Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kylplatta för macbook 15" (retina)


macman8000

Rekommendera Poster

Nån som har ett bra tips på nån som inte låter... alls helst.

Dom här nyare macbook-prylarna är ju så slimmade så de finns ingen plats för luften att cirkulera.

Man ska tydligen sikta på en single-fan som är så stor som möjligt så den inte behöver snurra så snabbt.

Stämmer säkert, min takfläkt t.ex. låter inget alls, men alla plastiga laptop-kylplattor jag köpt genom åren låter alltid irriterande högt när man sitter bredvid datorn och jobbar.

Har nu denna (låter inget första minuten, sen verkar den varva upp och surrar på konstant)

https://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/laptop-kylning/targus-chill-mat/125137.9513/

Har fyllt den med akustiskt skum undertill och då låter den lite mindre men ändå som en halvsliten köksfläkt.... och luftflödet försämras naturligtvis lite....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tycker du att du behöver en kylplatta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tycker du att du behöver en kylplatta?

Jag sitter hela dagarna med den bredvid mig å jobbar med webbsidor, redogerar bilder å film och när man har mycket på gång i olika tabbar så surrar fläkten lätt igång på 4-6000rpm till o från. Min förra macbook retina från 2013 cirka, lät inte alls mycket, det var första modellen som hade den nya typen av tystare fläkt enligt apple. Uppgraderade senare till denna som är en vassare version med 2gb grafik osv för att kunna redigera film bättre.

Allt funkar bra förutom att den nyare laptopen låter mer från fläkten.

Den låter inget alls när man inte jobbar så mycket med krävande program men när de surrar igång så stör det fokusen.

Skulle kunna fylla kontoret med ljuabsorberande plattor på väggarna, sitta med hörlurar eller köpa en mac pro/imac men de lösningarna är inte så praktiska eller flyttbara.

 

Jag har öppnat upp chassit å damsugit, skruvat ut fläktarna å rensar och blåst datorn med tryckluft men det blev bara lite skillnad. Problemet är att datorn helt enkelt blir varm av att man belastar den med avancerade program typ final cut pro, capture one eller gör avancerade multimediawebbsidor. Så jag skulle ocksp kunna lösa problemet med att bara läsa bloggar eller titta på facebook men de gör min ipad bättre. Vill kunna belasta denna som en pro user, den heter ju trots allt macbook pro ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat:

 

1) https://support.apple.com/sv-se/HT201295

2) Har det kommit in skit i fläktarna? Har du blåst ur den med tryckluft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt yes box

Been there done that, läst allt möjligt om att damma ur datorn så det är klart.

Såg inte att du testat dammsugning. Men, har du testat SMC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg inte att du testat dammsugning. Men, har du testat SMC?

Japp

Testat. Smc, pram, bootat i felsäkert läge, kollat program via altivitetshanteraren etc. men som sagt märkte direkt skillnad första 10 minutrarna från att jag öppnade den inplastade splitternya datorn från elgiganten och det är ju exakt samma skal men snabbare komponenter så jag tänker att det är inte så konstigt att den låter mer, säkert fixat i nya retinan med touchbar men har inget behov av att lägga 30 lax på en ny dator bara för att den ska gå lite tystare.

Tänkte gå en lite enklare väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp

Testat. Smc, pram, bootat i felsäkert läge, kollat program via altivitetshanteraren etc. men som sagt märkte direkt skillnad första 10 minutrarna från att jag öppnade den inplastade splitternya datorn från elgiganten och det är ju exakt samma skal men snabbare komponenter så jag tänker att det är inte så konstigt att den låter mer, säkert fixat i nya retinan med touchbar men har inget behov av att lägga 30 lax på en ny dator bara för att den ska gå lite tystare.

Tänkte gå en lite enklare väg.

Ah, då är det slut på tips från min sida. :) Jag har dock hört att man inte ska dammsuga en dator pga statisk elektricitet. Bättre att blåsa ur den. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde nått tips om att ifall man fyller hela chassit med icke strömledande olja så isolerar man surrljudet inifrån datorn, tänkte det kanske man ska testa ???

 

Som sagt datorn funkar som den ska det är nog bara apple som skiter mer o mer i oss pro users å föredrar folk som bara surfar på youtube o skriver blogginlägg på flashiga cafeer på stan, men jag är inte där än, some day kanske, not yet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt datorn funkar som den ska det är nog bara apple som skiter mer o mer i oss pro users å föredrar folk som bara surfar på youtube o skriver blogginlägg på flashiga cafeer på stan, men jag är inte där än, some day kanske, not yet

Bara de inte kör 5K från YT, då kanske de låter lite om de skriver det där blogginlägget samtidigt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de vore synd! ;)

 

Fortfarande på jakt efter en tyst kylplatta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...