Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Luminar (program för bildbehandling)


BjornS

Rekommendera Poster

Hej folks.

Tänkte vi kunde ha en tråd för bildprogrammet Luminar (version 2018 aktuell just nu) där vi kan stöta och blöta problem och möjligheter. Hoppas våra moderatorer tycker det är okej.

 

Min första fråga är om det finns någon codec som gör det möjligt att förhandsgranska output filer som skapas när man jobbar med RAW.

 

Så här ser de ut i finder och "Bilder" kan inte importera dem alls.

 

post-70154-0-55601200-1514460995_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du kan ju exportera till JPEG och då kan ju Bilder öppna dem, eller Förhandsvisning... Luminar sparar arbetsbilder / bilder under arbete i sitt eget filformat. Jag vet inget annat program än Luminar som öppnar Luminar-filer, det kanske kommer längre fram om Luminar blir tillräckligt populärt så att det uppstår ett intresse för det. Men annars får man ju exportera som JPEG t ex. Luminar kan även exportera till Photoshop (PSD) filer. Apropå Photoshop-filer så öppnar inte Bilder dem heller. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kommer jag att göra, alltså exportera till jpeg.

Vill ju dock gärna behålla de redigeringar som jag gjort i Luminar.

Även originalfilen (NEF och RAF) behålls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har RAW-formatet i Bilder och därifrån väljer att redigera i Luminar, så behåller du originalbilden som den är och får en ny kopia från Luminar som är i JPEG när du stänger Luminar och är i Bilder igen. Öppna alltså Luminar inuti Bilder genom att i Bilder gå in i redigeringsläget för en bild, där klicka på rutan med tre punkter "..." i en cirkel och där välja Luminar, nu öppnas bilden i Luminar och det blir en ny kopia i Bilder. I Bilder kan du sen välja "Återgå till original" när du vill ha tillbaks originalbilden innan Luminar-redigeringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...