Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vem håller koll på alla mailadresserna?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Har inte funderat så djupt på det, men idag gjorde jag det :D

 

Själv skaffade jag våra mailadresser i början på 90-talet.

Var lätt att själv få välja vad man ville ha för namn framför @

 

Sen dess har internet exploderat, och miljarder människor är uppkopplade och har förmodligen även en mailadress.

 

Så min undran är:

Vem, eller "vad" håller koll på att det inte det blir en redan existerande mailadress?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör respektive mailleverantör. Telia håller koll på sina,Gmail sina,Apple sina mm mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Har inte funderat så djupt på det, men idag gjorde jag det :D

 

Själv skaffade jag våra mailadresser i början på 90-talet.

Var lätt att själv få välja vad man ville ha för namn framför @

 

Sen dess har internet exploderat, och miljarder människor är uppkopplade och har förmodligen även en mailadress.

 

Så min undran är:

Vem, eller "vad" håller koll på att det inte det blir en redan existerande mailadress?

 

 

 

 

 

Är inte med på om jag fattar frågan korrekt. Jag tänker att det är domänen som har ett system för det. Svårare än så är det väl inte? Det finns bara en poca@gmail.com och då håller gmail reda på det. Det finns bara en poca@telia.se och då håller Telia reda på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Det gör respektive mailleverantör. Telia håller koll på sina,Gmail sina,Apple sina mm mm

Ah, du säger samma som jag, då tolkade jag säkert frågan rätt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så när någon vill ha en mailadress, så matchas den mot respektive domänägares databas.

Låter vettiigt. :D

 

Frugan hade problem med att hon fick en annan persons mail, de hade samma förnamn och efternamn, och båda hade Telia.

Vi ringde då Telia och påpekade detta, men det svarade att de inte kunde råda över att folk stavade fel, förmodligen stavade den andra personen sitt namn annorlunda än frugans.

 

Vi kunde ju inte veta hur den andra stavade sitt namn, och vidarebefodra mejlen.

Det verkade vara en person i chefsställning för det rörde dennes jobb, men vi visste inte var hon jobbade.

 

Telia löste det tydligen, för efter några veckor så upphörde felskicken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Så när någon vill ha en mailadress, så matchas den mot respektive domänägares databas.

Låter vettiigt. :D

 

Frugan hade problem med att hon fick en annan persons mail, de hade samma förnamn och efternamn, och båda hade Telia.

Vi ringde då Telia och påpekade detta, men det svarade att de inte kunde råda över att folk stavade fel, förmodligen stavade den andra personen sitt namn annorlunda än frugans.

 

Vi kunde ju inte veta hur den andra stavade sitt namn, och vidarebefodra mejlen.

Det verkade vara en person i chefsställning för det rörde dennes jobb, men vi visste inte var hon jobbade.

 

Telia löste det tydligen, för efter några veckor så upphörde felskicken.

Det låter snarare som att den andra personen uppgav din frus mailadress snarare än att hon registrerade en identisk. Om det sistnämnda inträffade så börjar man (jag) ju undra vad Telia pysslar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte funderat så djupt på det, men idag gjorde jag det :D

 

Själv skaffade jag våra mailadresser i början på 90-talet.

Var lätt att själv få välja vad man ville ha för namn framför @

 

Sen dess har internet exploderat, och miljarder människor är uppkopplade och har förmodligen även en mailadress.

 

Så min undran är:

Vem, eller "vad" håller koll på att det inte det blir en redan existerande mailadress?

 

 

 

 

 

 

Jag älskar dylika funderingar.

För några år sedan då min far levde satt vi på altanen och tog oss en öl.

Rätt som det var undrade han (då över 80år) hur många fluger det finns i världen.

Jag hade tyvärr inget svar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att avsändaren fick reda på att mejladressen var fel, det är ju egentligen rätt logiskt att man reagerar efter ett tag om man skickar flera mejl och inte får någon respons från mottagaren. :) Och då kollar upp saken och ändrar hos sig till den korrekta mejladressen. Det kan absolut lätt bli fel, om man skriver in manuellt istället för svarar på ett existerande mejl.

Säg att det finns en person som heter Karin Halvarsson och sedan finns det en person som heter Karin Hallvarson, och båda finns på Telia och har en förnamn.efternamn@telia.com, ja det räcker att man slinker på tangenterna för att ens mejl ska skickas till fel person... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att avsändaren fick reda på att mejladressen var fel, det är ju egentligen rätt logiskt att man reagerar efter ett tag om man skickar flera mejl och inte får någon respons från mottagaren. :) Och då kollar upp saken och ändrar hos sig till den korrekta mejladressen. Det kan absolut lätt bli fel, om man skriver in manuellt istället för svarar på ett existerande mejl.

 

Säg att det finns en person som heter Karin Halvarsson och sedan finns det en person som heter Karin Hallvarson, och båda finns på Telia och har en förnamn.efternamn@telia.com, ja det räcker att man slinker på tangenterna för att ens mejl ska skickas till fel person... :)

 

 

 

Skulle tro att det är så det gått till.

Om jag inte minns fel så svarade frugan på ett av mailen att det brevet var "felskickat", men avsändaren hörde aldrig av sig..

Kanske man ska ta det som ett erkännade att personen i fråga visste med sig att hon skrivit fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...