Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att se alla filer på extern hårddisk


cevin.church

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har problem med att öppna filer från min externa hårddisk som innehåller en backup av macen jag nu använder (ominstallerad och raderad hårddisk). I Finder kan jag bara se ett fåtal filer, och dessa går inte att kopiera över till macen eller öppna. När jag använder recovery-programvara (i mitt fall EaseUS Data Recovery Wizard) får jag upp samtliga filer, men det tar en enorm tid att få ner allt. Det verkar inte ens som att det går att få ner allting. Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har använt EaseUS för att ta backup av din dator till en externa hdd ? Jag har någon gång använt detta pgm för att backupa windowsdatorer men slutade för att de använder en egen filstruktur som endast kan användas med detta pgm. Det är alltså helt normalt att du endast ser några filer med Finder, du måste använda EaseUS för att 'restora'. Det är detta du måste göra.

 

Bästa (om du inte vill använda Time Machine) är att baclupa mac med SuperDuper eller Carbon Copy Cloner. Då skapas en verklig kopia av din disk i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har använt EaseUS för att ta backup av din dator till en externa hdd ? Jag har någon gång använt detta pgm för att backupa windowsdatorer men slutade för att de använder en egen filstruktur som endast kan användas med detta pgm. Det är alltså helt normalt att du endast ser några filer med Finder, du måste använda EaseUS för att 'restora'. Det är detta du måste göra.

 

Bästa (om du inte vill använda Time Machine) är att baclupa mac med SuperDuper eller Carbon Copy Cloner. Då skapas en verklig kopia av din disk i datorn.

 

Ah, det är ett problem. Jag har inte lust att köpa fullversionen av EaseUS, och måste ha viktiga filer från backupen. Jag vill alltså inte återställa hela systemet från backupen, utan bara extrahera ett fåtal filer, till exempel bilder, dokument, filmer och iTunes-backuper av iOS-enheter. Går det verkligen inte att göra på något annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Timemachine är ju gratis, förstår varför du inte använt det.

Tyvärr kan jag inte det programmet du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte lust att köpa fullversionen av EaseUS, och måste ha viktiga filer från backupen.

 

Måste du så måste du, förmodligen.

 

Men hur fick du dit filerna? Har du inte redan EaseUS någonstans?

 

Du KANSKE kan lyckas med något program som återskapar filer. Men då får du förmodligen bara filens innehåll, men inte mapp, filnamn och datum (exempelvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs har jag aldrig varit tvungen att restora backuper tagna med EaseUS gratisversion. Måste man verkligen ha fullversionen för att göra detta?

Det är isf ett raffinerat bondfångeri. Läs om fullversionen erbjuder restore av enstaka filer..Kanske gratisversion bara erbjuder 'full' restore. Isf är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala om filerna är viktiga. Och använda ett annat backuppgm i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CIQTK4FUAAAbjDw.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Timemachine är ju gratis, förstår varför du inte använt det.

Tyvärr kan jag inte det programmet du använder.

 

Timemachine gick inte att använda eftersom datorn ej var i brukbart skick på grund av systemfel. Jag var tvungen att koppla ihop datorn till en annan mac via thunderbolt och på så sätt skapa backupen via EaseUS försöksversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs har jag aldrig varit tvungen att restora backuper tagna med EaseUS gratisversion. Måste man verkligen ha fullversionen för att göra detta?

Det är isf ett raffinerat bondfångeri. Läs om fullversionen erbjuder restore av enstaka filer..Kanske gratisversion bara erbjuder 'full' restore. Isf är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala om filerna är viktiga. Och använda ett annat backuppgm i fortsättningen.

 

Nej, gratisversionen erbjudar enbart preview av datan, alltså ingen form av restore över huvud taget. Önskar att jag visste detta innan jag använde programvaran för att göra backupen... Står nämligen inte någonstans på hemsidan, utan bara som ett meddelande när jag försöka återställa datan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Timemachine gick inte att använda eftersom datorn ej var i brukbart skick på grund av systemfel. Jag var tvungen att koppla ihop datorn till en annan mac via thunderbolt och på så sätt skapa backupen via EaseUS försöksversion.

 

Två bättre program för detta är Carbon Copy Cloner respektive Super Duper!

Kostar några hundra, men kan testas gratis (om jag minns rätt).

 

Har du kvar originaldisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Två bättre program för detta är Carbon Copy Cloner respektive Super Duper!

Kostar några hundra, men kan testas gratis (om jag minns rätt).

 

Har du kvar originaldisken?

 

Jag har enbart kvar disken, men har ju raderat allt med Skivverktyg och installerat om OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Problemet löst med en hederlig Windows-dator och HFSExplorer. Fungerade utmärkt och fick fram samtliga filer som var viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...