Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har haft Mac länge men ändå nybörjare...så hjälp? Mac OS X Lion 10.7.5


Happyhenke

Rekommendera Poster

Hej alla vassa Mac användare.

Har en
IMac 21.5 tum, mitten av 2011 med

Mac OS X 10.7.5

2,7 GHz Intel Core i5

4 GB 1333 MHz DDR3

Jag har haft denna ett bra tag men har alltid låtit den sköta sig själv.
Än så länge har detta gått fint, men nu verkar jag få engagera mig lite mer.

Använder datorn mest som surf källa samt lager och uppdatering för mobil med foton. Utöver detta photoshop med platta så det är inga rejäla krav. Nu har det däremot blivit problem att föra över foton då den ber om en upplåsningskod av mobilen och har läst mig till att detta kan vara en uppdaterings fråga?
Samtidigt börjar bankhantering och chrome be om uppdatering så det är nog läge att göra som dom säger.

Nu kommer okunskapen in, hur och vad?
Fattat att High Sierra tydligen inte fungerar. Men vad tar man istället? är det något jag behöver tänka på?

Tack på förhand för all hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen har du många program som inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan uppgradera din dator till High Sierra. Men det kräver ett extra steg. Se länk:

 

https://www.apple.com/se/macos/how-to-upgrade/

 

Sedan behöver du är utöka minnet i din dator. 4 GB räcker inte till.

Men hur många behövs? Kravet säger ju 2 gb minne?, samt 14,5 gb lagringsminne. Just nu har jag 4 gb + 242,5 gb ledigt.

Har 4 minnes portar med 2 gb på 2 st (2 fria) 2x2 gb till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur många behövs? Kravet säger ju 2 gb minne?, samt 14,5 gb lagringsminne. Just nu har jag 4 gb + 242,5 gb ledigt.

Har 4 minnes portar med 2 gb på 2 st (2 fria) 2x2 gb till?

Ja, ytterligare 4 GB borde räcka. Exempel här (hittar ej 2x2 i Sverige). Jag länkar till mactestade minnen, för det är säkrast. Det finns billigare minnen, som ska passa på papperet, men de testar man likväl på egen risk. En bättre affär totalt sett är att köpa 2 x 4 GB. Då är du framtidssäkrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var du skulle jag klona över din hårddisk på en extern hårddisk innan, så skulle något gå fel ( vilket inte är sannolikt men inte 100% riskfritt ) kan du starta om datorn på den externa hårddisken och köra som förut. Det är mycket nytt i High Sierra och bland de större nyheterna är ett nytt filsystem.

 

Ett program som fungerar fint till det är Carbon Copy Cloner. Du hittar CCC till Lion längre ner på sidan under Unsupported versions.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte tidigt mer minne till min iMac 2011, riktigt RAM från auktoriserad butik. Det minnet och originalkorten fungerade inte alls tillsammans. Senare köpte jag stora billiga minnen från Kina istället och de fungerade alldeles utmärkt.


Jag uppdaterade till 10.9 Mavericks och det är ett rätt bra system som dock har sina egenheter. Med tiden började allt mer kräva just Mavericks eller högre och numera har iMacen 10.12 Sierra. Det är det bästa systemet sen Snow Leopard, tycker jag.


 


Mitt råd skulle vara mycket RAM-minne (minst 8 gb totalt, helst 12 gb eller mer) och installera Sierra istället för High Sierra om inte det senare krävs för dig. Det är lättare att gå upp ytterligare steg än att behöva backa.

 

https://support.apple.com/en-us/HT208202

 

Håller med tidigare också, hellre större minneskort än att lägga till fler små och ha backup på en extra hårddisk innan du uppgraderar.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...