Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta/skapa iTunes bibliotek


garretblake

Rekommendera Poster

En annan sak som jag tycker är konstigt;

 

Hur kommer det sig att det INTE går att skapa ett nytt iTunes bibliotek på en extern HD? :laserbok::laserbok::laserbok:

 

Och jag blir fortfarande inte klok på detta. "I´m not able to connect the dots here"

 

Jag har försökt så länge nu och lika många olika svar; men vi prövar igen.

 

1: Behov! Importera 500-700 CD skivor till.... någonstans. Därifrån vill jag nå dem samtliga importerade skivorna via min iPad, iPhone etc. Mina Apple enheter med andra ord.

Fråga 1: Kan man importera CD skivor direkt till iCloud om man har tillräckligt utrymme (som jag är villig att betala extra för och är medveten om att man betalar extra för mer GB.) Hur gör man det i så fall.

Fråga 2: Finns det andra metoder? Jag har fått det förklarat att istället för att man investerar en massa tusenlappar på externa HD, med spegelteknik, så att om en del av HD kraschar, så finns det HD celler som har samma info, så att man inte tappar något.

 

Behov: Jag vill bara ha min skivsamling på ett media som jag kan få kontakt med så fort jag får internetuppkoppling. Inomlands, utomlands. Det enda jag förstår är att ett Apple moln är den rätta vägen att gå, men hur och var. Vilsen och liten...och liten :dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: Alltså pratar du nu om iCloud Drive eller om iTunes Match/Apple Music?

För lägger du musiken i iCloud Drive så kommer dom alla fall att ligga lokalt på din datorn eftersom iCloud Drive är en synctjänst och inte extern lagring.

 

Det går att lösa genom att du tecknar upp dig för iTunes Match. Då matchas,dvs jämförs mot den existerande musik som finns i iTunes Store/Apple Music,och den musik som inte finns eller av någon anledning inte matchas laddas upp till deras servrar. Det fina i kråksången är att detta upptar inget utrymme på din iCloud utan det är ett utrymme som Apple "bjuder" på. Sen när allt är klart så kan man ta bort filerna lokalt genom att markera alla filer i iTunes och välja att ta bort dom. Då får man frågan om man också vill ta bort dom i iCloud men på det svarar man nej. Då kan man sen streama musiken på alla din/dina enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kopiera det iTunes bibliotek du har och lägga på en extern hårddisk, sen kan du inuti iTunes välja vilket bibliotek du vill använda, du kan även ställa om iTunes till extern hårddisk det görs under iTunes - Inställningar.

 

1. ITunesMatch fanns förut som en separat tjänst, nu ingår den i Apple Musik och iCloud musikbibliotek. Det fungerar som så att det du har rippat ersätts med iTunes Store-versioner av det som iTunesStore har. Det som iTunesstore inte har / inte känner igen, uppladdas till iCloud musikbibliotek och omvandlas till AAC 256 format. ICloud musikbibliotek och match ingår i tjänsten Apple Music. Apple Music motsvarar Spotify.

 

Nackdel: om man inte vill vara med i Apple music/iCloud musikbibliotek längre så har man inte tillgång till dessa låtar längre - om man inte har dem sparade någonstans på t ex en fysisk hårddisk.

 

2. Man kan investera i en nätverkshårddisk NAS som man kopplar upp mot internet och på det sättet har sitt eget moln. Den kräver särskild mjukvara etc, är inget som är inbyggt i Apples system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1. ITunesMatch fanns förut som en separat tjänst, nu ingår den i Apple Musik och iCloud musikbibliotek. Det fungerar som så att det du har rippat ersätts med iTunes Store-versioner av det som iTunesStore har. Det som iTunesstore inte har / inte känner igen, uppladdas till iCloud musikbibliotek och omvandlas till AAC 256 format. ICloud musikbibliotek och match ingår i tjänsten Apple Music. Apple Music motsvarar Spotify.

 

 

 

 

Finns fortfarande som separat tjänst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...