Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Radera hela systemet och ominstallation


iMarc

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Mac mini late 2014. Den levererades med Sierra, uppdaterad till senaste High Sierra.

Jag skulle vilja radera hela skivan, Backup finns. Alltså ingen vanlig ominstallation utan jag vill blåsa hela disken likt en formatering i Windows.

Är det Macintosh HD jag ska radera med Skivverkyg? post-17077-0-90838500-1514919240_thumb.jpg

Sedan undrar jag om det blir Sierra som installeras (som medföljde datorn) eller att High Sierra kommer att installeras?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är Macintosh HD du skall radera.

 

Sedan beror ju på hur du har startat installationskonsollen......

 

Med USB-minne för installation av HS?

 

Eller kör du internetåterställning? Vilket kommando startade du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är Macintosh HD du skall radera.

 

Sedan beror ju på hur du har startat installationskonsollen......

 

Med USB-minne för installation av HS?

 

Eller kör du internetåterställning? Vilket kommando startade du med?

 

Jag använde mig av command+alt+r (internetåterställning) för att sedan ta skärmdump. Avbröt sedan och startade om datorn då jag vill vara säker på att jag inte gör något fel. Är det så att om man har uppgraderat medföljande OS, så krävs det att man laddar ned HS från Appstore och lägger på en USB-sticka, eller funkar det med en internet installation ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag använde mig av command+alt+r (internetåterställning) för att sedan ta skärmdump. Avbröt sedan och startade om datorn då jag vill vara säker på att jag inte gör något fel. Är det så att om man har uppgraderat medföljande OS, så krävs det att man laddar ned HS från Appstore och lägger på en USB-sticka, eller funkar det med en internet installation ?

 

 

Ja det fungerar med internet installation och om jag inte missminner mig kommer det OS som datorn skeppades med att installeras.

Men jag kan inte garantera det men det spelar mindre roll. Du kommer inte få en högre version än du hade innan alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika på länken du fick, då kan du få det system du hade senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-17077-0-58892500-1514922749_thumb.jpeg

 

Blir dock lite konfunderad i detta fallet då inte Macintosh HD är markerad för radering.

Men vad jag förstått så är det Macintosh HD som ska raderas i alla fall och inte denna externa enhet som bilden visar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifscreenshot.jpeg

 

Blir dock lite konfunderad i detta fallet då inte Macintosh HD är markerad för radering.

Men vad jag förstått så är det Macintosh HD som ska raderas i alla fall och inte denna externa enhet som bilden visar.

 

 

Dom visar en extern hårddisk dumt nog så bry dig inte om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Dom visar en extern hårddisk dumt nog så bry dig inte om det.

 

Ok. Kanske man ska ta ner HS från Appstore på en sticka trots allt ifall något går fel. Men en internet installation blir vad jag förstår som du säger Sierra. Som sedan går att uppgradera till HS antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok. Kanske man ska ta ner HS från Appstore på en sticka trots allt ifall något går fel. Men en internet installation blir vad jag förstår som du säger Sierra. Som sedan går att uppgradera till HS antar jag.

 

 

Varför ska du krångla till det? Återställ genom internet nu.

Gör du som det står i länken minimerar du risken att det ska gå fel till minimum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera skivan i Skivverktyg från återställningsprogrammet så rensas den helt. Sen installera Sierra, för det är vad datorn kom med, och sen hämta och installera High Sierra. Den kommer finnas under Köp i App Store Mac eftersom du redan hämtat den tidigare.

 

Installation av nytt OS byter ut den gamla systemmappen med en ny för det nya OS:et. Och applikationerna som medföljer OS ersätts med nya versioner för det nya OS:et.

 

Oroa dig inte, det kommer att gå bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael.

Då startar jag med Kommando+Kringla+r

Öppnar skivverktyg, markerar Macintosh HD och raderar den, väljer Mac OS Extended Journaled och GUID partition map. Avslutar sedan skivverktyg och väljer reinstall Mac OS? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael.

Då startar jag med Kommando+Kringla+r

Öppnar skivverktyg, markerar Macintosh HD och raderar den, väljer Mac OS Extended Journaled och GUID partition map. Avslutar sedan skivverktyg och väljer reinstall Mac OS? :)

 

 

Skiter björnar i skogen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

 

Skiter björnar i skogen? ;)

Har Påven en lustig hatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade med kringla+r. Raderade Macintosh HD.MEN systemet som installerades blev High Sierra och inte Sierra som medföljde datorn ☺

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Startade med kringla+r. Raderade Macintosh HD.MEN systemet som installerades blev High Sierra och inte Sierra som medföljde datorn ☺

Det är väl bra? Du har ju en hyfsat ny dator ändå (sätt till livslängd på den). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen gick bra. Laddade ned Pages, Numbers, Keynote, GarageBand. Körde skivverktyg och startade om datorn, då fick jag upp en svart skärm med text på olika språk att datorn inte kunde starta pga ett fel, och att man skulle vänta några sekunder eller trycka på valfri knapp på tangentbordet. Gjorde detta och datorn startade om med samma problem. Stängde av datorn och startade med command+alt+r och raderade Macintosh HD igen och nu är det en installation över internet istället och HS. Fattar inte vad som blev fel förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Och det konstiga är också att den väljer HS istället för Sierra som datorn levererades med.

Varför är det konstigt? Den väljer alltid det senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...