Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Maps suger (har man hört den förr?)


igroucho

Rekommendera Poster

Det är inte jag som har problem med Apples Kartor, oavsett plattform, utan TS.

 

Jag använder som sagt inte Apples kartor. Jag använder Googles kartor.

 

Nedanstående händer när jag skriver in Sveavägen i dels webbläsaren Chrome, dels i appen Google Maps i Iphone. Jag behöver inte ens lägga till nummer 31. Så ska det se ut.

 

Träffar ska listas efter relevans i första hand och precision i andra hand. Det senare tillhandahåller man själv. Så är det alltid med söktjänster.

 

post-28798-0-20891100-1515317059_thumb.png

 

post-28798-0-62245200-1515317060_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Jag har platsinställningar på och i mitt fall finns inte Sveavägen, Stockholm på kartan. Märkligt att det finns så många scenarior?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har platsinställningar på och i mitt fall finns inte Sveavägen, Stockholm på kartan. Märkligt att det finns så många scenarior?

 

 

Så här:

 

Du har inte skrivit Stockholm i sökrutan, efter Sveavägen 31. Innan du gjort det kan du inte hävda att den Sveavägen "inte finns".

 

Så här ser det ut hos mig:

post-11001-0-45419200-1515390191.png

 

post-11001-0-81253800-1515390221.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har platsinställningar på och i mitt fall finns inte Sveavägen, Stockholm på kartan. Märkligt att det finns så många scenarior?

Du får byta till OSM. :ThumbsUp: Den default'ar till Sthlm när man söker på: Sveavägen 31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Du har inte skrivit Stockholm i sökrutan, efter Sveavägen 31. Innan du gjort det kan du inte hävda att den Sveavägen "inte finns".

 

Så här ser det ut hos mig:

attachicon.gifSkärmavbild 2018-01-08 kl. 06.40.15.png

 

attachicon.gifSkärmavbild 2018-01-08 kl. 06.40.45.png

 

Och det gör den plötsligt IDAG när jag lägger till Stockholm, precis som du visar - MEN DET HÄNDE INTE vid det tillfälle då jag började tråden!!! Som jag - måhända lite suddigt - uttryckte så kom jag till Sveav SOLLENTUNA, ÄVEN om jag valde "Sveav Sthlm" i menyn. Mkt märkligt. I vilket fall som helst är det min bestämda åsikt att FÖRST ska Sveriges största och främsta Sveaväg komma först i menyn, SÄRSKILT som min mac befinner sig mitt i stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall som helst är det min bestämda åsikt att FÖRST ska Sveriges största och främsta Sveaväg komma först i menyn

Sånt går ofta efter bokstavsordning &/el sökhistorik. Har du matat in stlm några gånger lär den nog ligga där sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dom som har haft krångel med sina datorer under dom senaste 13 åren har dom haft otur eftersom kvsliten var tydligen högre förr ;)

 

Å de kunde stava rätt förr åckså. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platsinställningar på en Mac fungerar kanske inte riktigt som man tror. Till skillnad från en iPhone så har en Mac ingen inbyggd GPS, så det beror alltså helt på det nätverk och den internetleverantör som Macen är inkopplad i vad den ger för information i platstjänster. Kartor i min Mac utgår från att jag sitter i Gamla Limhamn i Malmö, därför att den internetleverantör jag har för mitt bredband har sina servrar i Malmö. Men jag sitter inte i Malmö. Kartor i iPhone utgår från där där jag verkligen befinner mig i Sydnärke eftersom den har en inbyggd GPS som ger den informationen. Detta är allså inget fel, varken på hårdvaran eller mjukvaran i en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De omkring mig som använder Apples produkter har inte heller haft några större problem faktiskt, men jag läser ju om folk på forumet som har det. Ingen eller inget är felfritt såklart.

Kan vi inte flytta diskussionen om Apples förr och nutid till Apples

Floppar... så inte tråden blir så rörig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Kan vi inte flytta diskussionen om Apples förr och nutid till Apples

Floppar... så inte tråden blir så rörig

Nu har jag rensat upp och flyttat diskussionen till föreslagen tråd. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt går ofta efter bokstavsordning &/el sökhistorik. Har du matat in stlm några gånger lär den nog ligga där sen.

Känns som det kan vara relevant att även ta hänsyn till användarens position.

