Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur vanligt är Spyware på Mac?


Fglga

Rekommendera Poster

Hej! Jag har haft en Macbook pro 2012 i snart över ett år, på senaste tiden har jag börjat fundera på virus och har blivit väldigt nojjig. Jag har inga grunder att tro att min dator har blivit hackad eller utsatt för ett virus men jag skulle väldigt gärna vilja se på nått sätt att den inte har det.
Jag är ingen viktig person som av nån anledning skulle utsättas för en "targeted" attack.

Jag har frågat vänner om det här som håller på i huvudsak med PC så har inte fått någon input om hur det är på Mac.

 

Mina frågor är alltså; Hur vanligt är det med spyware på mac? Kan någon sno mina filer? Kan det hända utan att jag märker något?

 

Jag har brandväggen och filevault aktiverad. Mina värdefulla filer är krypterade i mappar med 256 AES. Jag har kollat i Terminal och inget nytt adminkonto har skapats. Ingen har tillgång till datorn förutom jag. Har kört Clamxav, Macscan och Cleanmymac utan att hitta något.

 

Tacksam för svar!

 

Mvh

En överdrivet nojjig människa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Som Poca säger, ladda ner Malwarebytes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte oroa dig..

 

Ta hem gratisversionen av https://www.malwarebytes.com

Hej! Tack för svar! Laddade ner Malwarebytes och körde en scan. Hade bara ett hot och det var nått som hette "Tenorshare.com". Vet inte riktigt vad det är eller vad det har gjort men hoppas jag är säker nu :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svar! Laddade ner Malwarebytes och körde en scan. Hade bara ett hot och det var nått som hette "Tenorshare.com". Vet inte riktigt vad det är eller vad det har gjort men hoppas jag är säker nu :huh:

 

 

Det är inget hot utan en cookie som är till för att visa dig riktad reklam för detta program.

https://www.tenorshare.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina frågor är alltså;

  • Hur vanligt är det med spyware på mac?
  • Kan någon sno mina filer?
  • Kan det hända utan att jag märker något?
Jag har brandväggen och filevault aktiverad. Mina värdefulla filer är krypterade i mappar med 256 AES.
  • “Spyware” är ett ganska vitt begrepp, och lite per definition vad som ev ingår där,
  • men om det är spyware du är orolig för, så är ett sånt program inte till för att sno dina filer - utan för att övervaka vad du gör. Men visst kan någon sno dina filer.
  • Ja. Det beror på vem/var/hur. Är det ett malware, eller någon som hackar din dator - så görs det oftast med avsikt att du inte skall märka deras intrång.

Ja, det handlar om att skaffa bra rutiner, skydda sina filer - och f f a den fysiska åtkomsten till din dator. Har du brandväggen på och inga tjänster igång, så är man ganska säker. Ju merman exponerar av datorn mot internet - desto större träffyta har den som vill komma åt datorn.

 

A och O om du är xtra rädd om dina filer: Backup, backup, backup... :crossfingers::yeahbaby:

 

Och se till att inte ha automatisk inloggning på, att skärmlåset triggar lösenord på en gång, osv, osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns gott om appar som "phone home", samlar data där webben förmodligen är det största hotet mot vår integritet. Men Mac OS X gör ett så bra jobb med att göra det maximalt besvärligt att få in skadlig mjukvara att det är föga förvånande att min Mac var ren (enligt Malwarebytes, om den går att lita på).
Så jag avinstallerade appen (under Hjälp i menyn). Jag anser att sådana "skydd" inte behövs när systemet är riktigt gjord med säkerhet i fokus till skillnad från skiten från Redmond som många tyvärr tror är normalt osäker.

 

post-5952-0-17426400-1515563097_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hängt på forumet i åratal och de sista åren som moderator. Det är ytterst sällsynt att någon postar ett inlägg eller en tråd om att deras dator är infekterad med något. I 99 fall av hundra är det nåt skit som kommer via webbläsaren och som bara typ byter startsida och skickar reklam av mindre angenäm typ. Fixas med Malware bytes. Det är oerhört fritt från skitprogram vilket är jätteskönt. Men det finns ingen anledning att släppa vaksamheten. Det finns alltid taskmörtar som vill sabba.

...

Ett tips är att sätta datorn i Dolt läge. Inställningarna hittas vid Brandvägg/Brandväggsalternativ.

