Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur synkar man Kontakter mellan iMac och iPhone


Dennis Davidsson

Rekommendera Poster

Dennis Davidsson

Hej,

jag har en iMAC med High Sierra och en iPhone 6 och vill gärna hitta ett bekvämt sätt att hålla mina Kontakter synkade mellan dessa enheter.

Men hur gör jag då?

Jag vill helst använda iTune och inte iCloud för detta.

Är det inte möjligt?

 

Dennis Davidsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bekvämaste sättet är lägga allt i lämplig molntjänst och sedan ansluta önskade apparater till den.

Ska du synka genom iTunes så behöver man använda sladd tror jag. Kan nämna att jag inte har itunessynkat telefon på minst 5 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bekvämt=iCloud

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan synka via iTunes om det är vad man vill. Telefonen behöver vara ansluten till datorn för detta, med sladd. Innan detta gå in på iCloud inställningar i både telefonen och datorn och se till så att Kontakter inte är på för synk. Om Kontakter är på för iCloud så syns inte synkalternativet i iTunes eftersom iTunes känner av att iCloud synk används. Det går alltså inte att använda två synkmetoder samtidigt (det gick i tidigare versioner använda båda men då blev det bara dubletter...).

 

Med iCloud avslaget för kontakter, koppla kabeln mellan trlefon och datorn och gå in på iTunes. I iTunes klickar du på telefon-symbolen och får upp flera områden att gå in på - det kommer en lista till vänster. Där ställer du in synken för olika områden.

 

Under Sammanfattning kan du ställa in så synken sker automatiskt varje gång telefonen kopplas in annars får du göra det manuellt varje gång.

 

Se detta för mer info.

https://support.apple.com/sv-se/HT201253

 

Men jag tycker iCloud är enklast och smidigast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Davidsson

Man kan synka via iTunes om det är vad man vill. Telefonen behöver vara ansluten till datorn för detta, med sladd. Innan detta gå in på iCloud inställningar i både telefonen och datorn och se till så att Kontakter inte är på för synk. Om Kontakter är på för iCloud så syns inte synkalternativet i iTunes eftersom iTunes känner av att iCloud synk används. Det går alltså inte att använda två synkmetoder samtidigt (det gick i tidigare versioner använda båda men då blev det bara dubletter...).

 

Med iCloud avslaget för kontakter, koppla kabeln mellan trlefon och datorn och gå in på iTunes. I iTunes klickar du på telefon-symbolen och får upp flera områden att gå in på - det kommer en lista till vänster. Där ställer du in synken för olika områden.

 

Under Sammanfattning kan du ställa in så synken sker automatiskt varje gång telefonen kopplas in annars får du göra det manuellt varje gång.

 

Se detta för mer info.

https://support.apple.com/sv-se/HT201253

 

Men jag tycker iCloud är enklast och smidigast.

 

Tack för ditt heltäckande svar! Jag har varit så förbryllad över att sitta med tre olika versioner av mina Kontakter, en i datorn, en i iCloud och en i iPhone trots att jag försökt synka via iCloud. Men knepet var alltså att OS X känner av att jag försöker synka via iCloud och då döljer det alternativet i iTunes. Klurigt! Nu ska jag slå av synken med iCloud och hoppas då få se att synkalternativet dyker upp igen i iTunes. Jag föredrar faktiskt iTunes, eftersom jag ändå har för vana att gå in en gång i veckan och ta en säkerhetskopia av hela min iPhone. Så det är blir inget extra besvär då att köra en synk samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Davidsson

Man kan synka via iTunes om det är vad man vill. Telefonen behöver vara ansluten till datorn för detta, med sladd. Innan detta gå in på iCloud inställningar i både telefonen och datorn och se till så att Kontakter inte är på för synk. Om Kontakter är på för iCloud så syns inte synkalternativet i iTunes eftersom iTunes känner av att iCloud synk används. Det går alltså inte att använda två synkmetoder samtidigt (det gick i tidigare versioner använda båda men då blev det bara dubletter...).

 

Med iCloud avslaget för kontakter, koppla kabeln mellan trlefon och datorn och gå in på iTunes. I iTunes klickar du på telefon-symbolen och får upp flera områden att gå in på - det kommer en lista till vänster. Där ställer du in synken för olika områden.

 

Under Sammanfattning kan du ställa in så synken sker automatiskt varje gång telefonen kopplas in annars får du göra det manuellt varje gång.

 

Se detta för mer info.

https://support.apple.com/sv-se/HT201253

 

Men jag tycker iCloud är enklast och smidigast.

 

Hej igen!

Jag har nu försökt enligt dina anvisningar men ändå inte lyckats synka mina kontakter i iPhone mot kontakter i Maten.

Om jag har tolkat dina anvisningar rätt, så ska alternativet Kontakter komma upp i listan till vänster , när jag har klickat på ikonen för min iPhone, så att jag kan markera den och därefter klicka på rutan Synkronisera längst ner till höger på bilden.

