Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svart skärm, inga kommandon fungerar


MattiasJ

Rekommendera Poster

Köpte en begagnad Macbook Air 11" tidig 2014 till min dotter i julklapp. Vi formaterade den och installerade om OS X enligt beskrivning från Apple support. Det fungerade först inte, datorn låste sig och tuggade i många timmar men nästa försök gick bra.

Dator funkade felfritt i 2 dagar.. sen out of the blue "frös" den och cirkeln dök upp som snurrade utan att något hände. Stängde av den och efter omstart får jag bara svart skärm.

Den startar men sen inget mer. Skärmen är svart, efter ett tag blinkar en vit folder med frågetecken.

 

Har testat alla kommandon jag hittat i guider men ingenting händer.

 

Kan hårddisken gå sönder bara så där?

 

Alla tips/råd hjälp mottages tacksamt

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan "bara" vara startfiler som är korrupta.

 

Du får hålla in "ALT+CMD+R" innan startljudet.

Nu startar du återställningskonsoll via internet, så se till att du kan ansluta via sladd eller trådlöst.

Installera om systemet utan att radera disken så finns chansen att dina filer finns kvar som inte tillhör systemet.

 

Du kommer nu bara installera ett nytt fräscht system.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Har testat detta men det händer ingenting.

 

Hur länge ska man hålla in knapparna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör hårdvarutest. Håll ner D-tangenten när du slår på dator och fortsätt hålla ner den tills datorn säger att den startar hårdvarutest/diagnostik.

Fungerar det inte med D-tangenten, gör om med alt-D.

 

En lista på bra tangentkombinationer för felsökning finns här https://support.apple.com/en-us/HT201255

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövat samtliga tangentkombinationer där men ingenting händer.

 

vid Option-Command (⌘)-P-R flashar skärmen i vitt ett ögonblick efter att den startat om två gånger men sen ingenting.. samma svarta, svagt upplysta skärm.

 

hopplöst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som fel på grafikkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag inte måla Fan på väggen, men KAN ju vara att du köpt en fuktskadad dator som nu sakta börja dö pga korrosion och lödningar som fräts bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo kan vara så kanske men den funkade fint när jag testade den hos säljaren och sen som sagt utan problem efter formatering och ominstallation. I två dagar :/

 

 

Ska testa skruva av botten och ta ur batteriet enligt denna guiden:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ju göra - har MYCKET svårt att tro att det har med batteriet att göra då datorn går igång.

Det där är ett trick om datorn dött och sedan är livlös - då kan det hjälpa att koppla ifrån batteriet och starta från enbart sladd.

 

Du har andra problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah sant, tack.

 

Om det är grafikkortet - kan man ta ut det och och testa på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är integrerat på logic-kortet. Fastlött mao, inte en egen separat del.

 

Skickar ett PM till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...