Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Maps suger (har man hört den förr?)


igroucho

Rekommendera Poster

Alix, min närmaste granne har tre nätverk (fråga mig inte varför) och jag ser alla dem. Jag ser även en annan grannes nätverk. De andra grannarna är för långt bort. Så totalt fyra nätverk förutom mitt eget syns i datorn.

 

Mattiasgbg, det är Kartor vi fortfarande pratar om så det är det programmet jag menar. Kartor placerar mig i Malmö fast jag är 4,5 timmar bort från Malmö (om man kör E4:an). Och i Malmö finns min internetleverantör. Om jag kör med kabel och stänger av Wifi så får jag också en varning om att Wifi behöver vara på för att fastställa position för platstjänster, men oavsett wifi på eller av så får jag samma resultat jag hamnar i Malmö.

 

Min poäng är att hur platstjänster fungerar är olika, det beror på var man befinner sig. Befinner man sig i en tätort eller stad är det på ett sätt, utanför kan det vara på ett helt annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Jag kan inte visa mitt hus på karta för kartorna har en gråvit bakgrund och mitt hus har typ det med så det syns inte... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphaels förklaring fick mig plötsligt att fundera om jag hade TunnelBear, VPN. aktiverad. Provat nu med TB både aktiverad och inaktiverad men utan skillnad. Nu behövs plötsligt bara "Sveav" och som första val kommer "Sveav Stockholm" och dessutom - till skillnad från vad som gällde vid mitt första inlägg - nu kommer jag till Sveav Stockholm om jag väljer detta i menyn.

Go figure? (eller har Apple blixtsnabbt efter min bugrapport ändrat?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ja, man envisas ju med att ändå prova AM när behovet finns, kalla mig dum. Nu gällde saken Solnavägen 2 - hamnar något kvarter söder om Frösundavägen!!! Nu är jag dock inte så obildad att jag inte känner till att numrering av vägnätet utgår från Slottet med jämna nummer till höger om man avlägsnar sig från detta. Alltså ska Solnavägen börja från trakten av St Eriksplan. Google kartor har förstås helt korrekt placerat Solnavägen 2 vid Torsplan. 

Det är riktigt ledsamt att konstatera hur genuint dålig AM är.

Felet förstås rapporterat till Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, igroucho säger:

Ja, man envisas ju med att ändå prova AM när behovet finns, kalla mig dum. Nu gällde saken Solnavägen 2 - hamnar något kvarter söder om Frösundavägen!!! Nu är jag dock inte så obildad att jag inte känner till att numrering av vägnätet utgår från Slottet med jämna nummer till höger om man avlägsnar sig från detta. Alltså ska Solnavägen börja från trakten av St Eriksplan. Google kartor har förstås helt korrekt placerat Solnavägen 2 vid Torsplan. 

Det är riktigt ledsamt att konstatera hur genuint dålig AM är.

Felet förstås rapporterat till Apple.

Testade med samma resultat. Apple verkar hamna i Solna centrum och adressen Solna Torg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Och efter 3 månader finner vi ”Solnavägen 2” fortsatt tryggt placerad i Solna....

Oh well, så mycket pengar och resurser verkar tynga bakdelarna, inte vara någon fördel. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...