Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En fråga om kabeladapter och ev förluster


Pocahontas

Rekommendera Poster

Thunderbolt 3 (USB-C) är som bekant den snabbaste porten i nuvarande Macar.

 

Som jag nämnt tidigare har jag ett antal externa hårddiskar som har portar med Firewire 800 ( Finns även port med USB 2 )

Har funderingar på om jag skulle investera i i adapter för drygt 500 spänn för kunna fortsätta nyttja dem.

Införskaffade förra året en adapter för Thunderbolt 2 till Firewire 800...var inte billig den heller.

 

Nu behövs det alltså en adapter från Thunderbolt 2 till Thunderbolt 3 ( helknäppt)

 

Frågan är då:

Blir det USB-C fart mellan portarna, eller tuggar hårddisken på i Firewire 800 fart?

 

 

Visst kan jag använda mina USB 2- Micro USB till min äldre hårddiskar, och ha tålamod (vilket jag sällan har :whistling: ) medans man tar backuper.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte frågan. Diskarna kan ju inte gå snabbare än FW800.

 

Eller menar du din nyköpta USB-C-disk? Den kör i full fart, oberoende av om det sitter en adapter till FW800 på USB-C-porten eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte frågan. Diskarna kan ju inte gå snabbare än FW800.

 

Eller menar du din nyköpta USB-C-disk? Den kör i full fart, oberoende av om det sitter en adapter till FW800 på USB-C-porten eller inte.

 

Nej, jag menar min gamla Firewirediskar.

Så de fungerar som tänkt i Firewire 800, oavsett vad porten från datorn ger.

 

Var nog så jag tänkte, men man hade kanske hoppats att blev skjuts in :D

 

Tror nog mina Iomega 2.5" diskar hänger med ett tag till, kör alltid med hängsle och livrem när det gäller backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...