Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kontakter i mail


kelvins

Rekommendera Poster

Hej!

 

Använder apples mailprogram och vet inte vad jag gjort men 90% av mina kontakter har försvunnit, deras namn är kvar men de är gråa i listan. MEN det verkar som att de flesta, plus andra gamla adresser, hamnar som "undermappar" till något som heter Apple AB. Det känns som att Apple AB tagit över min mail. Alla kontakter ligger under det och det är som ett prefix i titeln till alla mail jag får, och när jag ska skicka ett mail och söker bland mina kontakter i fältet till så spelar det ingen roll vad jag skriver(Hans, Eva, Johan osv), samma Apple AB-lista kommer upp och väljer jag en adress i listan står det bara Apple AB i till ändå, som om mailet sedan skulle skickas till hela listan.

 

Någon som vet vad det är eller vad jag kan ha gjort för att detta skulle hända?

 

Kan det ha något med iCloud att göra?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar....
Jag antar att du inte menar Tidigare mottagare i Mail, utan du menar när du trycker på '+' i Till-fältet? Den kontaktlista du får upp där är den som finns i programmet Kontakter. Så jag rekommenderar dig att öppna programmet Kontakter och gå igeno där hur det ser ut.

När kontakterna från programmet Kontakter visas i Mail så gråmarkerar den de kontakter där det saknas en e-post adress och bara finns telefonnr eller en vanlig fysisk postadress.

I programmet Kontakter kan man skapa olika grupper av kontakter, kanske det är så att du har skapat en grupp som heter Apple AB och där sorterat in dina kontakter. En grupp av kontakter är en sortering.

Här ser du hur Kontakter ser ut för mig och de grupper jag har skapat:

post-13591-0-40224500-1513945136_thumb.jpeg

Man kan ha kontakter på olika konton, alla iCloud kontakter hamnar under kontot "iCloud" och det är bara det konto jag har som jag har kontakter på. Detta betyder att Kontakter synkar kontakterna med andra enheter som också använder iCloud.

Man kan ha andra konton som Exchange, Gmail m fl och ha kontakter där också och då hamnar de under respektive kontonamn i listan.

Om man inte har något av dessa konton så hamnar kontakterna under "På min Mac".
"På min Mac" är alltså grundkontot om man inte synkar några kontakter över internet.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar....

Jag antar att du inte menar Tidigare mottagare i Mail, utan du menar när du trycker på '+' i Till-fältet? Den kontaktlista du får upp där är den som finns i programmet Kontakter. Så jag rekommenderar dig att öppna programmet Kontakter och gå igeno där hur det ser ut.

 

När kontakterna från programmet Kontakter visas i Mail så gråmarkerar den de kontakter där det saknas en e-post adress och bara finns telefonnr eller en vanlig fysisk postadress.

 

I programmet Kontakter kan man skapa olika grupper av kontakter, kanske det är så att du har skapat en grupp som heter Apple AB och där sorterat in dina kontakter. En grupp av kontakter är en sortering.

 

Här ser du hur Kontakter ser ut för mig och de grupper jag har skapat:

attachicon.gifKontakter.jpeg

 

Man kan ha kontakter på olika konton, alla iCloud kontakter hamnar under kontot "iCloud" och det är bara det konto jag har som jag har kontakter på. Detta betyder att Kontakter synkar kontakterna med andra enheter som också använder iCloud.

 

Man kan ha andra konton som Exchange, Gmail m fl och ha kontakter där också och då hamnar de under respektive kontonamn i listan.

 

Om man inte har något av dessa konton så hamnar kontakterna under "På min Mac".

"På min Mac" är alltså grundkontot om man inte synkar några kontakter över internet.

 

 

 

 

 

Problemet är på båda ställena. Men märkte nu att alla mina kontakter från min telefon dykt under iCloud när jag trycker på +, men de iCloud-kontakterna är också de ända jag har nu. Menar du att det ska finnas en flik som heter "På min Mac"? För antar att det va där jag hade alla kontakter förut. Ser dock inget som heter så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min Mac försvinner när man har iCloud för kontakterna förs över till iCloud när man startar iCloud, detta ska ha gjorts. Har du synkat över kontakter via iTunes tidigare mellan iPhone och Mac? Om man synkar i iTunes så synkar man lokala kontakter alltså de som finns På min Mac respektive På min iPhone. Men har man iCloud ska denna synk vara avslagen för annars blir det dubletter.

Kan du ha använt en annan synk-tjänst än iCloud tidigare? Exchange? Yahoo? Gmail? Något annat? Då måste du vara inloggad på det kontot i Kontakter för att de kontakterna ska synas. Du kontrollerar konton under Kontakter - Inställningar - Konton.

När du trycker på '+' i Till: i Mail så hämtas kontakterna från programmet Kontakter, de kontakterna du ser är från programmet Kontakter. Den enda kontaktlista som Mail har är "Tidigare mottagare". Mail har alltså ingen inbyggd databas för kontakter, annat än "Tidigare mottagare", utan det är Kontakter som Mail interagerar med. Till skillnad från t ex Outlook som har mail, kontakter och kalender i samma program. Så därför är det programmet Kontakter du ska gå in, för det är där du styr kontakterna som syns i Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...