 

Platsinställningar på en Mac fungerar kanske inte riktigt som man tror. Till skillnad från en iPhone så har en Mac ingen inbyggd GPS, så det beror alltså helt på det nätverk och den internetleverantör som Macen är inkopplad i vad den ger för information i platstjänster. Kartor i min Mac utgår från att jag sitter i Gamla Limhamn i Malmö, därför att den internetleverantör jag har för mitt bredband har sina servrar i Malmö. Men jag sitter inte i Malmö. Kartor i iPhone utgår från där där jag verkligen befinner mig i Sydnärke eftersom den har en inbyggd GPS som ger den informationen. Detta är allså inget fel, varken på hårdvaran eller mjukvaran i en Mac.

 

 

Det där verkar inte alls korrekt. I Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Integritetsskydd (jag kör Sierra) har jag valt "Aktivera Platstjänster" och låter "Kartor.app" fastsätta min position. Appen ifråga visar min korrekta position +/- ett tiotal meter. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_positioning_system samt https://en.wikipedia.org/wiki/IBeacon .

Om jag stänger av Wifi och sladdsurfar så meddelas att "Kartor kan inte hitta din nuvarande position". Slår jag på Wifi, och befinner mig hemma, så visas min korrekta position oavsett om jag är ansluten till något nätverk med wifi eller ej, antennen "lyssnar" efter områdets kända nätverk och kollar i någon databas som registrerar nätverk och deras position.

Sedan kan det givetvis finnas appar som på olika sätt kringgår Apples integritetsskydd, exempelvis genom att lokalisera genom IP, men jag tvivlar på att deras egna appar gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg, jag kör via wifi och har platstjänster på och den identifierar mig som hemmahörande i Gamla Limhamn i Malmö, och min internetleverantör har sina servrar där men jag befinner mig inte där. Jag befinner mig i Sydnärke på glesbygden och de enda nätverk i närheten är mina grannars som jag inte är uppkopplad mot.

Så internetleverantören har påverkan på vad som visas, det är internetleverantörens info som gäller när den inte hittar annan info som visar på annat resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså bredband Telia Öppen fiber med Bredband 2 som leverantör och de ligger i Malmö, och jag kör wifi genom Airport Express till internetboxen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg, jag kör via wifi och har platstjänster på och den identifierar mig som hemmahörande i Gamla Limhamn i Malmö, och min internetleverantör har sina servrar där men jag befinner mig inte där. Jag befinner mig i Sydnärke på glesbygden och de enda nätverk i närheten är mina grannars som jag inte är uppkopplad mot.

Så internetleverantören har påverkan på vad som visas, det är internetleverantörens info som gäller när den inte hittar annan info som visar på annat resultat.

Kan du se dina grannars Wi-Fi i datorn?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg, jag kör via wifi och har platstjänster på och den identifierar mig som hemmahörande i Gamla Limhamn i Malmö, och min internetleverantör har sina servrar där men jag befinner mig inte där. Jag befinner mig i Sydnärke på glesbygden och de enda nätverk i närheten är mina grannars som jag inte är uppkopplad mot.

Så internetleverantören har påverkan på vad som visas, det är internetleverantörens info som gäller när den inte hittar annan info som visar på annat resultat.

 

Vad menas med den, Apples app Kartor?

 

Platstjänster gör det möjligt för program och webbplatser att samla in och använda information baserad på datorns nuvarande plats. Din ungefärliga position bestäms med hjälp av information från lokala Wi-Fi-nätverk och samlas in av platstjänster på ett sätt som inte identifierar dig personligen.

Lite längre ner står det

 

I syfte att få fram relevanta sökresultat kan Apple använda din internetanslutnings IP-adress till att uppskatta din plats genom att matcha den gentemot ett geografiskt område.

Men i ditt fall verkar det totalt efterblivet av Apple att göra så. Jag är inte heller säker på att det fungerar så i Kartor, texten känns lite tvetydig.

 

Om du bor på glesbygden så kan det vara så att du är för långt från grannarnas wifi för att "se" dem. Det kan också vara så att områdets nätverk, inklusive ditt, inte är kartlagda, det där funkar lite som Streetview, man åker runt och kollar vilka nätverk som finns i området.

 

För min del berättar Kartor att min position inte kan fastställas om wifi stängs av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kartor hittar mig ganska så bra. Fel på bara 3-5m :)

 

post-45175-0-71485900-1515438730_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag ser ca 10 wifinätverk när jag är hemma. Sedan kan det vara så att platstjänster även ser några som har så dålig signal att de inte visas för mig. Steve sa något om de när iPhone presenterades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Kartor hittar mig ganska så bra. Fel på bara 3-5m :)

 

attachicon.gifSkärmavbild 2018-01-08 kl. 20.08.26.png

Ah, du bor i ett runt rött hus. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Huset är ovalärt.

 

 

Eller solitt ellipsoitt.

Framförallt är det rött. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...