Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avsynka bilder mellan iPhone SE och iCloud


greta23

Rekommendera Poster

Hej. Jag är helt ny som iPhone-användare. Telefonen är inställd på att skicka upp kopior av fotona från iPhone till iCloud. Tänkte helt ta bort fotona från telefonen därefter. Men innebär det att även fotona från iCloud försvinner - jag har fattat det som så att det ligger en synkning mellan enheterna, default? Kan man "avsynka"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud bildbibliotek är en synkningstjänst, det innebär att det du har i telefonen hamnar på iCloud och att alla förändringar du gör i telefonen också utförs på iCloud. Dvs tar du bort bilder från telefonen så tas de också bort från iCloud. Du "avsynkar" genom att avvaktivera iCloud bildbibliotek i telefonen, då kan du ta bort bilderna från telefonen, men då har du inte längre tillgång till bilderna på iCloud bildbibliotek i telefonen. Och när du slår på iCloud bildbibliotek igen så kommer du få tillbaks bilderna från iCloud bildbibliotek. Det går alltså inte att ha iCloud bildbibliotek och slå av automatisk synk / ha manuell överföring av bilder. Icloud bildbibliotek sköte sig automatiskt.

Du får mer utrymme i telefonen om du ställer in att telefonen bara ska ha en mindre kopia och att iCloud har originalet i större storlek. Det kallas för "optimerad lagring".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra förklaring! Antar då att det går att kopiera bilderna vidare från tex iCloud till en IBM-PC (där jag har övriga foton) och att dom kan få ligga "ifred" där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra förklaring! Antar då att det går att kopiera bilderna vidare från tex iCloud till en IBM-PC (där jag har övriga foton) och att dom kan få ligga "ifred" där?

Jag grunnar på din mening "Dvs tar du bort bilder från telefonen så tas de också bort från iCloud." Deletar jag bilder från iPhonen försvinner dom alltså från iCloud och vv. Det innebär väl att gör jag det så kan jag inte få tillbaka bilderna på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag grunnar på din mening "Dvs tar du bort bilder från telefonen så tas de också bort från iCloud." Deletar jag bilder från iPhonen försvinner dom alltså från iCloud och vv. Det innebär väl att gör jag det så kan jag inte få tillbaka bilderna på något sätt?

 

Raderade bilder sparas i "Senast raderade" i 30 dagar. Efter det är det kört om du inte backupat bilderna på annat håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden då min fråga också avser bilder/iCloud.

 

Har just skaffat en iPhone x med 256gb minne. På min pc har jag en massa mappar med bilder. Skulle vilja lägga in dem i telefonen. Hur kommer de att placeras i telefonen? Huller om buller eller hamnar de i mappar? Varje mapp i pcn har ett namn, tex 2013, den mappen vill jag även ha i telefonen. Fungerar det så i iOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...