Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Integritet/anonymitet


Loloudia

Rekommendera Poster

När jag följer ett par bloggar ser jag i deras trafikflöden att det anges var jag befinner mig, d v s ort. På flera andra anges bara Sverige. Så vill jag också ha det, men lyckas inte fixa till det. Har stängt av platstjänster, men det har tydligen ingen betydelse. Hur göra? Jag använder en ny iPad Air, IOS 11.

Tack

Loloudia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan via ens IP-adress ofta lokalisera var man befinner sig ned på ortsnivå.

Du får köpa någon VPN/proxy-tjänst att surfa genom om du vill försvåra spårbarheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon speciell anledning till att du inte vill att den som driver bloggen ser var du befinner dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platstjänsterna i iPad är kopplat till den inbyggda GPS:en. Stänger man av platstjänsterna så stänger man av den kopplingen. Men det hindrar inte andra från att söka på det IPnr du surfar på och få reda på den biten var du befinner dig eller iaf var ditt IPnr befinner dig. Detta är kopplat till internetleverantören som tilldelar IPnr till sina uppkopplade kunder. IPnr är ju ens adress på internet, så alla har en adress... Det finns olika tjänster om man vill surfa mer hemligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Då vet jag åtminstone att det inte beror på att jag missat någon enkel inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon speciell anledning till att du inte vill att den som driver bloggen ser var du befinner dig?

Nej, egentligen inte, förutom att helt fel förort t Stockholm anges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan via ens IP-adress ofta lokalisera var man befinner sig ned på ortsnivå.

Du får köpa någon VPN/proxy-tjänst att surfa genom om du vill försvåra spårbarheten.

Ok, tack f svar!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon speciell anledning till att du inte vill att den som driver bloggen ser var du befinner dig?

Nej, egentligen inte, förutom att helt fel förort t Stockholm anges.

Nej, egentligen inte, förutom att helt fel förort t Stockholm anges.

Jo, förresten - en anledning är att jag tycker det är onödigt att annonsera ut när jag är bortrest (ofta) och huset står tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, förresten - en anledning är att jag tycker det är onödigt att annonsera ut när jag är bortrest (ofta) och huset står tomt.

Du förstår väl att det är bara du som ser platsen.

Och eventuellt den som driver bloggen men att den skulle vidarebefordra informationen i syfte att göra inbrott är långsökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förstår väl att det är bara du som ser platsen.

Och eventuellt den som driver bloggen men att den skulle vidarebefordra informationen i syfte att göra inbrott är långsökt.

Nja, är det verkligen så? Jag kan ju som besökare se att andra läsare (som jag känner till) besöker fr x-stad, y-by och z-torp.

Nu är jag inte speciellt orolig utan tänkte mer som en principfråga om spårbarhet och dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många förstår också att det kan vara väldigt missvisande att gå på IPnr, eftersom det beror på internetleverantören. Går man på IPnr på mig så får man uppfattningen att jag surfar i Skåne för jag har B2 som internetleverantör och de har sina servrar där. Men jag är i södra Närke. :) Så jag surfar alltid från "fel" ställe utifrån IPnr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, är det verkligen så? Jag kan ju som besökare se att andra läsare (som jag känner till) besöker fr x-stad, y-by och z-torp.

Nu är jag inte speciellt orolig utan tänkte mer som en principfråga om spårbarhet och dyl.

 

 

Ge mig en länk till bloggen så jag får se.

Har aldrig varit med om att man kan se på en blogg var andra besökare befinner sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, egentligen inte, förutom att helt fel förort t Stockholm anges.

I princip kan du bli uppkopplad mot vart som helst. Att det blir fel förort är inget konstigt. Blir du uppkopplad mot en server i Solna är det den som visas även om du själv står på Södermalm. Oftast får jag själv en uppkoppling där ISP'ens modempool (server) ligger i en helt annan stad. Ibland 10mil norrut - ibland 10mil söder ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig en länk till bloggen så jag får se.

Har aldrig varit med om att man kan se på en blogg var andra besökare befinner sig.[/quote

Jag ser ju inte namn på besökare, men detta:

Live Traffic Feed

A visitor from Handen, Stockholms Lan

6 mins ago

A visitor from Knivsta, Uppsala

10 mins ago

A visitor from Sweden

46 mins ago

A visitor from Östersund, Jamtlands Lan

viewed 50 mins ago

 

Men nu var det inte riktigt det frågan gällde utan snarare om man kan undvika att orten framgår, och jag har nu fått det förklarat för mig i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip kan du bli uppkopplad mot vart som helst. Att det blir fel förort är inget konstigt. Blir du uppkopplad mot en server i Solna är det den som visas även om du själv står på Södermalm. Oftast får jag själv en uppkoppling där ISP'ens modempool (server) ligger i en helt annan stad. Ibland 10mil norrut - ibland 10mil söder ut.

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många förstår också att det kan vara väldigt missvisande att gå på IPnr, eftersom det beror på internetleverantören. Går man på IPnr på mig så får man uppfattningen att jag surfar i Skåne för jag har B2 som internetleverantör och de har sina servrar där. Men jag är i södra Närke. :) Så jag surfar alltid från "fel" ställe utifrån IPnr.

 

Ok förstår. Tack f ditt svar!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig en länk till bloggen så jag får se.

Har aldrig varit med om att man kan se på en blogg var andra besökare befinner sig.[/quote

Jag ser ju inte namn på besökare, men detta:

Live Traffic Feed

A visitor from Handen, Stockholms Lan

6 mins ago

A visitor from Knivsta, Uppsala

10 mins ago

A visitor from Sweden

46 mins ago

A visitor from Östersund, Jamtlands Lan

viewed 50 mins ago

 

Men nu var det inte riktigt det frågan gällde utan snarare om man kan undvika att orten framgår, och jag har nu fått det förklarat för mig i denna tråd.

 

 

Om man inte ser namnet på besökaren vad spelar det för roll då?

Du påstod att man kunde men som nu inte verkar vara fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...