Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Realtek wi-fi driver problem i Ubuntu 17.04, 17.10


gustaff

Rekommendera Poster

Hej,

Jag installerade Ubuntu 17.04 på min Lenovo E470, men det verkar vara problem med wifi drivrutinerna och jag kan inte köra trådlöst. Har använt kommandot lspci och fått fram under -Network ... att "Device c821" ska bestämma vilken wifi adapter modell som jag ska ha, men jag får inte någon info om vilken modellen är. Jag har googlat på c821, men hittar inte någon info om vilken modell jag ska använda.

 

Har följt ett flertal guider utan resultat, bland annat den på bifogad bild nedan.

Har gjort alla steg och även initialt uppdaterat till senaste kärnan och ubuntu 17.10

 

Känner någon möjligtvis till detta problem och kan hjälpa mig? Jag söker alltså efter rätt wifi adapter modell, som ska enligt guiden nedan bestämmas av "Device c821".

post-23205-0-98230900-1514216372_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Systeminställningar, klicka på Programuppdateringar och gå till fliken Ytterligare drivrutiner. Där ska du hitta proprietära drivrutiner om sådana finns till det trådlösa nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Systeminställningar, klicka på Programuppdateringar och gå till fliken Ytterligare drivrutiner. Där ska du hitta proprietära drivrutiner om sådana finns till det trådlösa nätverkskortet.

Hej Alix och tack för svar!

Jag har redan kollat där och där finns alltså ingen drivrutin för wifi. Jag måste lägga till denna, men vet inte vilken modell. Det är detta jag har undersökt med lspci, men under "-Nätverk" får jag inte info om vilken wifi drivrutin jag ska ha, bara att "Device c821", ska bestämma detta. Kolla sista stycket i bilden jag bifogade ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alix och tack för svar!

Jag har redan kollat där och där finns alltså ingen drivrutin för wifi. Jag måste lägga till denna, men vet inte vilken modell. Det är detta jag har undersökt med lspci, men under "-Nätverk" får jag inte info om vilken wifi drivrutin jag ska ha, bara att "Device c821", ska bestämma detta. Kolla sista stycket i bilden jag bifogade ovan.

Okej. Vad får du för resultat om du kör

lsusb

i Terminalen? (Du har väl USB-wifi?)

 

---

 

Om du har ett internt som heter c821 ska du göra som följer här (observera att du behöver kernel 4.13 eller högre). Citat:

 

 

  1. Download driver directory from this repo: https://github.com/endlessm/linux/tree/master/drivers/net/wireless/rtl8821ce. You can do it by this link: https://minhaskamal.github.io/DownGit/#/home?url=https://github.com/endlessm/linux/tree/master/drivers/net/wireless/rtl8821ce
  2. Unpack zip archive.
  3. Change the Makefile. Line "export TopDIR ?= ..." to export "TopDIR ?= PATH TO EXTRACTED DIRECTORY".
  4. make
  5. sudo make install
  6. sudo modprobe -a 8821ce
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Vad får du för resultat om du kör

lsusb

i Terminalen? (Du har väl USB-wifi?)

 

---

 

Om du har ett internt som heter c821 ska du göra som följer här (observera att du behöver kernel 4.13 eller högre). Citat:

 

 

Okej. Vad får du för resultat om du kör

lsusb

i Terminalen? (Du har väl USB-wifi?)

 

---

 

Om du har ett internt som heter c821 ska du göra som följer här (observera att du behöver kernel 4.13 eller högre). Citat:

 

får inte mycket info här. Tänkte bifoga foto, men hittar inte var jag kan bifoga fil i svar. Om jag kör lspci får jag all info: däribland Nätverks info, men det står att Wifi är "Unclaimed". Jag ser nu i skrivande stund att du länkat mer info nedan, så jag ska kolla in det nu. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

får inte mycket info här. Tänkte bifoga foto, men hittar inte var jag kan bifoga fil i svar. Om jag kör lspci får jag all info: däribland Nätverks info, men det står att Wifi är "Unclaimed". Jag ser nu i skrivande stund att du länkat mer info nedan, så jag ska kolla in det nu. Tack!

Nej Har PCI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Vad får du för resultat om du kör

lsusb

i Terminalen? (Du har väl USB-wifi?)

 

---

 

Om du har ett internt som heter c821 ska du göra som följer här (observera att du behöver kernel 4.13 eller högre). Citat:

 

Hej igen Alix. Jag har ju internt så jag följde länken ovan och undersökte att jag först hade en kärnan 4.13, vilket ska funka. Sen laddade jag ner Zip-filen med rtl8821ce, men sen förstår jag inte vad guiden menar i rad 3: Change the Makefile. Line "export TopDIR ?= ..." to export "TopDIR ?= PATH TO EXTRACTED DIRECTORY". Jag hittar ingen Line "export TopDIR..." Ska jag skapa en path typ? Förstår du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Alix. Jag har ju internt så jag följde länken ovan och undersökte att jag först hade en kärnan 4.13, vilket ska funka. Sen laddade jag ner Zip-filen med rtl8821ce, men sen förstår jag inte vad guiden menar i rad 3: Change the Makefile. Line "export TopDIR ?= ..." to export "TopDIR ?= PATH TO EXTRACTED DIRECTORY". Jag hittar ingen Line "export TopDIR..." Ska jag skapa en path typ? Förstår du?

Jag har tyvärr ingen Linux eller Ubuntu installerad för närvarande, så jag kan bara guida dig, inte visa dig. Men det som anges via länken ska fungera. Elementary OS (Loki) bygger på Ubuntu.

 

Edit: Du kan ju alltid installera pakethanteraren Synaptic och se om rtl8821ce finns med där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr ingen Linux eller Ubuntu installerad för närvarande, så jag kan bara guida dig, inte visa dig. Men det som anges via länken ska fungera. Elementary OS (Loki) bygger på Ubuntu.

 

Edit: Du kan ju alltid installera pakethanteraren Synaptic och se om rtl8821ce finns med där.

Ok, men förstår du vad jag ska göra i punkt 3): Change the Makefile. Line "export TopDIR ?= ..." to export "TopDIR ?= PATH TO EXTRACTED DIRECTORY".?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men förstår du vad jag ska göra i punkt 3): Change the Makefile. Line "export TopDIR ?= ..." to export "TopDIR ?= PATH TO EXTRACTED DIRECTORY".?

Nej, tyvärr. Jag behöver ha sådant här framför mig för att lösa en uppgift.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr. Jag behöver ha sådant här framför mig för att lösa en uppgift.

Ok, fullt förståeligt! Stort tack för hjälpen i alla fall. Känner att jag kom i alla fall ett par steg närmre en lösning :) Mvh Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, fullt förståeligt! Stort tack för hjälpen i alla fall. Känner att jag kom i alla fall ett par steg närmre en lösning :) Mvh Gustaf

Jag önskar dig lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...