Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tacksam om hjälp för att välja väg för lagring av foton, iCloud, Googl


Bulldog76

Rekommendera Poster

Foton lagring setup

Hej,

Jag vill ha hjälp med att komma på hur jag ska göra för att få en så optimal lösning som möjligt för min fotohantering. Jag använder både iCloud dör jag backar upp mitt fotbibliotek för att få tillgång till det överallt (ipad).

Men eftersom jag har blandad kompott av hårdvara (Android,telefoner Shield, Playstation osv) så har jag också samtidigt använt Google foton där alla våra foton och videos backas upp till.

Däremot så får man ju inte full upplösning när man hr gratisalterntivet.

Och att man inte har sina bilder själv.

Jag tänkte avhjälpa problemet genom att köpa en NAS, så jag skaffade en Synology Diskstation 218 Play.

Jag hade planen att jag skulle flytta Apple Fotobiblioteket till NASen. Kopierade över biblioteket. Det fungerade alldeles utmärkt, tog tid speciellt som den fick rensa sig själv då jag hade optimerad lagring på min Macbook.

Nu skulle jag göra den till systembibliotek, det fungerade också, för så långt hade jag läst mig till att det skulle fungera. sen så skulle jag aktivera iCloud i Bilder appen för att unna välja att alla mina bilder ska hämtas. Där tog det stopp.

Felmeddelande som säger att systembiblioteket inte får bara på en nätverksserver om man ska ha iCloud igång.

Jaha, och nu då?

Någon som kan tipsa mig om hur jag ska göra? Synology fotoappen verkar vara rätt bra och den kan säkerhetskopiera från android telefoner automatiskt, iPads och andra iOS enheter samt från Macen när jag lägger in foton från systemkameran.

Ska jag använda den och skippa Bilder appen helt och hållet? Senaste åren har alla nya bilder visserligen hamnat på Google, den är rätt kul som gör album mm, det verkar Bilder också göra bra. Jag hade tänkt behålla både bilder och google foton egentligen.

Har fastnat lite i mina tankebanor och kan inte bestämma vad som blir bäst.

Nasen är inköpt så den går inte att returnera heller. Hade ju en exern hårddisk redan, men ville inte var tvungen att hela tiden koppla den till MacBook för tt komma åt biblioteket.

Tips om vad jag bär göra och hur tas emot tacksamt.

Som sagt, tanken var att ha fullt iCloud fotobibliotek på Nasen och att bilder lades till där för att sedan synkas via iCloud till alla iOS enheter. Men även till google fotos….. Vet inte varför jag gärna har båda… Men borde kanske skippa iCloud helt och hållet och köra Synologys variant?

På så sätt kan jag skita i att betala för flera hundra gb lagring på iCloud och enbart köra någon offsite lösning som Crashplan för att ha backup utanför hemmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade ditt inlägg så typsnittet blev större. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...