Det gör att datorn inte svara på ping. Är man riktigt nojjig kan man bota det med att köra Little Snitch som kollar all utgående trafik vilket inte brandväggen gör. Det är överkurs och inte nödvändigt, men om man är nojjig så finns det hjälp. :hihihi:

...

Själv har jag kört utan AV-program i stort sett alltid. Körde ett på prov i ett halvår förra året utan resultat mer än att det slöade ner datorn och kom i konflikt med annat. <_<

...

Det närmste jag kommer Spyware är när jag ser fruns jobbdator, en bärbar Dell. Då känner jag kräkkänslor. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

...

Ett tips är att sätta datorn i Dolt läge. Inställningarna hittas vid Brandvägg/Brandväggsalternativ.

Det är så mycket jag själv har plus Malwarebytes. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar! Många bra tips om hur jag ska bära mig åt! Har installerat Malwarebytes och scannat och tror det räcker för mig. Det jag har kvar att oroa mig för är attacker direkt mot mig och att nån försöker ta sig in i hårddisken o sånt. Vad jag har förstått är sånt väldigt ovanligt, särskilt om man inte är en särskilt viktig person :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar! Många bra tips om hur jag ska bära mig åt! Har installerat Malwarebytes och scannat och tror det räcker för mig. Det jag har kvar att oroa mig för är attacker direkt mot mig och att nån försöker ta sig in i hårddisken o sånt. Vad jag har förstått är sånt väldigt ovanligt, särskilt om man inte är en särskilt viktig person :)

 

 

Har kvar att oroa? Betar du av en lista med saker du oroar dig för? :D

Att någon skulle rikta en direkt attack mot dig är så mikroskopisk att du ska oroa dig mer för att blixten slår ner i skallen på dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har kvar att oroa? Betar du av en lista med saker du oroar dig för? :D

Att någon skulle rikta en direkt attack mot dig är så mikroskopisk att du ska oroa dig mer för att blixten slår ner i skallen på dig

haha nja :D menade mer att det är det enda som skulle kunna va ett problem hehe!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har kvar att oroa mig för är attacker direkt mot mig och att nån försöker ta sig in i hårddisken o sånt.

Det största hotet mot din hårddisk, är fysisk åtkomst - att någon stjäl den kort och gott. På delad första plats är också “du själv”. Dvs hur du hanterar, (inte) sköter den osv. Finns många “oops” som kan hända p g a eget slarv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av Wifi på din telefon när du är utomhus...

 

 

Varför jag skrev ovanstående är föranlett av det jag såg på TV om mobiltelefonens historia och hur lätt det är att komma åt vår telefoner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar! Många bra tips om hur jag ska bära mig åt! Har installerat Malwarebytes och scannat och tror det räcker för mig. Det jag har kvar att oroa mig för är attacker direkt mot mig och att nån försöker ta sig in i hårddisken o sånt. Vad jag har förstått är sånt väldigt ovanligt, särskilt om man inte är en särskilt viktig person :)

 

OM du är så orolig över nätattacker borde du inte gå ner på stan. Där slår de ihjäl folk. Det vet jag. Det står i alla tidningar. :hihihi:

...

Åter till verkligheten. Jag kan inte minnas att det kommit en enda rapport över ett intrång av någon på forumet och då är jag här alldeles för mycket. Däremot får vi trådar nästan varje vecka om desperata människor vars hårddisk har pajjat. Och de flesta har inte backup. OM en hårddisk går att laga så man får ut informationen kan det kosta 10,000:-. Med dagens moderna SSD har chansen minskat rejält. När den är död är den i 9 fall av 10 stendöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OM du är så orolig över nätattacker borde du inte gå ner på stan. Där slår de ihjäl folk. Det vet jag. Det står i alla tidningar. :hihihi:

 

Om det inte redan är möjligt, så lär det snart bli det, att någon kan avläsa när du slår in ditt mobila Bank-ID när du står och Swishar ute på stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man nojjig som sagt så kör man Little snitch som brandvägg och skanna med Malwarebytes och Bitdefender virus scanner nån gång i veckan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man nojjig som sagt så kör man Little snitch som brandvägg och skanna med Malwarebytes och Bitdefender virus scanner nån gång i veckan. :)

 

Körde i typ tio år innan jag skannade med Antivirus och hittade - noll och inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde i typ tio år innan jag skannade med Antivirus och hittade - noll och inget.

Ja kör man bara någorlunda säkert och vet vad man laddar ner för filer o program så behövs det inte.

Har dock bara hittat lite malware i sonens macbook som dock är mindre oförsiktig med vad han gör. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...