Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte skapa ett nytt mail-konto


olsson-dahl

Rekommendera Poster

Hej!
Jag kör en iMac med OSX 10.11.6

Plötsligt slutade Mail att fungera som har gått bra tidigare.

Jag raderade kontot och försökte sedan lägga upp ett nytt igen.

Min leverantör är Bredbandsbolaget.

Enligt kontakt med deras support ska användarnamnet vara min e-adress + lösen som jag fått av dem.

Men Apple-mail lägger inte upp ett nytt IMAP-konto med dessa uppgifter. Jag kommer aldrig längre än till första dialogrutan där användarnamn och lösen skrivs in.
Sedan står den och snurrar ett bra tag för att sedan meddela att kontot inte kunde skapas. (Apple Mail version 9,3).

Bifogar en dump på dialogrutan som jag inte kommer förbi.

Mvh
Tommy Olsson
Västerås

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skärmdump. Apples Mail kan dock bete sig besynnerligt då och då. För mig funkar det än, peppar, peppar. Du kan testa Thunderbird i stället. Felsökning i Apples Mail brukar aldrig leda någon vart. Du kommer kanske att få svar här av typen ”Mail funkar fint för mig” men det hjälper ju inte dig. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kör en iMac med OSX 10.11.6

Plötsligt slutade Mail att fungera som har gått bra tidigare.

Jag raderade kontot och försökte sedan lägga upp ett nytt igen.

Min leverantör är Bredbandsbolaget.

Enligt kontakt med deras support ska användarnamnet vara min e-adress + lösen som jag fått av dem.

Men Apple-mail lägger inte upp ett nytt IMAP-konto med dessa uppgifter. Jag kommer aldrig längre än till första dialogrutan där användarnamn och lösen skrivs in.

Sedan står den och snurrar ett bra tag för att sedan meddela att kontot inte kunde skapas. (Apple Mail version 9,3).

Bifogar en dump på dialogrutan som jag inte kommer förbi.

 

Mvh

Tommy Olsson

Västerås

post-80211-0-45225500-1513981676.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att starta om dator och router?

gör en säker start på datorn, starta sen om igen och försök på nytt att skapa nytt mailkonto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att starta om dator och router?

gör en säker start på datorn, starta sen om igen och försök på nytt att skapa nytt mailkonto

Japp, omstart av dator och router har testats.

Ingen framgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara så att servrarna inte ger svar, därför får du meddelandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mejlen får alltså inte kontakt med servern.

Kan det vara DNS fel? Fungerar internet i övrigt?

Fungerar den mejlen och lösenordet om du går in på den webbmejl som tillhör kontot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet funkar som det ska.
Jag kan logga in på Bredbandsbolagets webmail utan problem och läsa och skicka mail därifrån.
Och det märkliga är att allt funkar klockrent på min iPad + iPhone och min iMac 27" på jobbet, men INTE på min iMac version 2011 hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara värt att testa att lägga in din mejladress även som användarnamn. På din skärmdump ser det ut som att du inte har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...