Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem iCloud bildbibliotek synkar laddar inte upp alla bilderna i bi


Jeepen66

Rekommendera Poster

Har en Mac med Os 10.13.2 Bilder innehåller lite mer än 24 000 bilder.

Har 200 GB iCloud utrymme

Har en iPhone 7 128 GB iOs 11

Har ett iCloudkonto där alla ingår.

 

Problemen började med iPhone 7 eller det var då jag upptäckte det.

 

Iclod biblioteket innehåller bara ca 11 000 bilder och har uppdaterat sig mot datorn, säger den.

 

Jag har fiber 100/100 och har låtit mac:en stå inkopplad med nätverkskabel ett helt dygn, inga fler bilder :(

Vad jag än gör vill den inte föra över alla 24 000 bilderna till molnet

 

 

Om jag vill ha över alla bilderna på iPhonen måste jag stänga av icloud bild bibliotek på telefonen och köra över bilderna via iTunes. då kommer alla in och där e gott om plats över. Men jag vill ha dem i iCloud så jag kommer åt dem på min iPad och Apple TV också.

 

Slår jag på iCloud bild delning på iPhonen så vill den först radera alla bilder som jag synkat med iTunes.

 

Var inne på Apple i Malmö idag och hoppades på hjälp men de hänvisade mig till apple care-supporten...

 

Hoppas någon kanske vet på någon lösning.

 

Jo jag testade importera bilder till iCloudbiblioteket men "Bilder" går inte att välja som import val

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har bilder i Bilder-biblioteket som finns utanför Bilder-biblioteket, alltså bilder som bara är länkande in i Bilder-biblioteket men som egentligen ligger på annan plats, så förs de inte över till iCloud bildbibliotek. Det är bara bilder som ligger i själva Bilder-biblioteket som förs över.

Du kan prova att importera bilder till Macen från iPhone genom programmet Bildinsamling, det kan importera till Bilder. Bildinsamling medföljer varje Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att synkningen inte funkar i din Mac kan du testa att slå av iCloud bildbibliotek i Systeminställningar och sedan slå på det igen. Då går förhoppningsvis synken igång igen. Den kommer då att vilja synka alla dina bilder med iCloud igen, så det kommer att ta ett tag.

 

Det finns också ett annat knep som du kan testa först om du inte vill synka om hela bildbiblioteket. Stäng av din wifi. Gå sedan in i Systeminställningar > Nätverk. Markera Wi-Fi i listan till vänster och klicka på knappen "Avancerat...". Välj ditt nätverk i listan och klicka på minustecknet för att ta bort det. Starta om din dator, slå på wifi och anslut sedan till ditt nätverk igen. Starta Bilder och håll tummarna för att synken går igång igen.

 

Slå sedan på iCloud bilddelning i din iPhone. Du får nog bita i det sura äpplet och radera alla bilder först om systemet föreslår det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är som Raphael skriver att dina bilder inte ligger i bildbiblioteket så kan du markera dem inuti Bilder och välja Arkiv > Samla ihop... Då sparas de i bildbiblioteket i stället och kan synkas med iCloud.

 

Kontrollera att bilderna sparas i Bildbiblioteket genom att gå till Bilder > Inställningar. Kryssa i rutan Vid import: Kopiera objekt till Bilder-biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem sedan jag köpte min nya iPhone 8 för några veckor sedan. Jag ska se om något av ovanstående fungerar.

 

Dock har jag ett annat problem. Förde över mitt iPhoto-bibliotek i somras och skippade iPhoto, kör bara Bilder. Var noga att kolla så alla bilder verkligen kom med. Upptäckte dock nyligen att ca 300 bilder försvunnit. Fanns på backup, men lite skrämmande att bilder bara försvinner. Någon som har någon förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilderna låg utanför iPhoto utan att vara inkopierade i biblioteket, bara länkade till biblioteket, så finns de inte med i iPhoto-filen och kommer därmed inte med när man öppnar biblioteket i en annan dator, om man inte har kopierat över de länkade bilderna. Gör man en backup t ex i TimeMachine så kommer ju allt med i backupen för den gör ju backup även på bilder som ligger utanför iPhoto, men om man bara importerar iPhoto-filen från backupen så kommer inte bilderna utanför med i den importen även om de finns i backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår. Just dessa bilder låg dock i iPhoto eftersom de var tagna med iPhone som synkats via min Bildström. Bara vissa av fotona från en viss händelse saknades. Så tyvärr löser inte det problemet.

 

Är det någon vits att både använda iCloud och Min bildström mellan iPhone/iPad och Mac? Jag har bara Appleenheter med iCloudsynk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ingen vits med det. Bildström är för enheter som inte klarar iCloud bildbibliotek eller om man väljer att inte använda iCloud bildbibliotek. Bildström är ju en temporär lagring, idén är att man sen ska flytta bilderna ut från Bildström. Iphoto hade en särskild mapp för bildström. Bilder har inte det, i Bilder syns bilderna från Bildström på samma ställe som alla andra bilder de flyttas ut från Bildström automatiskt alltså, men på iPhoto måste man flytta ut dem från Bildström manuellt till iPhoto biblioteket. Men om alla ens enheter använder iCloud bildbibliotek så finns absolut ingen poäng i att använda Bildström också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har klickat i "Kopiera objekt till Bilder-biblioteket" i Inställningar ligger väl bilderna i Bilder och inte bara länkade?

Jag har importerat bilder från Skrivbordet och de borde väl också ligga i Bilder så de finns i molnet. Upplever att dessa bilder inte försvinner från min iPhone/iPad då jag raderar dem från datorns Bilder och det skedde även tidigare då synkningen fungerade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med alls vad du menar.

Du har importerat dina bilder från Skrivbordet och de raderas inte från iPhone när du tar bort dem från Bilder? Om du använder Bildström så är inte biblioteken synkade för radering, det är bara med iCloud bildbibliotek som biblioteken speglar varandra. Inte med bildström, bildström är bara en metod för överföring men inte för synk. Så bilderna från Skrivbordet som du har lagt i Bilder och kommit över till din iPhone genom bildström, de tas inte bort från iPhine när du tar bort dem från Bilder - och det är precis som det ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det handlar om iCloud bildbibliotek som felar så slå av det på iPhone, radera alla bilder i iPhone, och sen koppla på iCloud bildbibliotek igen. Då blrjar du om med synken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med alls vad du menar.

Du har importerat dina bilder från Skrivbordet och de raderas inte från iPhone när du tar bort dem från Bilder? Om du använder Bildström så är inte biblioteken synkade för radering, det är bara med iCloud bildbibliotek som biblioteken speglar varandra. Inte med bildström, bildström är bara en metod för överföring men inte för synk. Så bilderna från Skrivbordet som du har lagt i Bilder och kommit över till din iPhone genom bildström, de tas inte bort från iPhine när du tar bort dem från Bilder - och det är precis som det ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder iCloud och inte Bildström. Det är därför jag tycker det är konstigt att det ej synkar. Bilderna jag importerat från skrivbordet var sådana jag scannat in från annan källa än iPhone.

 

Tack, jag har fått svar på det viktigaste!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...