Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta hårddisk


Westman79

Rekommendera Poster

Kan man på något smidigt sett byta hårddisk på en macbook air 2017. Har sett att det ska finnas adaptrar till hårddiskar men blir inte klok på vad man ska ha. Passar de från mid 2015 till min från 2017?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall du byta disk?

 

Köpte du med 128Gb och kom på att den är för liten?

 

Apple borde inte sälja maskiner med 128'or då de snabbt blir fulla.

MacOS behöver 25-30Gb för att fungera ordentligt, skriver och läser filer fram och tillbaka i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag köpte 128 gb modellen, men jag har utrymme så jag klarar mig men pillig som man är så är det kul att veta om det går att byta. Och kan man byta så gör man det. Det kan även vara så att frun inte ville betala för det extra utrymmet heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantin ryker

 

Ha en extern hårddisk som lagrings yta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Det kan även vara så att frun inte ville betala för det extra utrymmet heller.

Det där med fruar alltså. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man på något smidigt sett byta hårddisk på en macbook air 2017. Har sett att det ska finnas adaptrar till hårddiskar men blir inte klok på vad man ska ha. Passar de från mid 2015 till min från 2017?

 

Efter att ha lusläst internet kommer jag fram till att MBA 2017 13" är identisk med MBA 2015 13" så när som på några små detaljer. De har också samma EMC-nummer. Vilket innebär att det är samma fysiska mått och anslutningar på hårddiskarna och även samma buss som sköter dataöverföringen. Jag har inte kollat själv och det är lite svårt att få fram exakt info kring detta. Denna instruktion bör överensstämma med MBA 13" 2017.

 

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Air+13-Inch+Early+2015+Teardown/38266

 

Observera att SSD har en M2-storleksfaktor men har en annan indelning på kontaktblecken så man kan inte köpa en vanlig på PC-butiken. Apple, OWC och möjligen Trancend har modeller som passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är snubblande lika datorer tänker man kanske att det är bara att byta hårddisk och köra. Men vis av erfarenheten bör man alltid radera och ominstallera OS X då en installation är specifik enbart för den datormodellen som man installerar på. Det finns inga generella installationer som passar en massa Macar. Om man provar och ser att det fungerar är det inget tecken på att det kommer att gå bra över tid. Risken är att man får en instabil dator som kan börja uppträda konstigt och hänga sig utan fövarning. Det vill man inte. Så ominstallera OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...