Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Intelbugg ger slöare dator på sikt


Alix

Rekommendera Poster

Crash course:

 

Intels CPU:er läcker minne* (i syfte att gissa sig till nästa kodanrop), vilket man nu har upptäckt kan hackas, medan AMD:s CPU:er inte tillåter det och aldrig har gjort. Om man säkrar detta läckande minne kan Intels CPU:er inte längre använda sig av gissande lika effektivt, och de blir då därför långsammare.

 

 

*Allt som görs i en dator, från drivrutin till inloggningsuppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en äldre Intelprocessor utan PCID kan du räkna med en slöare dator framöver, med 5-30 procent. Mer här och här.

 

Skummade länkarna för att hitta vilka år som gäller men hittade inget. Googling blir kaos i svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skummade länkarna för att hitta vilka år som gäller men hittade inget. Googling blir kaos i svaren.

Okej. Enklast är att använda Intels eget program, som finns att ladda ned här. Funktionerna är förbockade. Dumpar hos mig:

 

post-28798-0-85392400-1514995867_thumb.png

 

post-28798-0-86128800-1514995866_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte snarare en tabell över vilka processorer eller Macar som har/har inte.

...

Kollade med verktyget och jag har PCID förbockat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte snarare en tabell över vilka processorer eller Macar som har/har inte. ...

Man får inte veta sådana detaljer ens på Intels hemsida, angående respektive CPU. Kanske någon har gjort en sådan tabell, jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Kollade med verktyget och jag har PCID förbockat.

Gött!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte snarare en tabell över vilka processorer eller Macar som har/har inte.

...

Kollade med verktyget och jag har PCID förbockat.

Man får inte veta sådana detaljer ens på Intels hemsida, angående respektive CPU. Kanske någon har gjort en sådan tabell, jag vet inte.

Det lär väl komma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Enklast är att använda Intels eget program, som finns att ladda ned här. Funktionerna är förbockade. Dumpar hos mig:

 

attachicon.gifdump 2.png

 

attachicon.gifdump 1.png

 

Min info är exakt som din Alix, herregud så gôtt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan är om Apple kommer att ta hänsyn till de olika processorerna eller om de gör samma lösning för alla. Om det blir det senare kan man räknar med prestandaförlust oavsett om den enskilda processorn motiverar det eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mina datorer också. Är mer fundersam på min server som jag har unRaid på men har ingen möjlighet att kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...