Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är rätt verktyg för att formatera SD-kort


Alix

Rekommendera Poster

post-28798-0-25755800-1515523827_thumb.png

 

Tips.

 

”It is strongly recommended to use the SD Memory Card Formatter to format SD/SDHC/SDXC Cards rather than using formatting tools provided with individual operating systems. In general, formatting tools provided with operating systems can format various storage media including SD/SDHC/SDXC Cards, but it may not be optimized for SD/SDHC/SDXC Cards and it may result in lower performance.”

 

Googleöversatt:

 

”Det rekommenderas starkt att använda SD-minneskortformatorn för att formatera SD / SDHC / SDXC-kort istället för att använda formateringsverktyg som tillhandahålls med enskilda operativsystem. Generellt kan formateringsverktyg som levereras med operativsystem formatera olika lagringsmedier, inklusive SD / SDHC / SDXC-kort, men det kan inte optimeras för SD / SDHC / SDXC-kort och det kan leda till lägre prestanda.”

 

SD Memory Card Formatter finns här för Mac OS X och Windows. Verktyget fungerar också i High Sierra 10.13.2, jag har testat.

 

Som jag förstår det formateras SD-kortet optimalt efter vilken typ av SD-kort det är. Om man har behov av annan formatering får man göra det på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken gör bara en loop och man kommer tillbaka till inlägget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sämre att formatera med tex den kamera man använder med kortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sämre att formatera med tex den kamera man använder med kortet?

 

Alla rekommendationer jag har sett/hört från korttillverkare, kameratillverkare och fotografer är: -"Formatera i kameran!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det står, organisationen bakom SD-lagring rekommenderar detta verktyg. Allt annat får betraktas som anekdotiskt.

Självklart måste man formatera på annat sätt när SD-kortet ska användas på ett sådant sätt att en annan formatering krävs.

Det står naturligtvis var och en fritt att fortsätta formatera som man vill.

Jag beklagar om någon känner att dennes komfortzon har inkräktats på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det står, organisationen bakom SD-lagring rekommenderar detta verktyg. Allt annat får betraktas som anekdotiskt.

Självklart måste man formatera på annat sätt när SD-kortet ska användas på ett sådant sätt att en annan formatering krävs.

Det står naturligtvis var och en fritt att fortsätta formatera som man vill.

Jag beklagar om någon känner att dennes komfortzon har inkräktats på.

 

 

Jösses det var en seriös fråga och du har absolut ingen anledning att reagera på det där sättet :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det står, organisationen bakom SD-lagring rekommenderar detta verktyg. Allt annat får betraktas som anekdotiskt.

Självklart måste man formatera på annat sätt när SD-kortet ska användas på ett sådant sätt att en annan formatering krävs.

Det står naturligtvis var och en fritt att fortsätta formatera som man vill.

Jag beklagar om någon känner att dennes komfortzon har inkräktats på.

 

Jag tycker att det är intressant information. Ska testa och se om det blir någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man tänka logiskt så skriver SD-organisationen att man ska använda detta verktyg ”rather than using formatting tools provided with individual operating systems”.

Eftersom verktyget tillhandahålls för Mac och Windows, men inga andra operativsystem, kan man anta att alla andra operativsystem, om det så är Linux eller kameror eller whatever, inte omfattas av denna rekommendation.

Dock kan man ändå inte utesluta att SD-organisationen anser att deras verktyg alltid ska användas i första hand, men att de bara har bemödat sig att skriva program för Mac och Windows.

Man ska också komma ihåg att verktyget högst sannolikt formaterar SD-kortet optimalt, men att det inte behöver innebära att det per automatik kommer att fungera med den tillämpning man har i åtanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ner och installerade. Hade redan programmet men det hette “SD Formatter” innan (v4.0). Samma sida, men jag ser att det är Tuxera som ligger bakom det nu - det var Trendy innan.

Här är manualerna om någon vill/behöver ha:
SDFormatter_4e.pdf
SD_CardFormatter5UserManualEN_v0100.pdf


Det som är bra med programmet är att den hittar korten bra och lätt och man behöver inte leta i någon lista, eller via något annat program. Det är bara SD/µSD-kort som dyker upp - eller inga alls.

Hurvida det är bättre/sämre att formatera med denna eller inte skall jag låta vara osagt. Men jag har knappt använt det. Själv kör jag Terminalvägen - som jag tycker är väldigt mkt smidigare. Skall jag stoppa en ISO-fil på ett kort, så kör jag:

diskutil unmountDisk /dev/diskN
sudo dd if=/path/to/file/img/or/iso of=/dev/rdiskN bs=1m
diskutil eject /dev/diskN

# diskN: t ex disk2

- - -

För att använda kort i andra pryttlar (kameror osv) är det förmodligen ett bättre verktyg än det verktyg/funktion som sitter i. Men för att anv ett kort i datorn skulle jag nog anv Disk Utility i OS X. Eller om kortet skall sitta i min router så gör jag det nog där, eftersom den har lite olika val där.

SD Card Formatter är trots allt ett väldig enkelt verktyg, utan några finesser s a s.

post-64246-0-90968600-1515582633.png


Så här ser det ut i SD Formatter v4.0:

post-64246-0-27029100-1515583169_thumb.png

 

Där finns även en knapp med “Options”:
post-64246-0-38517800-1515583175_thumb.png



Den känner igen ett/flera kort och sen kan man klicka på “Format” - som förmodligen ger någon variant av FAT (16/32).

Vill/behöver man ha ett annat format på sitt kort, t e x ExFAT eller HFS+, så använd Disk Utility.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå ExFAT så stöds formatet i min Moto G 3 men man kan inte formatera det till ExFAT i mobilen. JHFS+ har jag inte testat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...