Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg MacBook pro


Eviz

Rekommendera Poster

Min dator är så otroligt seg. Var in på Mac OS verktygsprogram och körde reparationen flera gånger men blev inte bättre. När jag sista gången startade om så kommer jag inte ur verktygsprogrammet. När jag går upp på äpplet och ska starta från skiva så kommer det inte upp någon? Nu har jag valt att installera Mac Os och nu försöker jag starta upp datorn. Det tar väldigt lång tid och nu hamnar jag i Mac OS verktygsprogram igen!!???? Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mekanisk hårddisk?

Hur gammal är datorn?

Vad säger Apples skivverktyg om SMART-statusen på din disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mekanisk hårddisk?

Hur gammal är datorn?

Vad säger Apples skivverktyg om SMART-statusen på din disk?

Mekanisk hårddisk? (Jag är urusel på datorer)

Köpte datorn 2013. Datorn är så otroligt seg så ska jag gå in i menyerna högst upp t ex arkiv så får jag klicka och sen börjar badbollen att snurra.

Var hittar jag statusen på min disk. Jag kommer ju inte ur verktygsprogrammet :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mekanisk hårddisk?

Hur gammal är datorn?

Vad säger Apples skivverktyg om SMART-statusen på din disk?

Ok, när jag körde skivverkyget så sa den att den var ok ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gittat det. Smart status - stöds inte.

Då gjorde du nog inte (riktigt) rätt, se mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den grundläggande infon om din dator hittar du enligt bilderna. Skriv av eller gör en skärmdump och bifoga så har vi det som behövs. Resten kan vi luska ut. :) Det kan också se lite olika ut beroende på vilket OS X man har.

post-363-0-44022800-1515495921.png

post-363-0-29401500-1515495935_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator är så otroligt seg.

 

OM datorn blir seg ska man alltid misstänka att hårddisken har problem. Då om inte förr är det dags med Backup. En hårddisk oavsett fabrikat och modell kan ge upp helt utan förvarning. Efter tre år ökar felfrekvensen på hårddiskar markant så det är inget konstigt om den håller på att pajja. En hårddisk ska betraktas som förbrukningsvara. Backup bör göras så innehållet på datorn finns på minst en annan hårddisk, men för att den ska betraktas som säker ska den finnas på två andra hårddiskar som inte ska förvaras i samma byggnad i händelse av inbrott, brand, vattenskada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gjorde du nog inte (riktigt) rätt, se mitt förra inlägg.

Ska jag reparera igen? Macintosh HD eller Apple HD toshiba?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den grundläggande infon om din dator hittar du enligt bilderna. Skriv av eller gör en skärmdump och bifoga så har vi det som behövs. Resten kan vi luska ut. :) Det kan också se lite olika ut beroende på vilket OS X man har.

Tyvärr kommer jag inte ur verktygsprogrammet så när jag går ut på nätet genom det så finns bara Startskiva, starta om och stänga av under äpplet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som hårddisken har problem, de är förbrukningsvara precis som däck på en bil, de slits av användning, så en hårddisk från 2013 borde vara dags byta ut nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som hårddisken har problem, de är förbrukningsvara precis som däck på en bil, de slits av användning, så en hårddisk från 2013 borde vara dags byta ut nu...

Går alltså inte att rädda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som vet hur man tar sig ur Mac OS verktygsprogram?

 

Prova cmd+alt+esc så kommer en popupruta med tvångsavslutning. Där kan man stänga ner alla program. Antar att verktygsprogrammet går att avsluta där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går alltså inte att rädda?

Det kan gå att rädda om det är fel på hårddisken. Det finns olika fel och en del av dem gör att datorn strular men informationen finns kvar och är åtkomlig. Det kan ha blivit ett fel så hårddisken inte klarar av att starta OS X då finns det två sätt.

...

1. Det smidigaste är att starta upp datorn med "T" nedtryckt. Då ställer datorn om sig och blir en hårddisk som nås via sladd ( ej USB ) till en annan Mac och kommer upp som en hårddisksymbol och filer kan dras över och räddas.

...

2. Man kan plocka ur hårddisken, sätta den i ett kabinett och ansluta den som extern hårddisk på en annan Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan gå att rädda om det är fel på hårddisken. Det finns olika fel och en del av dem gör att datorn strular men informationen finns kvar och är åtkomlig. Det kan ha blivit ett fel så hårddisken inte klarar av att starta OS X då finns det två sätt.

...

1. Det smidigaste är att starta upp datorn med "T" nedtryckt. Då ställer datorn om sig och blir en hårddisk som nås via sladd ( ej USB ) till en annan Mac och kommer upp som en hårddisksymbol och filer kan dras över och räddas.

...

2. Man kan plocka ur hårddisken, sätta den i ett kabinett och ansluta den som extern hårddisk på en annan Mac.

Till en annan Mac ??! Har ju bara en och känner ingen annan som har en Mac heller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2. Man kan plocka ur hårddisken, sätta den i ett kabinett och ansluta den som extern hårddisk på en annan Mac.

 

 

Till en annan Mac ?! Har ju bara en och känner ingen annan som har en Mac heller

2B. Man kan plocka ur hårddisken, sätta den i ett kabinett och ansluta den till din Mac som du satt en ny hårddisk i (och installerat om systemet på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som har en annan lösning på mitt problem?

Lämna in den för reparation och dataräddning. Men det kostar ju...

 

Vad har du för modell? Du har inte ens talat om ifall du har 13 eller 15 tum.

 

Här finns guider för hur du byter hårddisk.

https://www.ifixit.com/Search?query=macbook+pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MacBook Pro 13

Och den är köpt 2013 om jag minns rätt? Var den ny då? "Early 2013" eller "late 2013"? Eller har du köpt en gammal hyllvärmare från 2012 (eller ännu äldre)?

 

Är din Mac lanserad före juni 2013 så kör Apple Hardware test:

https://support.apple.com/sv-se/HT201257

 

Är din Mac lanserad senare så kör Apple Diagnostics:

https://support.apple.com/sv-se/HT202731

 

Har du ingen backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att kabeln mellan logic-kortet och hårddisken är utnött och trasig.

Ganska vanligt problem på 13" MacBook Pro Mid2012 (2,5i5, 2,9 i7).

 

Man skall inte utesluta hårddisken innan man uteslutit länken till logic-kortet på de äldre maskinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och den är köpt 2013 om jag minns rätt? Var den ny då? "Early 2013" eller "late 2013"? Eller har du köpt en gammal hyllvärmare från 2012 (eller ännu äldre)?

 

Är din Mac lanserad före juni 2013 så kör Apple Hardware test:

https://support.apple.com/sv-se/HT201257

 

Är din Mac lanserad senare så kör Apple Diagnostics:

https://support.apple.com/sv-se/HT202731

 

Har du ingen backup?

Köpte den 1 juni 2013. Sparat mina bilder i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju mycket väl vara en 13" Mid2012 som har problem med hårddisk-kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...