Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows 10 eller 7 i Boot Camp


HenrikSondell

Rekommendera Poster

Om man endast ska köra 1 program (eller 2), och vill köra dem så snabbt och snålt som möjligt (både ekonomiskt och plats på hårddiskmässigt) skulle jag nog välja Virtualbox och Windows 7. Det kommer säkerhetsuppdateringar till Windows 7 fortfarande, och Windows 10 uppdateras fortlöpande med nya features = Windows 10 kan sluta funka på din bootcamp. Dessutom behöver man inte starta om datorn för att dra igång windows, och det är jättelätt att avinstallera Windows om man tröttnat.

 

Med Virtualbox slipper du låsa upp en del av hårddisken till Boot Camp. Du kan vid behov flytta Windows-installationen till extern hårddisk (vilket ju gör den långsammare givetvis, men det funkar). Macbook Air brukar inte ha så gott om lagringsutrymme, så en extern hårddisk kan vara vettigt. Hastigheten i Virtualbox (eller dyrare vmware, parallels) är helt ok för det mesta tycker jag, spel undantaget - där är nog Bootcamp alltid att föredra, likaså om man har väldigt ont om RAM-minne).

Jag har inga erfarenheter av att köra Windows 10 eller Windows 7 "o-aktiverat" (obs, inte samma sak som piratkopierat), men jag tror man kan köra båda gratis ett tag för att prova. Efter 30 dagar eller nåt börjar de tjata på att man ska aktivera, men det går att köra vidare. Förmodligen funkar Windows 10 bättre än Windows 7 om man ska köra oaktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...