Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig grafikprestanda i ny iMac(?)


Ciryaquen

Rekommendera Poster

Har köpt en ny iMac och förväntade mig ett lyft i grafikprestanda jämfört med min gamla (late 2012), men jag märker knappt någon skillnad.

 

Spelar tex Battlefield 1 via bootcamp och där kan jag precis som på min förra iMac bara spela på mediuminställningar medan jag läser att andra kan spela på ultra med över 60 FPS.

 

Har vad jag vet alla senaste drivrutinerna etc. så jag vet inte, kan det vara något fel på datorn?

 

(Specs på min nya iMac är: i7 4,2 GHz, 40 GB RAM, Radeon Pro 580)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andra kan spela på ultra med över 60 FPS.

 

 

 

Vilka då andra? Vad har de för iMac? Vad ställer de in för skärmupplösning? Retinaskärm i full upplösning är tungt att dra runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Telly säger, även om det låter skumt. Jag menar, ditt kort har ju 8GB RAM och borde dra runt det. Jag har en identisk dator till dig för övrigt och har inte märkt att grafiken laggar. Dock så kör jag inte bootcamp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar

Har inte kört full upplösning i spelen utan samma inställningar som på min förra dator (1440p), och jag hade förväntat mig att kunna köra på bättre inställningar än min 5 år gamla dator. Om man googlar på recensioner på den nya imacen verkar alla få bättre grafikprestanda än vad jag upplever.

 

Kan för övrigt nämna ett annan grafikkortselaterat problem med min nya dator, externa skärmar beter sig underligt. När jag har tv:n inkopplad men avstängd laggar muspekaren jättemycket. Jätteskumt men så fort jag slår på den funkar allt som det ska. Min andra externa skärm som jag brukar ha inkopplad blir istället blå ca 50% av gångerna jag väcker datorn, och man måste då koppla ifrån och i den igen alternativt ändra upplösning på den för att få tillbaka bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man installerar Bootcamp så uppmanas man att ladda ner de senaste (Windows)drivrutinerna från Apple. (Så var det förr i alla fall.)

Har du gjort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar

Har inte kört full upplösning i spelen utan samma inställningar som på min förra dator (1440p), och jag hade förväntat mig att kunna köra på bättre inställningar än min 5 år gamla dator. Om man googlar på recensioner på den nya imacen verkar alla få bättre grafikprestanda än vad jag upplever.

 

Kan för övrigt nämna ett annan grafikkortselaterat problem med min nya dator, externa skärmar beter sig underligt. När jag har tv:n inkopplad men avstängd laggar muspekaren jättemycket. Jätteskumt men så fort jag slår på den funkar allt som det ska. Min andra externa skärm som jag brukar ha inkopplad blir istället blå ca 50% av gångerna jag väcker datorn, och man måste då koppla ifrån och i den igen alternativt ändra upplösning på den för att få tillbaka bilden.

 

Nu tillkommer mer information om externa skärmar och TV och gud vet allt.

 

Har du problem på den interna skärmen (med alla externa urkopplade) eller på de externa? Kör du dubbla skärmar när du har problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Telly82: Jag frågade egentligen eftersom jag har kört fast med att försöka lösa det med mjukvara och började fundera på om det kunde finnas något hårdvaruproblem som orsakade det. Det var därför jag kom att tänka på att jag har (typ) grafikrelaterade problem i macOS också, men det kanske inte alls är relaterat. Och jag har tyvärr inget nyare spel för macOS som jag kan testa för att jämföra med windowsversionen..

 

Jag har provat att installera om både windows, bootcamp och drivrutiner, och både testat de som man uppmanas att ladda ner från boot camp assistant och att ladda ner direkt från Radeons hemsida och det har inte gjort någon skillnad.

 

För att svara på din sista fråga så kan jag inte köra Battlefield 1 i annat än mediuminställningar även med alla externa skärmar urkopplade. Men tex. den här killen påstår att det ska fungera bättre: "Since Apple choose 5K because of its perfecting scaling of double 2560x1440 resolution, gaming at 1440P looked great with no weird image issues that you often get when running at a lower resolution than intended for the display. Setting all the graphics settings set to the absolute maximum (ultra preset), Battlefield 1 ran between 50 to 70 frames per second, with the vast majority of the time staying above 60 frames, which is perfect for this display. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt problem. Som du skriver, det borde ju fungera.

 

Om du gör som killen skriver, sätter skärmen i Windows kontrollpanel till 2560x1440 och sedan testar Battlefield 1, hur blir det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt, det funkade!! Nu känns det äntligen som att jag har en ny dator :)

 

Men trodde att det skulle räcka att sänka upplösningen i själva spelet (vilket jag alltså gjort innan med alla spel jag testat), inte att man skulle behöva sänka upplösningen i Windows..

 

Nu har jag bara problemen med externa skärmar kvar, men det kanske har med adaptrarna jag använder att göra eller nått sånt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt, det funkade!! Nu känns det äntligen som att jag har en ny dator :)

 

Men trodde att det skulle räcka att sänka upplösningen i själva spelet (vilket jag alltså gjort innan med alla spel jag testat), inte att man skulle behöva sänka upplösningen i Windows..

Kul! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, där fick vi ju svaret då. :)

 

Ja, adaptrar kan vara ett problem, särskilt no-name.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...