Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Logitech Brio + iMac 21" (mid 2011) problem


macman8000

Rekommendera Poster

Försöker streama hd kvalitet via facetime på imacen här, med en nyinköpt logitech brio, men de verkar gå sådär.

I huset har vi också ipads o iphones som på samma wifi ger riktigt bra och skarp bild för mottagaren som själv sitter med en supersnabb mac och 1000mbps wifi.

 

Nån som är proffs på sånt här? Vad är flaskhalsen?

På den aktuella imacen är logitech brion ansluten med en egen usb2 bak på datorn, i övrigt har vi inga tunga grejjer på usb och den ska ju klara 480mbps vilket borde räcka för hd eller?

Imacen kör i och för sig en extern usb wifi dongle för att få bättre wifi då vi inte fått dit sladd än, kan de va de som påverkar eller klarar inte grafikkortet/cpu:n att visa två strömmar av facetime med bra kvalitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Brions uttryckliga specifikationer står det ( nyss läst ) att HD kräver USB 3 som är tio gånger snabbare än USB 2 ( som är en riktigt långsam anslutning med dagens mått mätt och duger till tangentbord och möss ).

...

USB 3 kom 2012 på alla Macar.

...

Ett tips som kanske ändå inte fungerar är att skaffa en Thunderbolt till USB 3 adapter. De är inte så vanliga och de kostar och det kan hända att hela kjedjan Brio/Adapter/Mac inte fungerar även om kontakterna passar. Bifogar en bild på en av de adaptrar som finns.

post-363-0-98157400-1515572096_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack,

Ja den där pluggen funkar nog, grejjen är att glömde skriva att thunderboltporten är upptagen med en extern lacie usb disk eftersom interna disken var hur seg som helst.

 

Jag har själv en liknande, kanex, som säljs på apple store för typ 700 men den har också bara en usb + en esata så då behövs nån sorts esata till thunderbolt till disken så då är det väl nåstan lika bra å köpa en elgato dock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack,

Ja den där pluggen funkar nog, grejjen är att glömde skriva att thunderboltporten är upptagen med en extern lacie usb disk eftersom interna disken var hur seg som helst.

 

Jag har själv en liknande, kanex, som säljs på apple store för typ 700 men den har också bara en usb + en esata så då behövs nån sorts esata till thunderbolt till disken så då är det väl nåstan lika bra å köpa en elgato dock?

 

Den första frågan är ju om du ska ha kvar iMacen. Faktum är så är den ganska kraftfull processormässigt och räcker ett tag till. Svagheten i den är den slöa mekaniska hårddisken. Att ersätta den med en SSD ger supersprutt typ minst 5 gånger en rask (!) usb-ansluten hårddisk. OM du gör det får du Thunderboltporten ledig för att ansluta en TB-USB3.

...

Det stora plusset med Thunderbolt är att det är det snabbaste och stabilaste för Mac. Nackdelen är att det har i princip floppat för Mac för att licensavgifterna har varit dramatiska och allt som heter Thunderbolt är hysteriskt dyrt. Så även TB-dockorna som har ytterst få uttag i förhållande till priset.

...

Jag köpte en iMac begagnad från 2013 och den är dels billig som begagnad men så kraftfull att den spöar de flesta nya Macar. Men den har mekanisk hårddisk som jag bytt och har en dator för 5000:- + SSD för 1500:- som duger i många år än. Och den har USB 3! Och Thunderbolt naturligtvis. Det är värt att byta upp sig för att få USB 3 då du har tusentals hårddiskar att plugga in till bra priser och allt annat som använder USB 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var ju bra pris i så fall,

Ja thunderbolt är bra! Men dyrt.

Jag testar mig fram och ser var jag kommer, stort tack för inputten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...