina program.

 

Konstigt att aliaset i Dock sökte upp den Crossover som låg kvar i Hämtade filer på iMac..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...