Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kräsen iphoneanvändare ute efter bättre mic för samtal


macman8000

Rekommendera Poster

Nu tillhör jag nog inte majoriteten o de flesta tycker säkert de här är superfjantigt. Men, i mitt jobb hemifrån och till viss del på resa interagerar jag till 98% med mina kunder med min iphone som enda accesspunkt för att verkligen skapa en bra relation som komplement till epost.

Behöver sitta ibland en timma med en kund i luren samtidigt som man behöver båda händer lediga för att göra nått på datorn.

 

Har provat hundratals headsets, både blåtand o kabel, mitt problem är att jag tycker att mikrofonerna på de flesta mobiltillbehör är så klent ljud i så man låter antingen som att man pratar bakom en rånarluva eller så låter man som en skränig vass robotröst om man kör blåtand + att på blåtand så klipper ljudet stup i ett vilket på långa samtal blir påfrestande att repetera de man säger hela tiden.

De jag testat inkluderar airpods och trådade earpods + mkt annat. Även testat ett par riktiga office headsets som är tänkt att kopplas in till fasta telefoner men de verkar då som att iphonen inte orkar driva dem så ljudet blir ju kasst även där.

 

Nu har jag gått så långt att ja ringer ofta via datorns facetime (som bryggar via mobilen) o så har jag en riktig sån podcast mic på arm + hörlurar. Låter skitbra men så fort jag inte sitter nära datorn o hinner koppla in mig på allt när det ringer så blir de direkt via luren o tillbaks till ej handsfree å kassare ljud igen.

 

Nått tips på enkelt inpluggbart headset med supervarmt/fylligt bra micljud? Kör helst ett me bara en hörsnäcka/hörlur så man hör lite ljud omkring sig och hör sig själv prata.

Hellre mic boom än sladdmic som ligger å skrapar mot kläderna när man försöker prata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tillhör jag nog inte majoriteten o de flesta tycker säkert de här är superfjantigt. Men, i mitt jobb hemifrån och till viss del på resa interagerar jag till 98% med mina kunder med min iphone som enda accesspunkt för att verkligen skapa en bra relation som komplement till epost.

Behöver sitta ibland en timma med en kund i luren samtidigt som man behöver båda händer lediga för att göra nått på datorn.

 

Har provat hundratals headsets, både blåtand o kabel, mitt problem är att jag tycker att mikrofonerna på de flesta mobiltillbehör är så klent ljud i så man låter antingen som att man pratar bakom en rånarluva eller så låter man som en skränig vass robotröst om man kör blåtand + att på blåtand så klipper ljudet stup i ett vilket på långa samtal blir påfrestande att repetera de man säger hela tiden.

De jag testat inkluderar airpods och trådade earpods + mkt annat. Även testat ett par riktiga office headsets som är tänkt att kopplas in till fasta telefoner men de verkar då som att iphonen inte orkar driva dem så ljudet blir ju kasst även där.

 

Nu har jag gått så långt att ja ringer ofta via datorns facetime (som bryggar via mobilen) o så har jag en riktig sån podcast mic på arm + hörlurar. Låter skitbra men så fort jag inte sitter nära datorn o hinner koppla in mig på allt när det ringer så blir de direkt via luren o tillbaks till ej handsfree å kassare ljud igen.

 

Nått tips på enkelt inpluggbart headset med supervarmt/fylligt bra micljud? Kör helst ett me bara en hörsnäcka/hörlur så man hör lite ljud omkring sig och hör sig själv prata.

Hellre mic boom än sladdmic som ligger å skrapar mot kläderna när man försöker prata.

Nej, det är inte fjantigt. Samtalskvaliteten är dålig, allt som oftast.

Min synpunkt är att det helt enkelt är dåligt ljudkvalitet i mobilnäten. Tyvärr saknar vi VoLTE i Sverige, så våra 4G-nät (LTE) kör röstsamtal via 2G/GMS, eller så går allt via 3G. Facetime och andra appar använder datanätet vilket potentiellt ger bättre samtalskvalitet.

Eventuellt kan du få lite bättre ljud om du styr över till 3G.

Ändå kanske man kan hitta headsets som funkar bra för dig, men jag använder dem inte själv i någon större utsträckning (knappt alls om sanningen ska fram). Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Alix skriver så använder vi i Sverige GSM-komprimering av tal över mobilnätet. GSM-komprimeringen förstör talkvaliteten något fruktansvärt. Vissa personers röst passar för GSM-komprimering och då blir kvaliteten acceptabel, andra har en röst som inte passar och då blir det nästan hopplöst. (Eventuellt kan en liten distortion i mikrofonen göra att en röst passar bättre eller sämre).

 

Testa ringa med Skype-appen på mobilen. Då går talet Skype-komprimerat över data-nätet. Det ger enormt mycket bättre ljudkvalitet om man ringer till fasta telefoner (eller datorer). Ringer man till en mobil blir det ju tyvärr GSM-komprimerat i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

Intressanta fakta!

Grejjen är att jag har kollat med folk som jag ringer till å det hör direkt ljusårs skillnad även via mobilnätet på olika mickar jag använder.

Till detta så till att börja med helt utan mobilnätet med i bilden så de flesta headsets inkl. airpods och earpods låter ju t.ex asbra att lyssna på musik själv men spelar jag in mig själv prata via iphonens voice memo app så blir det oftast vråldåligt ljud från micen, tunt och vasst ljud alltså även direkt in rakt in i mobilen utan yttre aktörers nät. Jag antar att det handlar om att spara in pengar eftersom de flesta bryr sig mest om hur musiken låter i örat med spotify och det år det som recensionen på Cnet / mobilnytt / macworld reviews poängsätter mest vilker säljer.

