Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone X och AirPods ringer upp från fickan!


martin991

Rekommendera Poster

Hej!

Jag använder AirPods till min iPX och har upptäckt något som stör mig oerhört.

 

Jag har börjat ringa upp folk från fickan eller råkat lägga på samtal.

 

När jag har mina AirPods aktiva så verkar det som skärmen ändå är aktiv, trots att jag har den låst. Detta gör att jag kan komma åt knappar trots att jag har telefonen låst och i fickan. Speciellt vanligt nu på vintern när man går med händerna i fickorna ofta.

 

Jag är helt säker på att telefonen är låst då jag är väldigt noga att alltid låsa den innan jag lägger den i fickan. FaceId är så snabbt att om du plockar upp telefonen för att lägga ned den i fickan så hinner den låsa upp. Jag har råkat ut för lite konstiga saker pga detta innan jag började med min nya rutin att alltid klicka på låsknappen innan jag lägger ned telefonen i fickan. Men som sagt så är skärmen alltid aktiv när jag har mina AirPods i öronen. Telefonen är fortfarande låst men skärmen är aktiv och jag kan av misstag ringa upp folk.

 

Har jag missat någon inställning? Är det en bugg eller en feature?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ett väldigt störande problem. Så fort jag touchar skärmen med fingrarna eller den känner en ”upplyftande rörelse” så aktiveras skärmen. Mycket störigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett väldigt störande problem. Så fort jag touchar skärmen med fingrarna eller den känner en ”upplyftande rörelse” så aktiveras skärmen. Mycket störigt.

 

Inställningar > Visning och ljusstyrka > Håll upp för att väcka

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inställningar > Visning och ljusstyrka > Håll upp för att väcka

?

 

Det är inte lösningen. Då kommer den inte att väckas alls när man håller upp den...

Man kan säga att jag har två problem, som troligtvis är relaterade.

 

1: När jag gör samtal med AirPods(kanske även utan?) så väcks skärmen antingen vid beröring eller när den känner "håll upp". Trots att telefonen är låst så kommer menyn "ni vet den vanliga när man ringer ett samtal" upp. Trots att skärmen är låst så kan man trycka på vilken av dessa knappar man vill. Detta medför att om jag har telefonen i fickan och har handen i samma ficka så klickar jag på en drös funktioner under ett pågående samtal. Sjukt störigt.

 

2: När jag har AirPods i öronen så har telefonen, i fickan, ringt upp min syster och min bror ett par gånger. Både då jag haft handen i fickan och då jag inte haft det. Telefonen har alltså inte ringt upp något av samtalen på min senast-lista. Troligtvis så ringer den något av mina nödnummer. Eventuellt i favorit-fliken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte lösningen. Då kommer den inte att väckas alls när man håller upp den...

Man kan säga att jag har två problem, som troligtvis är relaterade.

 

 

 

Så hur hade du tänkt att telefonen ska veta när du håller upp den,ja bara för att hålla upp den och hålla upp den så den ska tända skärmen?

iOS är inte tankeläsare så du får välja hur det ska fungera.

Du får helt enkelt välja att den tänds när du alltid håller upp den eller att du måste trycka på en knapp för att skärmen ska tändas.

Med andra ord det finns ingen lösning på ditt problem eftersom iOS kan inte veta vad du vill göra när du höjer telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

2: När jag har AirPods i öronen så har telefonen, i fickan, ringt upp min syster och min bror ett par gånger. Både då jag haft handen i fickan och då jag inte haft det. Telefonen har alltså inte ringt upp något av samtalen på min senast-lista. Troligtvis så ringer den något av mina nödnummer. Eventuellt i favorit-fliken.

 

Se till att telefonen är låst innan du lägger ner den i fickan.

Ringfunktionen kan omöjligt aktiveras bara genom att du har AirPods i öronen utan du måste aktivt säga det.

Har det ringt som du säger är det garanterat en hederlig "fickringning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så hur hade du tänkt att telefonen ska veta när du håller upp den,ja bara för att hålla upp den och hålla upp den så den ska tända skärmen?

iOS är inte tankeläsare så du får välja hur det ska fungera.

Du får helt enkelt välja att den tänds när du alltid håller upp den eller att du måste trycka på en knapp för att skärmen ska tändas.

Med andra ord det finns ingen lösning på ditt problem eftersom iOS kan inte veta vad du vill göra när du höjer telefonen.

 

 

 

Se till att telefonen är låst innan du lägger ner den i fickan.

Ringfunktionen kan omöjligt aktiveras bara genom att du har AirPods i öronen utan du måste aktivt säga det.

Har det ringt som du säger är det garanterat en hederlig "fickringning"

 

 

Har du inte läst mina inlägg? Snälla gör det innan du kommenterar nedlåtande.

Telefonen är låst, i alla tänkbara fall jag har beskrivit. Problemet är att flera funktioner blir aktiva, trots att skärmen är låst men aktiv.

Tänk dig att jag ringer ett samtal med min telefon, släcker och låser skärmen. Sen tar du upp telefonen och du kan inte låsa upp den för du har varken min kod eller ansikte. Trots detta kan du alltså byta mellan högtalare, AirPods, mute, lägga till samtal etc.

Snodde en bild från nätet på menyn jag menar. Den blir aktiv av "håll upp" och touch av skärmen.

post-53929-0-57890400-1517157082_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser dina inlägg men dom är väldigt röriga och motsägelsefulla.

Finns säkert någon annan som förstår bättre och kan hjälpa dig :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser dina inlägg men dom är väldigt röriga och motsägelsefulla.

Finns säkert någon annan som förstår bättre och kan hjälpa dig :yeahbaby:

 

Ojdå, förlåt att jag skriver så att du inte kan förstå. Du kanske kan hjälpa mig genom att skriva var mina inlägg är röriga, motsägelsefulla och svåra att förstå så kan jag bli bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte lösningen. Då kommer den inte att väckas alls när man håller upp den...

Man kan säga att jag har två problem, som troligtvis är relaterade.

 

1: När jag gör samtal med AirPods(kanske även utan?) så väcks skärmen antingen vid beröring eller när den känner "håll upp". Trots att telefonen är låst så kommer menyn "ni vet den vanliga när man ringer ett samtal" upp. Trots att skärmen är låst så kan man trycka på vilken av dessa knappar man vill. Detta medför att om jag har telefonen i fickan och har handen i samma ficka så klickar jag på en drös funktioner under ett pågående samtal. Sjukt störigt.

 

2: När jag har AirPods i öronen så har telefonen, i fickan, ringt upp min syster och min bror ett par gånger. Både då jag haft handen i fickan och då jag inte haft det. Telefonen har alltså inte ringt upp något av samtalen på min senast-lista. Troligtvis så ringer den något av mina nödnummer. Eventuellt i favorit-fliken.

 

1. Som standard så väcks skärmen vid beröring alt håll upp, det går att stänga av om det skulle hjälpa något. Inställningar -> Allmänt -> Hjälpmedel -> Tryck för att väcka, Inställningar -> Visning och ljusstyrka -> Håll upp för att väcka.

 

2. Kommer du åt låsknappen så den ringer upp nödsamtal kanske? Vet inte om den ringer 112 som standard och sedan kontakterna man ställt in, Inställningar -> Nödsamtal SOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...