Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken färglaser är bäst?


Telly82

Rekommendera Poster

Jag söker efter en ny färglaserskrivare, bara en skrivare, utan skanner/kopiator.

Jag kör med trådat nätverk, behöver inte WiFi, airprint och allt vad det heter. Jag vill ha en skrivare som skriver ut snygga bilder på vanligt papper.

Vilken är bäst?

Vilken har billigaste utskrifterna?

Finns det några bra tester på nätet? (Och då menar jag inte sajter som är sponsrade av skrivartillverkaren, där man kan köpa "testvinnaren" med ett klick.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bilder tycker jag ärligt talat att ingen färglaser är bra, jag har en själv.. (Xerox Phaser) och för bildutskrift så blir den utklassad av min billiga HP-bläckskrivare. Men jag har färglasern för broschyrer och annat material i färg där bilder inte är så himla viktiga eller där jag inte har högsta kraven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har en bläckstråleskrivare för fotoutskrift. Men den skriver långsamt och papperet blir buckligt av fukten när man skriver ut bilder på vanligt kopiepapper. För att inte tala om vad bläcket kostar...

 

Epson har ju en serie bläckstråleskrivare (vars namn jag glömt) som har en stor "tank" för bläcket, så kostnaden per utskrift blir lägre än med patroner. Men även den har ju nackdelen med buckligt kopiepapper.

 

Tack för tipset om Råd & Rön. Det borde jag tänkt på själv. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har en bläckstråleskrivare för fotoutskrift. Men den skriver långsamt och papperet blir buckligt av fukten när man skriver ut bilder på vanligt kopiepapper. För att inte tala om vad bläcket kostar...

 

Epson har ju en serie bläckstråleskrivare (vars namn jag glömt) som har en stor "tank" för bläcket, så kostnaden per utskrift blir lägre än med patroner. Men även den har ju nackdelen med buckligt kopiepapper.

 

Tack för tipset om Råd & Rön. Det borde jag tänkt på själv. :blush:

 

Har en "billig"HP 5524, och lägger jag i fotopapper och ställer in skrivaren för foto, hög kvalitet blir det helt acceptabla foton.

 

Körde ut dessa på yngsta barnbarnen som frugan ville sätta in i fotoramar

 

post-113-0-98106200-1514730462_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en "billig"HP 5524, och lägger jag i fotopapper och ställer in skrivaren för foto, hög kvalitet blir det helt acceptabla foton.

 

Körde ut dessa på yngsta barnbarnen som frugan ville sätta in i fotoramar

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-12-31 kl. 15.26.10.jpg

Det ska kanske tilläggas att HP Photosmart 5524 är en bläckstråleskrivare avsedd för just fotoutskrift, som namnet indikerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriva ut bilder snyggt på vanligt papper vill jag säga är omöjligt, det begränsas av fysikens lagar. Vanligt kopieringspapper eller skrivarpapper är gjort för just textutskrift och fungerar utmärkt för det. Bilder med olika färger ställer helt enkelt andra krav på papperet, därför finns det särskilda fotopapper som har helt annan uppsugningsförmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har en bläckstråleskrivare för fotoutskrift. Men den skriver långsamt och papperet blir buckligt av fukten när man skriver ut bilder på vanligt kopiepapper. För att inte tala om vad bläcket kostar...

 

Epson har ju en serie bläckstråleskrivare (vars namn jag glömt) som har en stor "tank" för bläcket, så kostnaden per utskrift blir lägre än med patroner. Men även den har ju nackdelen med buckligt kopiepapper.

 

Tack för tipset om Råd & Rön. Det borde jag tänkt på själv. :blush:

 

 

Där har du felet. Köp riktigt fotopapper :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att jag varit otydlig.

 

Jag vill ha bra, billiga utskrifter på vanligt papper, med laser. Alltså vardagsutskrifter, men med bra kvalitet.

 

Vill jag ha toppkvalitet så kör jag bläckstråleskrivare med fotopapper, men det kostar därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag söker efter en ny färglaserskrivare, bara en skrivare, utan skanner/kopiator.

Jag kör med trådat nätverk, behöver inte WiFi, airprint och allt vad det heter. Jag vill ha en skrivare som skriver ut snygga bilder på vanligt papper.

När jag letade färglaser så fastnade jag till slut för Xerox. Fanns någon modell där i lagom prosklass som även hade scanner/kopieringsdelen med. Men, när ja skulle åka iväg och köpa den så fanns inte den. Så lite i stundens ingivelse kollade jag på vad som fanns, och åkte bort till Staples med och kikade vad de hade. Till slut blev det en Canon MF8040Cn. trådat nätverk, ingen WiFi, ingen Fax osv. Har USB, och man kan scanna direkt till en USBsticka om man vill. Är riktigt nöjd med den. den gick på drygt 3.2k.

 

Antar att 8230Cn* är motsvarigheten: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1797864

- https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s347169489

 

Skall finnas någon serie av HP's laserskrivare som man kan använda samma toners med.

 

* De modellnamn med “**w” har WiFi.

 

- - -

 

Enda jag inte gillar är att mjukvaran är lite ouppdaterad så i webadministrationen... att fixa ett SSL-cert där funkar inte så bra då det är en gammal openssl, och gör man ett nytt cert med bättre värden så känner den inte igen det. Å andra sdan ligger den bara i nätverket utan åtkomst till internet. Var jag som var inne och provade bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tonerkassetterna kostar dubbelt så mycket. Gungor och karuseller...

Fast räcker de dubbelt så länge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tonerkassetterna kostar dubbelt så mycket. Gungor och karuseller...

Dubbelt så mycket som...? Andra toners?

 

När man köper en ny brukar den komma laddad med 1000s sv/v och 500 färg. Toners till den såg jag inte kapaciteten på - till min ligger det på ≈ 2000 resp 1500 sid per kassett. Kostar allt mellan 500-700,-/st. Det är 4 st till min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast räcker de dubbelt så länge?

Ingen aning. Men det brukar inte sällan vara så att skrivarna är billiga i förhållande till färg.

 

Dubbelt så mycket som...? Andra toners?

 

När man köper en ny brukar den komma laddad med 1000s sv/v och 500 färg. Toners till den såg jag inte kapaciteten på - till min ligger det på ≈ 2000 resp 1500 sid per kassett. Kostar allt mellan 500-700,-/st. Det är 4 st till min.

Det var via länken på samma sida som du länkade. Toner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog bli en HP Color LaserJet Pro M452NW, den har näst bäst betyg i Råd & Röns tester. (Bäst betyg har en Samsung, men sådana går sönder på löpande band. Har ägt tre stycken...)

 

Tack alla som svarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Samsung inte är bra, har också ägt en...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också nöjd med HP,

Bra service, hyfsade priser på patroner och fri frakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Samsung inte är bra, har också ägt en...

Har en Samsung som jag haft många år. Hyfsad kvalitet och bra toner-ekonomi.

 

Vad gäller färgfoton så säger jag som många andra, det blir inte toppkvalitet med laser. Och bläcksprutare är dyrt, problem med igenkläggade munstycken, etc. Bästa alternativet för foton är att beställa från fotofirma över nätet. Inte så ofta man behöver bilderna på direkten. Några dagars leverans är ju inte hela världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HPs laser är säkert bättre än deras bläckstråle. Bläckstrålarna är för dyra i drift och kräver specialpatroner. Jag har en Xerox Phaser färglaser sedan flera år och den bara går och går inga som helst problem. :) Byggd som en stridsvagn och tung att lyfta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...