Nu vet jag ju hur en varm fyllig podcast mic låter så jag är lite biased men ändå, vore kul att hitta nått mobilt så nära som möjlig av den ljudkvalitén, kosta vad de kosta vill eftersom jag behöver det i jobbet.

De flesta jag ha kontakt men har slutat använda fast telefon sedan många år så jag försöker bara göra det bästa av sitsen.

Vore king om man kunde hitta ett någorlunda smidigt headset med en sån liten mic arm som går fram mot munnen typ gaming headset fast bara med ljud i ena örat och som inte kräver en extern micförstärkare för att funka, men det kanske är en utopi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta en återförsäljare för Plantronics och snacka med dem. Bättre micar än vad de kan erbjuda får man leta efter!

 

https://www.plantronics.com/se/

 

Jag kan tillägga att jag får själv helt olika resultat beroende på vem jag pratar med, så som flera redan varit inne på så är operatörerna en del av anledningen till dessa problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VoLTE funkar på Telia o Halebop nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanks!

Japp ja kör telia för att försöka få de bästa av näten, även om säkert en del andra har bra kräm i masterna.

När jag testade sist mot en släkting så var de 65 mil bort och vi körde båda mobiler i samma telianät, iphone 6 (jag) och iphone 7 (den andra) och jag ringde via facetime men inte facetime ljudsamtal utan klickade på numret som står i kontaktlistan under mörkgråa "Ring med iphone".

 

Anyway 100% perfekt ljud behövs inte, vill bara låta någorlunda tydlig och naturlig på rösten och är lite allergisk mot när min röst låter vass och skränig, ungefär som de ofta låter i lite äldre blåtandsheadsets och jag blir ofta förvånad hur kass micken är på de flesta hörlurar som har micken på sladden, de är som att de ligger en näsduk över sladdmicken eller att man pratar med ryggen mot. Självklart blir de lite bättre om man håller i micksladden eller virar den runt käken som jag ser en del stressade människor på stan gör när de fått höra "va sa du?, va sa du?" 10ggr av den i andra änden :) men då blir de inte så handsfree direkt, så nån slags min mic book ut mot munnen är att föredra.

 

Ja plantronics vet jag är bra, kanske får utforska dem lite mer.

 

Har ett Jabra PRO 930 hemma som går direkt med sladd till datorn och kommunicerar via dect från headsettet och basenheten. Låter helt okej för det jag hör i örat och håller signal väldigt bra men om bara micken var lite bättre kvalitet skulle de varit perfekt, tycker den låter väldigt vasst när man spelar in sin egen röst som test, oavsett om jag lyssnar av inspelat ljud från olika typer av hörlurar.

 

Den här såg nätt och smidig ut och har sladd så man borde komma från alla eventuella störningar/kompromisser som trådlöst mellan headset och mobil skapar:

.... men så står de i reviews så klart att man behöver "bra förstärkning" för att micken och hörsnäckan ska funka så de lär ju betyda att en liten iphone inte kan driv den ordentligt.... typiskt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ja, den ja... faktiskt redan hunnit med att ha en sån, brorsans barn bröt sönder den. :D Den hade riktigt bra stabilitet i ljudet, bra ljud i det jag hör själv men som de flesta andra, micken, rätt så konventionellt "blåtandigt". Kolla här, exakt så lät den för den man pratar med:

Som med allt annat man hör ju "vad han säger" och "det funkar för telefonsamtal" men jag är alltså ute efter en klass högre än "funkar". Jobbigt va? :D

 

Som sagt alla blåtandsgrejjer hittills låter ju riktigt bra när man bara lyssnar på musik men så fort man svarar eller ringer nån och micken hamnar med i sammanhanget så byter allt blåtands-standard och går över till stenåldersljud. båda vägarna. Verkar till stor del vara en bandbreddsproblematik.

Får köra på sladd så långt som möjligt tills bluetooh 5 eller 6 ev. ger bättre bandbredd och stabilitet.

Har försökt med blåtand till och från de senaste 10 åren men efter ett tag så får man jaga firmware updates eller sitta och googla "headset xyz static problems" etc... på forum där tusentals andra har samma problem men ingen lösning.

 

Som sagt jag jämför just nu senaste tiden också med en stor dynamisk mic som är 3dm lång och 1dm i diameter så de är ingen lätt jakt men jag betalar gärna 3-4000 spänn utan problem om den levererar nått vettigt.

Tänk radiosändningsljud typ, behagligt att lyssna på. That would be awesome.

 

Skulle inte förvåna mig om man i slutändan satt men ett sånt här

https://www.beyerdynamic.com.au/dt-108-single-ear-headset-200-50-ohm-black.html

Men just den där modellen lär ju inte orka drivas av mobilen så då får man nog trycka dit en liten batteridriven mellanförstärkare.

 

Den här var en smidig mojäng annars och den verkar ge riktigt fylligt ljud i de tester jag sett:

https://www.apple.com/se/shop/product/HHRN2ZM/B/shure-motiv-mv88-digital-stereomikrofon-av-kondensatortyp

Skulle haft den på en headset-mickarm bara så man kunde röra sig handsfree.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...