Men Kontakter syns fortfarande inte.

Vad har jag missat att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det i info? Se bif.

post-48757-0-82168200-1515489020_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Davidsson

Nu verkar det funka till sist. När jag klickade på info, så fick jag upp en ruta, där jag kunde klicka i synkronisera kontakter,

och det verkar funka nu. Skönt!

Men nu har jag antagligen en del konflikter att städa upp i.

Stort tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen!

Jag har nu försökt enligt dina anvisningar men ändå inte lyckats synka mina kontakter i iPhone mot kontakter i Maten.

Om jag har tolkat dina anvisningar rätt, så ska alternativet Kontakter komma upp i listan till vänster , när jag har klickat på ikonen för min iPhone, så att jag kan markera den och därefter klicka på rutan Synkronisera längst ner till höger på bilden.

Men Kontakter syns fortfarande inte.

Vad har jag missat att göra?

Du ska gå in under valet "Info" och om du har slagit av iCloud så ska du där kunna ställa in att du vill synka Kontakter. Om du har iCloud påslaget så står det precis som bilden från jan.s visar och i hans bild kan man inte ställa in synk av kontakter eftersom iTunes säger det redan körs via iCloud. Men om du slår av iCloud för Kontakter på båda de enheterna du vill synka så kommer synkningsalternativen upp i den rutan så du kan välja det.

 

(såg nu du redan hade fått det att fungera, bra det!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Davidsson

Tack Raphael!!

 

Beklagar mitt virriga intryck.

Men nu har jag en nätt uppgift framför mig att gå igenom hela kontaktlistan och försöka få grepp om det har blivit rätt till slut.

En egendomlighet, som jag redan stött på är att vissa adresser har lagts in dubbelt ja t.o.m. trefalt utan att jag kan se någon skillnad mellan dem. Det gäller både iPhone och Mac:en. Förmodligen en konsekvens av allt mitt trasslande med iTunes och iCloud simultant. Nu har jag dessutom som ett resultat av mitt strulande en uppsättning av Kontakter i iCloud, som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med just nu. Hm... får väl ta mig en funderare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt när man slår på iCloud får man frågan om man vill slå ihop det som finns i iCloud och lokalt på telefonen.

Dvs det blir inga dubbletter om man har exakt lika kontakt poster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två typer av kontakter - lokala (som hamnar under På min Mac) och globala/internet (som hamnar under vald internettjänst, t ex iCloud). Man kan synka med flera olika kontakttjänster på internet samtidigt, man kan ha kontakter på iCloud, så kan man ha kontakter via MS Exchange/Microsofts tjänst, man kan ha kontakter på Yahoo, Gmail med flera... Alla dessa kontaktlistor kan finnas och visas i samma program - Kontakter.

Det som händer när man går över till att synka i iTunes, det är att de kontakter man har på iCloud och andra ställen, inte tas bort utan de finns ju fortfarande kvar. Det går alltså inte att automatiskt flytta över kontakter från iCloud till iTunes eller ta bort kontakter på iCloud genom att stänga av iCloud köra iTunes istället, utan man får kolla på detta manuellt.

Däremot, om man från början synkar via iTunes och därefter vill köra iCloud så får man en fråga om vad man vill göra med ens kontakter, vilket Lappen säger. Dvs slå ihop dem eller ha dem separat.

Du nämner ju att du har kört synk via iTunes tidigare och sedan har slagit på iCloud. Gissningsvis har du där valt att inte slå ihop kontakterna och då har du fått kontakter på flera ställen, och det är vad du ser igen nu när du synkar med iTunes igen. Då har du dubletter från första gången du synkade med iCloud. Men det som lades tll efter att du upphörde med iTunes-synken förra gången, det finns bara i iCloud.

Du säger att du har tre uppsättningar Kontakter, en i iPhone, en i Mac och en i iCloud. Och det är just det - du har brutit synken med iTunes tidigare och gått över till iCloud, fast du har valt att ha kvar kontakterna lokalt inte slå ihop dem. Det innebär att kontakter du har lokalt - På min iPhone respektive På min Mac - inte synkar med varandra, utan Kontakter synkar bara via iCloud. Lägger du till kontakter under På min iPhone respektive På min Mac så stannar de kontakterna bara där. Därför har du kontakter på tre ställen.

Detta hade inte hänt om du helt enkelt hade 1. valt att slå ihop kontakterna när du slog på iCloud första gången och 2. därefter helt övergått helt till iCloud utan att lägga in kontakter under På min iPhone / På min Mac.

De kontakter som du bara har i iCloud kan du flytta över till På min Mac (som synkar med iTunes).

Jag har bara kontakter på iCloud och ingen annanstans, jag ser inte ens några lokalt sparade kontakter, varken i iPhone eller Mac, det alternativet finns inte hos mig eftersom jag bara har iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...